Igor Tabak analizirao modele i cijene borbenih aviona u ponudi
IGOR TABAK, analitičar portala Obris.org, za N1 je analizirao ponude ratnih aviona Hrvatskoj koje su pristigle iz Švedske, SAD-a, Francuske i Izraela.
Za ponude SAD-a, Lockheed Martinov F-16, Blok 70 i 72, te Švedske, koja nudi Gripen, Tabak je rekao da je riječ o ponudama koje "rješavaju pitanje zračnih snaga na puno više godina" od ponuda rabljenih aviona.
"S druge strane su rabljeni avioni, kategorija koja je dosta drugačija; izraelski F-16 Barak koji u međuvremenu navodno ima neka zelena svjetla iz SAD-a, te njima nasuprot francuski Rafale, dvomotorac, puno veća letjelica koja je onda i po cijeni vjerojatno teško usporediva s F-16", komentirao je Tabak.
"Minimalna cijena, milijarde dolara"
Tabak je za Rafale rekao da je "avion temeljito strukturno različit, sasvim druge kategorije i klase" od ostalih ponuđenih.
"To je dvomotorac, sve ostalo su jednomotorci. To znači savršeno drugačije troškove održavanja", kazao je i podsjetio da se ranije u Hrvatskoj iz određenih krugova prigovaralo da je Gripena proizvedeno malo.
"Mislim da je Rafalea proizvedeno manje od Gripena", kazao je.
Voditelj je zamolio Tabaka da procijeni o kojim cijenama ponuda može biti riječ.
"Minimalna cijena, milijarde dolara. Gripeni su jeftiniji, ali bez problema oko jedne milijarde. Dok nismo čuli sve detalje ponuda, jako je teško spekulirati. Jer to nije samo avion", objasnio je analitičar za N1.
"Za izraelske F-16 je Izrael izgladio nesporazume sa SAD-om. Ako su se oni dogovorili o usklađivanju s NATO-standardima i modernizaciji, pitanje je koliko to košta i tko će to platiti. To bi bilo prvi put da se izraelski avion vraća na NATO-standarde nakon jako puno ratovanja."
Ostale opcije
Za Rafale je rekao da je skuplji naprosto zato što je to sam po sebi skuplji avion. Barak je, nastavio je, skup zbog brojnih preinaka. A ostale opcije?
"One su također skupe... Sve to ostavlja prostor za velika iznenađenja s cijenom. Nitko ne zavidi onima koji su za to odgovorni. Ali, država ima vremena i resurse da ocijeni ponude. To je potez koji ima političku i financijsku težinu. Radi se o poslu većem od Pelješkog mosta."
Tabak je komentirao i izjavu admirala Roberta Hranja o krajnjem roku za odluku o ponudama od 12. prosinca: "To je interni rok međuresornog povjerenstva, to ne obvezuje vladu da odmah nakon tog roka donese konačnu odluku."
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati