Zašto su Kinezi platili milijardu dolara za slovenskog mačka koji govori?

Zašto su Kinezi platili milijardu dolara za slovenskog mačka koji govori?

Screenshot: Talking Tom App

VELIKA kineska kemijska tvrtka platila je milijardu dolara za akviziciju jednog slovenskog proizvođača igara za pametne telefone. Radi se o samo još jednoj u nizu čudnovatih afera između kineskih industrijskih giganata i zapadnjačkih gejmerskih tvrtki, prenosi Bloomberg.

Slovenci Samo i Iza Login su srednjoškolske simpatije. Zajedno su studirali računalne znanosti i zatim se 2009. godine odlučili posvetiti dizajniranju aplikacija za pametne telefone jer im se to učinilo kao brzi izvor zarade. Sa šestoricom prijatelja i 250.000 dolara ušteđevine osnovali su u Ljubljani tvrtku Outfit7.

Početni pokušaji Loginovih (prezime su promijenili pravnim putem kako bi zvučalo hi-tech) bili su promašaji, a uključivali su nogometnu aplikaciju, aplikaciju o iscjeljujućim kristalima, vodič za put na Island te aplikaciju za slanje digitalnih zagrljaja. "To očito nije bilo ono što je većina korisnika tražila", kaže Login.

No, nakon šest mjeseci neuspjeha, osmislili su dječju igru s animiranim mačkom Talking Tomom. Tom glasom koji zvuči kao da se nagutao helija ponavlja sve što kažete u mikrofon svog iPhona.

Možete ga nahraniti ljutim papričicama, pogladiti ispod brade ili kvrcnuti po trbuhu, a on će se podrignuti, zapresti ili zastenjati. Također ga redovito treba voditi na WC. Login je bio optimističan, no otkriva da je "cijeli tim imao svoje dvojbe" oko projekta.

Čudan spoj

Korisnici su to očito čekali, jer je Talking Tom odmah postao hit. Franšiza je porasla i zauzela vrh ljestvice na App Storeu u više od 100 zemalja. Danas Talking Tom ima više od 350 milijuna aktivnih korisnika mjesečno, a njegov kanal na YouTubeu ima više od dvije milijarde pogleda.

Za razliku od mnogih drugih tvoraca aplikacija, Loginovi su popularnost svojih aplikacija uspjeli unovčiti. Igra "Talking Tom" putem oglasa u igri i dodatnih sadržaja koji se plaćaju svojim tvorcima donosi više od 100 milijuna dolara godišnje.

Logini su tvrtku 2016. godine prodali kineskoj kemijskoj korporaciji Zhejiang Jinke Peroxide. Nikada prije nisu čuli za tu tvrtku, no korporacija je bila voljna platiti njihovu traženu cijenu od milijarde američkih dolara i dopustiti njihovu timu da zadrži autonomiju. Udio Loginovih iznosio je oko 600 milijuna dolara.

Čak i po netransparentnim standardima kineskih spajanja i preuzimanja, ta je akvizicija bila začuđujuća. Bilo je teško zamisliti sinergiju između pričajućeg mačka i proizvođača kemijskih otapala.

Također, prihodi kupca, koji je u međuvremenu promijenio naziv u Zhejiang Jinke Entertainment Culture, 2016. godine iznosili su samo 133 milijuna dolara, uz bruto dobit od 55 milijuna dolara. Iz Jinka ne žele otkriti otkud im novac za kupovinu Outfit7-a.

Talking Tom nije jedini

U posljednje vrijeme sve je više takvih neobičnih spojeva između kineskih industrijskih interesa i zapadnjačke industrije zabave. Jedan nekretninski magnat iz Pekinga kupio je filmski studio Legendary Enterntainment, poznat po trilogiji "Vitez tame", za 3,5 milijarde dolara.

Jedan proizvođač građevinskog materijala kupio je tvrtku Framestore, koja stoji iza specijalnih efekata u filmovima o Harryju Potteru. Proizvođač cijevi Zhejiang Dragon Pipe Manufacturing preuzeo je proizvođača aplikacija Entertainment Game Labs.

Možda najčudniji je slučaj jednog kineskog prerađivača mesa peradi, koji je kupio gejmerske tvrtke Digital Extremes i Splash Damage, koje proizvode "pucačine".

Prema investicijskoj banci CODE Advisors, 70 posto kompanija koje proizvode računalne igre od 2015. godine kupili su kineski kupci. Login nije postavljao suvišna pitanja. "Nije lako pronaći kupca za tvrtku vrijednu milijardu dolara", kaže.

Kupovanje zarade

Lisa Pan potječe iz bogate pekinške obitelji i jedna je od najutjecajnijih ulagačica u startup tvrtke u Kini. Prije dvije godine potaknula je obiteljskog prijatelja, čelnika konglomerata Zhongji Enterprise Group, da kupi profitabilni britanski studio koji stoji iza popularne fantasy igre "RuneScape", Jagex.

Zhongji ima iskustva u građevinskoj industriji, nekretninama, rudarstvu i ostalim industrijama, no spori rast kineske ekonomije natjerao je vodstvo korporacije da se okrene industriji zabave. Pan u ime Zhongjija trenutno pregovara s još jednim britanskim studijem.

Te pogodbe posljedica su hirovitog kineskog tržišta dionica. Industrijske kompanije u Kini prodaju se po procijenjenoj vrijednosti višoj od igdje u svijetu. Prema investicijskom bankaru Affanu Buttu, neke od njih prodaju se po cijeni 100 puta većoj od godišnje zarade.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Kada takve korporacije kupe inozemnu tvrtku, ona dobiva na vrijednosti. Zhongji je pri kupovini Jagexa "vidio priliku", kaže Butt. Budući da gejmerski studiji imaju bolje marže od industrijskih poduzeća, kineske korporacije nadaju se da će njihove dionice po takvoj akviziciji dobiti na vrijednosti.

Kineski regulatori i ulagači mare samo za čistu zaradu. Tvrtka u Šangaju mora tri godine poslovati u plusu prije no što joj je dozvoljeno da dođe na burzu. Jednom kad su na burzi, dionice pate ako tvrtka nema novi izvor zarade. Igrama "možete kupiti zaradu", kaže Butt.

Netransparentno poslovanje

Nakon kupovine Jagexa, Zhongjijeve dionice porasle su za gotovo 30 posto. Dionice spomenutog prerađivača peradi Leyou Technologies Holdings udvostručile su se. Dionice brodarske tvrtke Chongqing New Century Cruise su nakon spajanja s gejmerskom tvrtkom Giant Interactive porasle za preko 600 posto.

"Očito nema logike u spajanju zapadne tvrtke za mobilne igre i kineske industrijske tvrtke. No, ljudi vide koliko tim putem mogu zaraditi, pa to nije toliko čudno", kaže Thijs Hagoort, suosnivač tvrtke za istraživanja tržišta video igara Newzoo.

S druge strane, to nije baš lako. Kineska vlada strogo kontrolira kretanje novca koji ulazi i izlazi iz zemlje. Za kupovinu inozemne tvrtke, poduzeće prvo mora osnovati fiktivnu tvrtku i naći skupinu ulagača s pristupom kineskom yuanu i stranom kapitalu od koje može zatražiti predujam.

Poduzeće ulagačima vraća kamate i do 20 posto ili ustupljuje dionice po sniženoj cijeni, kako bi oni zaradili kada vrijednost dionica poduzeća poraste nakon akvizicije. Kineski regulatori nakon toga trebaju zaključiti transakciju, što nije uvijek sigurno.

Kod takvih transakcija teško je odgonetnuti odakle novac zapravo dolazi. Outfit7 od Loginovih je kupilo društvo United Luck Group Holdings s Djevičanskih otoka, da bi ga par dana poslije prodalo Zhejiang Jinkeu.

Prema Jinkeovim podnescima, kupovina Outfit7-a još uvijek nije finalizirana, što znači da korporacija možda nema odobrenje vlade. Jinke je u međuvremenu osnovao podružnicu Zhejiang Jinke Tom Cat Network Technology u svrhu podjele zarade od Outfit7-a s United Luckom.

Prema izvoru koji sudjeluje u transakciji, akviziciju Outfit7-a financira skupina kineskih privatnih osoba, banaka, mirovinskih fondova i drugih ulagača, koji bi tvrtku mogli ponovno prodati kada razviju njezino poslovanje u Kini.

Prema izvoru upoznatom s Jinkeovom strategijom, Outfit7 nije jedina gejmerska tvrtka u vlasništvu te korporacije. Isti izvor navodi da je korporacija ušla u partnerstvo s United Luckom radi lakšeg sklapanja posla, jer ta firma nema sjedište u Kini. Login nije želio otkriti tko su pravi kupci Outfit7-a.

Sredstvo brze zarade

Jagex nakon akvizicije od strane kineske korporacije nije pretrpio drastične promjene. "Nisu željeli iscrpiti tvrtku… Željeli su nadograditi ono što smo mi već imali", kaže Jagexov direktor Phil Mansell. Jagex želi početi proizvoditi igre za kinesko tržište.

Oskarovac i producent Nicolas Chartier ima lošije iskustvo. Sporazum o akviziciji njegove tvrtke Voltage Pictures od strane kineskog proizvođača bakrenih vodova Anhui Xinke New Materials vrijedan 350 milijuna dolara propao je jer korporaciji navodno nisu dostavljene sve potrebne informacije.

Prema tužbi protiv Anhuija koju je Chartier podigao na sudu u Los Angelesu, cijela je komplicirana transakcija zapravo bila paravan da Anhui kupi udio u jednom filmskom studiju iz Hong Konga.

Chartierovo iskustvo moglo bi odgovoriti neke tvrtke od sklapanja ugovora s kineskim kupcima, no mnogi nemaju puno izbora. Zapadnjački proizvođači igara i medijske kuće posljednjih godina nisu toliko konkurentni, pa se oni koji žele prodati kompanije moraju okrenuti Aziji.

No, kineski regulatori uvode stroža pravila kojima žele ograničiti inozemne akvizicije. Budući da se kinesko gospodarstvo "hladi", vlada ne želi otjecanje novca iz zemlje.

"Kineska vlada shvatila je što se događa i nisu baš sigurni da je dobro da rudarske tvrtke odjednom postaju gejmerske", kaže poduzetnik Paul Heydon iz tvrtke London Venture Partners.

Loginovi nemaju razloga strahovati. Kineska tvrtka ponudila im je pravu cijenu, prodaja je protekla bez problema, a par od zarade planira ostvariti svoje veganske filantropske snove.

Outfit7 za Loginove je bilo sredstvo za postizanje cilja. Postavili su si sedmogodišnji plan za razvoj poslovanja i prodaju te im nije žao što su se oprostili od Talking Toma.

"Da smo nastavili voditi tvrtku, to bi bio promašaj. Pohlepa bi pobijedila", zaključuje Samo.
 

Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu?
Učitavanje komentara