Autoindustrija se suočava s najvećim preokretom u povijesti

Foto: Shutterstock

IDEMO MALO razmisliti: što je kod automobila zaista, ali zaista revolucionarno izmišljeno u posljednjih, recimo, pola stoljeća? Pa, skoro ništa. Princip rada motora isti je kao što ga je 1886. godine u svom "motorcaru" koristio Carl Benz pa nas cestom gura serija malih eksplozija. Kočnice, kao i prije jednog stoljeća, rade zahvaljujući fenomenu frikcije. Volan je okrugao, na kotačima su gume, a automobili se proizvode na tekućim vrpcama koje je 1912. godine uveo Henry Ford.

Da, da, znamo jako dobro da se puno toga promijenilo u smislu kvalitete materijala, elektronike, digitalizacije… Međutim činjenica je da revolucije nije bilo.

Do sada. Sada su, prvi put u cijelom svijetu, novi igrači stupili na scenu i odbacili desetljećima uspješno korišteni tradicionalni pristup stvaranja novog automobila. 

Kako napraviti dobru softversku platformu?

A to je izgledalo ovako: prvo dizajniranja automobila, zatim dodavanja elektroničkih komponenti i na kraju razvoj softvera namijenjenog ujedinjavanju ovih vrlo različitih komponenti pod jednim korisničkim sučeljem. Zbog toga se automobilska industrija suočava s vjerojatno najvećim preokretom u svojoj povijesti.

Današnje moderno potpuno električno vozilo opremljeno je mnoštvom elektroničkih upravljačkih jedinica. Funkcije ovih uređaja kreću se od otključavanja vrata do autonomne vožnje. A elektroničke komponente dolaze od raznih dobavljača.

Ne samo da postaje sve teže kombinirati sve te uređaje u jednu softversku platformu već i ažurirati tu platformu u odgovarajućim intervalima s razumnom količinom podataka. Neće biti dovoljno popratiti ovaj proces tehničkim evolucijskim pristupom.

Promjena paradigme

U traženju pojma koji najbolje opisuje ono što se uistinu treba dogoditi pomaže knjiga koju je prije 62 godine napisao eminentni filozof i povjesničar znanosti Thomas Kuhn. Naslov je prilično suhoparan: Struktura znanstvenih revolucija.

U njemu je Kuhn skovao izraz koji tako prikladno i točno opisuje kako se "stara automobilska industrija" sada mora ponašati da bi preživjela. Izraz je: promjena paradigme.

Prema Kuhnovoj definiciji, nova paradigma može potaknuti nova, ali relevantna pitanja o starim podacima. U promjeni paradigme ne samo da "rješavate zagonetke" koristeći prethodnu paradigmu već također mijenjate pravila igre i "plan rada" za dolazak do novih rješenja.

Kako bi objasnio osnove promjene paradigme, Kuhn je rekao svojoj publici da gledaju u patku 10 sekundi, a zatim rekao: "’Ovo nije patka, ovo je zec postrance.’ Od tog trenutka nitko više nije vidio patku; svi su vidjeli zeca, gledajući istu stvar iz nove perspektive."

Potreban je drugačiji pristup

U kontekstu automobilske industrije to znači da se stvarima mora pristupiti drugačije.

Doktor Hagen Radowski iz tvrtke Porsche Consulting, s više od dva desetljeća iskustva u IT industriji, tvrdi: "Proizvođači se moraju odmaknuti od dizajniranja automobila sa savršenim razmakom, tj. jednakim razmakom između panela na vanjskoj strani vozila, zatim dodavanja naizgled beskrajnog broja kontrolnih jedinica, a zatim pokušavanja pisanja pravog softvera. Umjesto toga, razvoj softvera mora biti na prvom mjestu."

Doktor Hagen Radowski

Ili drugim riječima, "besprijekoran kod je novo odobrenje". Ovaj novi pristup za automobilsku industriju ima i ime: softverski definirano vozilo ili SDV.

Zašto je sve ovo potrebno? Mnogi od novih igrača dokazali su da pristup usmjeren na softver olakšava odvajanje softvera - koji se inače brže razvija - od hardvera koji napreduje sporijim tempom.

Utjecaj korisničkog iskustva

U isto vrijeme, ovo povećava fleksibilnost u smislu zamjene hardvera. Nova pravila za paradigmu SDV-a, prema Thomasu Kuhnu, stoga su: Objasnite načela. Ovome dodajte korisničko iskustvo i mogućnost trenutne upotrebe rješenja.

Sjajan primjer za ilustraciju utjecaja korisničkog iskustva dolazi iz Tesle, čiji su se kupci često žalili da ne mogu ostaviti svoje pse u autu kad idu u kupovinu jer im je u autu prevruće; ili su ljudi prilazili vlasnicima i grdili ih jer su psa ostavili u pregrijanom autu.

Tako je Tesla uveo DOG mod. Kada je ovaj način rada aktiviran, prozori se spuštaju kako bi pas mogao udahnuti zraka i pojavljuje se sljedeća poruka: "Dobro sam. Moj vlasnik je u kupnji i uskoro će se vratiti."

Ali softver uvijek radi na hardveru. Ovo je mjesto gdje industrija poluvodiča stupa na scenu. Kao i za pisanje dobrog softvera za automobile, provjereni procesi koriste se i za hardver i arhitekturu čipa.

Stručnjaci to nazivaju električnom i elektroničkom arhitekturom ili, skraćeno, E/E arhitekturom. Softverski temeljena E/E arhitektura je ono što omogućuje softverski definirano vozilo.

Automobili potiču industriju poluvodiča

Doktor Radowski naglašava: "Najvažniji preduvjeti za softverski definirana vozila stvoreni su u industriji poluvodiča. U modernom vozilu na baterije koristi se nekoliko tisuća čipova. Ako to usporedimo sa 60-ak visoko individualiziranih čipova u Apple iPhoneu, možemo vidjeti kako je električni automobil još uvijek relativno primitivan. Možda je moguće smanjiti broj kontrolnih jedinica na oko petinu, ali s većim udjelom prilagođenih čipova."

Ali zašto se toliko truditi? Zato što će digitalizacija i elektrifikacija nastaviti poticati potražnju za čipovima u automobilima. Automobilska industrija je sektor za koji industrija poluvodiča treba najbrže rasti u godinama koje dolaze. A proizvođačima automobila potrebna su izravnija partnerstva s industrijom poluvodiča kako bi upravljali ovim rastom.

Strateška ulaganja u tehnologiju

Prikladan primjer dolazi iz industrije mobilnih komunikacija: posebno bliskom suradnjom s industrijom poluvodiča i izravnim marketingom, proizvođači telefona uspjeli su prijeći sa "standardiziranog" pristupa u skladu s Nokijinim pristupom na ono što danas vidimo u modernim Apple iPhone uređajima: veća brzina i fleksibilnost u procesu razvoja, uštede troškova koje ne treba podcijeniti i sposobnost prevođenja dostupne tehnologije čipova u značajke koje su potrošači spremni platiti. Ovo su neke od prednosti koje proizlaze iz izravnog partnerstva između industrije poluvodiča i automobilske industrije, primjećuje Radowski.

Ali postoje i razlike. Iznad svega, automobilska industrija treba čipove koji su "otporni na automobile" pod vrlo zahtjevnim uvjetima. To znači stvaranje transparentnosti i strateška ulaganja u tehnologije koje tržište zahtijeva.

"Sada je vrijeme da automobilska industrija i industrija poluvodiča još tješnje surađuju", naglašava doktor Radowski. Za automobilsku industriju tri će faktora odrediti je li konkurentna: softver, čipovi i baterije. Proizvođači automobila žele biti vodeći u ova tri područja. To ne znači da žele proizvoditi samo vlastite čipove. Međutim moraju surađivati s industrijom poluvodiča na način koji dovodi do boljeg krajnjeg proizvoda.

Pročitajte više