Crossoveri su danas najtraženija roba. Evo kako je sve krenulo

Foto: AMC, Toyota, Honda, arhiva

ONO što su još prije desetak godina bile kombi-limuzine, danas su crossoveri. Ima ih svih veličina i cijena, od praktičnih pomoćnika do statusnih simbola.

Počeci

Počeci SUV modela sežu još u polovicu prošlog stoljeća kad je Jeep napravio pravu revoluciju svojim vojnim vozilom. Koje desetljeće kasnije stiže i Wagoner, ali svi ti modeli puno su bliži pojmu SUV vozila. Crossoveri, kao vozila puno bliža (koncepcijski) običnom automobilu, u obliku neke stidljive ideje nastaju 1970-ih. A tu su opet najzaslužniji Ameri, odnosno AMC.

On krajem 1970-ih lansira model Eagle, tada jedini podignuti auto na američkom tržištu koji se nudio i s pogonom na sve kotače. 

Istovremeno su u Europi francuske tvrtke Matra i Simca radile na ideji jednog posebnog vozila. No one su pratili uspjeh luksuznih terenaca (Range Rover) i uslijed naftne krize odlučile ponuditi nešto pristupačnije rješenje. Stigla je Matra Simca Rancho, a ona je samo izgledom djelovala moćno. Baš kao što je gazda Chrysler i htio. 

Taj osjećaj moći povezan s povišenim sjedenjem i klasičnom upotrebom u 1980-ima je kapitalizirao Jeep. Predstavio je Cherokee, 1984. godine, koji ipak valja prvenstveno doživjeti kao jedan od prvih SUV-ova, iako je konstrukcijom sa samonosivom karoserijom puno bliži upravo crossoveru. 

1990-e

I konačno dolazimo do, u našim glavama, ipak ne tako daleke budućnosti. 1990-e su obilježili japanski modeli predvođeni Toyotom RAV4, modelom koji je i danas vrlo uspješan. Upravo tada tržište dobiva niz povišenih modela s moćnim terenskim izgledom i običnim cestovnim pogonom. 

I konačno, 1998. godine iz Honde dolazi HR-V, model koji bez imalo sumnje možemo nazvati crossover vozilom. HR-V se zadržao desetak godina, dobio je i produženu izvedbu, a potom s godinama počeka i novu generaciju. 

2000-e

Novi milenij doveo je inflaciju crossovera sa svih strana. Ponuda je postala toliko velika da je nemoguće nabrojati sve podvrste. Idu od neke klasike, preko coupe varijanti, pa sve do kabrioleta. Također, svjedoci smo ulaska električnih pogona u ovaj svijet pa tako tu već neko vrijeme imamo električni Hyundai Kona, hibridnu Toyotu RAV4, ali i nekoliko plugin hibrida. 

U budućnosti možemo očekivati daljnju popularizaciju crossovera, gotovo potpuno gašenje segmenta monovolumena i trovratnih kompakta te daljnju marginalizaciju karavana, pa i klasičnih kompakata, i to podjednako u segmentima B i C. 

Pročitajte više