Koliko je automatizirana vožnja zaista realna?

Foto: Shutterstock

ŠEF TESLE Elon Musk polaže velike nade u automatiziranu vožnju i sada je svladao važnu prepreku u uvođenju svog sustava na tržište Kine. Kineska automobilska udruga CAAM dodala je Tesline Model 3 i Y na popis odobrenih automobila koji imaju mogućnost samoupravljanja. Ovo vodi pionira električnih automobila jedan korak dalje prema cilju uvođenja sustava pomoći u vožnji FSD (Full Self-Driving) na tržište u Kini. 

Prava automatizacija tek od razine 3

Ali gdje je zaista Tesla kada je riječ o autonomnoj vožnji? Teslin autopilot i FSD sustavi su pomoć vozaču. Na ljestvici od pet stupnjeva automatizacije vožnje oni su na drugoj razini - poznatoj kao razina 2+. To znači da vozač mora biti na oprezu cijelo vrijeme.

Ne smije maknuti ruke s upravljača, čak ni ako automobil sam izvodi mnoge manevre, poput promjene trake za pretjecanje na autocesti ili parkiranja. Vozač smije čitati novine ili gledati film samo sa sustavima na razini 3.

Robotaksiji, koji rade bez vozača, zahtijevaju sustave na razini 4 ako rade u određenim ograničenim područjima ili razini 5 ako žele ići bilo gdje. Do sada su takvi autonomni automobili, za razliku od visokoautomatiziranih, testirani samo na cesti i ne smiju voziti samostalno.

U SAD-u podružnica GM-a Cruise i podružnica Alphabeta Waymo već godinama testiraju autonomnu vožnju, no nedavno su doživjeli udarce nakon teških nesreća.

Razvoj sporiji od očekivanog

Kada već ima toliko problema, postavlja se pitanje zašto je FSD tako važan za proizvođače automobila. Što se tiče konkretno Tesle, riječ je o čistom biznisu. Musk u budućnosti očekuje dodatne prihode od autonomne vožnje, a nedavno je ponovno govorio o floti Teslinih robotaksija.

Međutim, posao se razvija sporije od očekivanog. Jedan od razloga za to su strogi zahtjevi nadzornih tijela. Američko regulatorno tijelo trenutačno ispituje je li Tesla poduzeo dovoljno sigurnosnih mjera kako bi osigurao da vozač zaista drži ruke na upravljaču

Tesla već četiri godine nudi svoj sustav u Kini, ali uz stroga ograničenja. Važan razlog za to su propisi o zaštiti podataka: prema kineskom zakonu, podaci o vozilima ne smiju se pohranjivati ​​izvan Kine. Do sada je Tesla inzistirao na “treningu” svojih algoritama u SAD-u s kineskim podacima, a tu nastaju problemi.

A što rade ostali velikani ,poput Mercedesa, BMW-a i drugih? Automatizirana vožnja također je važno poslovno područje za druge proizvođače automobila. BMW trenutno u Kini prodaje automobile s automatiziranim funkcijama na razini 2+, ali kod kojih vozač mora cijelo vrijeme držati ruke na upravljaču.

U Njemačkoj je dostupan i sustav Level 3 koji samostalno upravlja automobilom u prometnim gužvama na autocesti. U Kini BMW testira ovaj sustav u Šangaju.

Mercedes-Benz sebe vidi kao tehničkog pionira u automatiziranoj vožnji. Drive Pilot, sustav razine 3, odobren je u Njemačkoj i dijelovima SAD-a. Softver može preuzeti upravljanje pri brzinama do 60 kilometara na sat. Nijemci već neko vrijeme testiraju sustav u Pekingu. Mercedes cilja na odobrenje za Kinu ove godine.

Kineski dobavljači kao što su XPeng ili BYD, kao i korejski proizvođač Hyundai, također rade na sustavima automatizirane vožnje i predstavili su napredne funkcije na razini 2.

Pročitajte više