FOTO Ovo je prvo hrvatsko komercijalno vozilo na vodik

Foto: Rasco

Hrvatska je na međunarodnom sajmu za komunalnu opremu u Münchenu pravi hit, javlja HRT. Predstavljamo se prvim našim komercijalnim vozilom na vodik - čistilicom. Projekt je razvijen u tvornici komunalne opreme iz Kalinovca i još je jedan dokaz da Hrvatska itekako ima potencijala za razvoj sofisticiranih inovacija.

Čisti sve pred sobom, i to uz najčišći energent - vodik. Velik iskorak za Hrvatsku, koja odsad ima komunalno vozilo na vodik, ali još nema javno dostupnu punionicu. Najbliža je u Grazu.

"Međutim, to nas ne sprečava u razvoju ovog vozila iz dva razloga, prvo Hrvatska nije naše ciljano tržište. Nama je to Europa i sjeverna Amerika, u kojima postoji čitav niz gradova, u kojima je razvijena infrastruktura za punjenje vodika. Naime, vodik je jedan od stupova u daljnjoj dekarbonizaciji transporta", rekao je Ivan Franičević, predsjednik Uprave RASCO-a.

Čistilicu je razvilo četrdesetak ljudi od ukupno četristotinjak zaposlenih. Omražene baterije, poput onih u električnim automobilima, ovdje nema. Gorive ćelije su te koje vodik uz pomoć kisika pretvaraju u električnu energiju. Pritom je jedini nusproizvod voda.

"Ovo vozilo planiramo proizvoditi u serijskoj proizvodnji. Već postoje interesi koje smo ostvarili i sigurno im prognoziram svijetlu budućnost", rekao je Marko Mađer, voditelj specijalnih projekata u RASCO-u.

Zainteresirani Skandinavci

Zainteresirali su se Skandinavci. Ondje se već naveliko koriste vodikom u transportu jer štetnog utjecaja na okoliš nema. I domaći stručnjaci slažu se da vodik nije trend, nego bliska budućnost. Njegovo korištenje podupiru i europski čelnici.

"Mi pod hitno moramo smanjiti emisije CO2, zadržati tu globalnu temperaturu ispod 1,5. Ako se to ne dogodi barem ispod 2 stupnja Celzijusa i tu se vodik sa svim svojim odličnim značajkama nudi kao jedno od rješenja u ovoj klimatskoj tranziciji", rekla je Ankica Kovač s Fakulteta strojarstva i brodogradnje u Zagrebu i članica Hrvatske udruge za vodik.

Tvornica iz koje je proistekla čistilica izvozi u više od 40 zemalja svijeta, na 5 kontinenata. Lani su proizveli 150 vozila, u Europi su među pet najvećih proizvođača komunalne opreme. I sami su krenuli u smjeru zelene tranzicije: na krovu imaju dvije fotonaponske elektrane. Uz Svetu Nedelju, uskoro bi i Kalinovac mogao postati predvodnik našeg tehnološkog napretka.

Jakić: Hrvatska vlada odobrila sredstva za izgradnju šest punionica 

U središnjem Dnevniku HTV-a gostovao je Ivica Jakić, predsjednik udruge H2. Rekao je da je Hrvatska došla dosta daleko kad je riječ o primjeni vodika. 

"Sama činjenica da je vodik u Hrvatskoj prepoznat prije tri godine kad je Hrvatska vlada napravila strategiju i Sabor je prihvatio razvoj vodika do 2050. godine i u tom smjeru ide cijelo Hrvatsko gospodarstvo", rekao je. 

Dodao je kako građanstvo najviše zamjećuje vodik u prometu automobila.

"Međutim, on će po procjenama obnašati 10 posto ukupne potrošnje vodika. Sama činjenica da je vodik kao energent, gorivo koje mijenja plin, dizel, benzin, njega najviše treba očekivati u prometu teških vozila kao što su autobusi, kamioni, radni strojevi.

Tu je proizvodnja električne energije iz vodika, a da ne govorim industrija. Vi ne možete dekarbonizirati cementnu industriju bez obzira koliko ima električne energije. Ona mora imati vodik ili energent koji izgara unutra. Isto tako Petrokemijska industrija. Vodik je nezaobilazan energent za dekarbonizaciju prometa industrije", istaknuo je Jakić.

Kad je riječ o punionicama, rekao je da su one slične klasičnoj punionici automobila za dizel ili benzin.

"Brzina punjenja automobila vodikom kreće se oko par minuta, tri-četiri minute za osobno vozilo, a osam do deset minuta za kamione i autobuse", istaknuo je i dodao da je hrvatska vlada odobrila sredstva za izgradnju šest punionica za vodik te se daju sredstva za još dodatne četiri. 

Na pitanje hoće li vodik biti svojevrsna zamjena za plin, Jakić je rekao da on to već sad postaje.

"Velika je stvar što se otvorila burza vodika. Njegova cijena danas je 7,50 euro po kilogramu, a proizvodna cijena se smatra negdje oko 3,5 do 4 euro po kilogramu. U Austriji, kilogram vodika za vozila punjenja na punionicama košta 9,90 eura", zaključio je Jakić.

Pročitajte više