Ameri (opet) žele Yugo?

ODMAH po oproštaju s "jugićem", jednim od najdugovječnijih automobila u proizvodnji, potražnja za istim nadmašila je sva očekivanja. Nakon ponude od 50.000 eura za posljednji primjerak, interes za kupovinom pokazali su i Amerikanci. 

Ponude za posljednji primjerak modela koji je obilježio mnoge generacije, ali i postao sinonim dešavanja na ovim prostorima u posljednjih dvadesetak godina nadilaze snove najvećih fanova. Nove priče oko netom ugašenog Yuga pokrenute su interesom kolekcionara koji je ponudio gore spomenuti iznos za posljednji Yugo čime bi kompletirao svoju kolekciju posljednih predstavnika domaće auto-industrije.

Inače, top izvedba modela koja uključuje ful opremu poput klima uređaja, pneumatskog podizača vozačkog sjedala, električnih podizača prednjih prozora i maglenki prodavala se po cijeni od 6.500 eura.

Istovremeno, osnovni model je s cijenom od svega 3.710 eura uz "staru" Ladu limuzinu i "stojadina" bio najjeftiniji automobil na europskom tržištu i šire.

Zainteresirani i Ameri

Navikli da na Balkanu ništa ne može normalno, dočekali smo još jednu vijest. Naime, jedna američka tvrtka izrazila je navodno želju za kupovinom 300 novih "jugića“ jer misle kako bi bez većih problema mogli pronaći kupce. Kad se spoje američka pamet i balkanski smisao za posao, ovakvi poslovni potezi ne bi trebali začuditi. Uostalom, ako Ameri mogu imati klub obožavatelja legendarnog Rogovog mopeda Pony Express (Puchova licenca) i Lade Nive, zašto bi ikoga čudio nezanemarivi interes za još jednim antiknim industrijskim proizvodom? Pogotovo, ako ga mogu dobiti novog.

Nešto realnije na sve gledaju "braća" Rusi i Afrikanci. Postoji interes određenih strana za otkupom licence i tehnologije s ciljem obnavljanja proizvodnje. Spominju se tri lokacije, Rusija, Kongo i Senegal, a pritom nije isključeno niti proširenje suradnje s Egipćanima (tvrtka El Nasco) koji već godinama sklapaju 128-ice i odnedavno Floride.

Inače, na zahtjev Zastavinih sindikata, nadležno ministarstvo je odobrilo konzervaciju starih proizvodnih linija, za što će biti osigurano oko 20.000 četvornih metara skladišnog prostora. S obzirom da u Zastavi ne odustaju od ideje kako su se u Kragujevcu radili najkvalitetniji niskobudžetni automobili, ovo je više no logična odluka. 

Odlazak tri mušketira

Potkraj studenog s proizvodnih traka sišli su posljednji primjerci triju Zastavinih modela.

Zastava Tempo poznatiji kao Yugo (Koral) proizvodila se od 28. studenog 1980. godine, a ukupno je proizveden u 794.428 primjeraka. Prvi samostalni proizvod Zastave i ujedno glavni krivac "posla stoljeća" kada je u SAD izvezeno preko 140.000 primjeraka prodavao se i na zapadnoeuropskom tržištu, a 1981. godine je proglašen automobilom godine u tadašnjoj državi.

Čast da bude posljednji proizveden pripala je ipak "Stojadinu", nekadašnjem automobilu desetljeća bivše Jugoslavije. Proizvodnja ovog modela započela je 15. listopada 1971. godine, milijunti primjerak proizveden je 1991. godine, a posljednji je zapisan pod rednim brojem 1.273.532. 

>> Više o Zastavi 101 možete naći ovdje.

Gašenje proizvodnje zahvatilo je i Floridu, model oko kojeg je u stručnim krugovima bilo brojnih kontroverzi. I dok su jedni hvalili Floridu kao revolucionarno koncepciju maksimalne praktičnosti, drugi su forsirali priče o njegovom katastrofalnom ovjesu i šlampavoj izradi.

U svakom slučaju, ovaj je model dogurao i do dizelske izvedbe, a na cestu je stiglo 29.950 primjeraka. 

Najnoviji proizvod u pogonima Zastave bila je Zastava 10. Srpski Punto proizveden je u 4.224 primjeraka, a proizvodnja će se nastaviti pod novim starim imenom.

Recimo i kako je Zastava proizvodnju započela 1953. godine, a do danas je proizvela više od četiri milijuna vozila, od kojih je oko 650.000 distribuirano u 76 zemalja širom svijeta. Kao rekordna godina upisana je 1989. kad je proizvedeno 220.000 vozila, a tada je u Zastavi radilo čak 53.000 zaposlenika.

Pročitajte više