Američka vojska priprema hibridnu "sjenku"

LEGENDARNI Hummer uskoro bi mogao postati prošlost kad su u pitanju kopnene snage Američke vojske. PO svemu sudeći zamijenit će ga Shadow RST-V, prvo hibridno vozilo vojne namjene.

Projekt započet 1997. godine u svojoj desetoj godini postojanja donosi prve značajne rezultate. Hadow RST-V je, kako daje naslutiti kratica (RST-V - Reconnaissance, Surveillance, Targeting Vehicle) je višenamjensko izviđačko vozilo koje bi u narednim godinama trebalo unaprijediti mobilnost američkih vojnih snaga i u konačnici zamijeniti još uvijek vrlo aktualan HMMWV (High-Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle), poznatiji u američkom žargonu kao Humvee, a široj populaciji po civilnoj izvedbi (Hummer).

Projekt novog vozila započet je na inicijativu ONR-a (Office of Naval Research) i DARPA-e (Defense Advanced Research Agency) koji su uzevši u obzir kompleksnost razvoja svakog proizvoda vojne namjene raspisali natječaj u Humvee-jevim zlatnim godinama.

1999. godine započela je izrada četiri demonstracijska vozila, koji su 2002. godine opremljeni cjelokupnom vojnom opremom i podvrgnuti rigoroznim testiranjima i usavršavani sve do 2004. godine. "hibridna" priča započinje godinu dana kasnije kada je donesena odluka o nadogradnji vozila generatorom snage 30 kW. Cilj je bio osigurati dovoljno električne energije za pogon brojnih elektronskih uređaja, no u konačnici je stvoreno vozilo s hibridnim pogonom.

Dizel električni pogon na sve kotače pokazao se više no učinkovitim. Da, usprkos činjenici da cijena goriva niti jednoj vojsci svijeta ne predstavlja ograničenje, a kamoli najjačoj vojnoj sili svijeta, ipak je potrošnja goriva imala itekako velik značaj. Naime, trećina ljudskih resursa u oružanim snagama spada u logistiku, a gotovo 70 % tereta u operacijama predstavlja upravo gorivo. Dakle, smanjenjem potrošnje goriva povećava se mobilnost i dodatno reducira učestalost (i veličina) opskrbnih konvoja izloženih neprijateljskoj vatri.

Konkretno, osnova pogona Shadowa je 2.5-litarski  turbodizelski common-rail motor smještan sprijeda koji razvija 114 kW/155 KS (Detroit Diesel), a posredno omogućava rad vozila u svim modovima, od operativnog, preko hibridnog do tzv. "stealth" moda. Dizelski motor pokreće 110 kW generator koji električnom energijom snabdijeva elektromotore smještene u kotačima, svaki snage 50 kW. In-wheel tehnologija ovdje je više no poželjna, jer vozilo ostaje pokretno i sa samo jednim ispravnim elektromotorom.

Također, električna energija se pohranjuje u SAFT-ove Li-Ion baterije koje daju maksimum od 80 kW, a nominalno osiguravaju oko 20 sati energetske neovisnosti. Naime, baterijski pogon koristi se kada situacija nalaže termičku i akustičku nevidljivost, baš kao što je to u slučaju podmornica. Tijekom borbenih djelovanja ili pri prelasku teško prohodnog terena, pogonski sustav koristi oba izvora energije, dizelski motor i baterije. Svi koji su upoznati s Toyotom Prius znat će o čemu se ovdje radi.

Manje je važno da je maksimalna brzina vozila 112 km/h, kao i da ubrzanje do 48 km/h traje 4 sekunde, a do 96 km/h oko 15 sekundi. 5,45 metara dugo i 2,057 metara široko vozilo u punoj vojnoj opremi ima masu od 3.629 kg. Što se same potrošnje goriva tiče reći ćemo da s jednim spremnikom goriva kapaciteta 95 litara vozilo može prijeći do 758 km (pri 50 km/h). Pritom valja spomenuti kako je energija pohranjena u baterijama dostatna za još 32 km. Primjera radi, HMMWV s istom količinom goriva može prijeći tek 563 km.

Više o Shadowu

Shadow RST-V je predviđen za smještaj četiri putnika, bolje rečeno vojnika. Sjedala su maksimalno primaknuta centralnoj liniji vozila, a putnici su zaštićeni neprobojnim staklima. Dodatno je moguće vozilo opremiti lakim oklopom koje štiti od pješačkog naoružanja.


Kad smo kod naoružanja spomenimo kako Shadow-ova kompatibilnost obuhvaća strojnice kalibra 7,62 i 12,7 mm, 40-mm bacač projektila, kao i TOW protutenkovsko naoružanje. Također, u ovu domenu spada radarski sustav, kao i termalni osjetnici te GPS sustav pozicioniranja. Oprema uključuje lasersko označavanje ciljeva, kao i komunikacijsku opremu sa satelistkom vezom.

Još jedna posebnost Shadowa je njegova konstrukcija. Karoserija je aluminijska, a gabariti vozila su usklađeni sa standardima zračnog prijevoza, što uključuje i svladavanje kuta prilazne rampe.

Nadalje, vozilo posjeduje pneumatski ovjes putem kojeg je moguće po potrebi spustiti vozilo, maksimalno na 10 cm udaljenosti podnice od tla. Osim toga, kotači se mogu uvlačiti, što za posljedicu ima smanjnje traga kotača sa 2.066 na svega 1.578 mm. Primjerice, zrakoplov tipa C5 Galaxy može prevesti 21 vozilo.

Prednosti Shadowa u odnosu na postojeći Humvee su više no očite. One najvažnije su manja potrošnja gotriva, bolja manevrabilnost, veća doza pouzdanosti (dva pogonska sustava), kao i lakši prijevoz.


Sve to govori da će Shadow u narednim godinama biti sve važniji pokretač američkih kopnenih snaga. No trebat će još godinama čekati da posve istisne Humveeja koji danas čini osnovu kopnenih snaga s čak jedanaest različitih izvedbi.

Miljenko Nikolić

Pročitajte više