Ideje za kućne razvojne igre, za klince od 2 do 4 godine

Foto: 123rf, Pinterest/Instagram

ZNATE LI koga je najbolje pitati za igre, igrice i igračke koje će biti poticajne, razvojne i prilagođene određenoj dobi vašeg djeteta? Tete u vrtiću! One najbolje znaju što koja dob nosi, što dijete za svoje godine i mjesece može, želi i mora znati i htjeti.

Djeca koja idu u vrtić, odnosno jaslice, o kojima ćemo govoriti ovog puta, u svojoj se grupi igraju i uče prema zadanom programu, a sve te igre i igrice koje rade s tetama imaju zadatak naučiti dijete, potaknuti ga na razmišljanje i samostalnost te naravno zabaviti ga jer, kako kažu tete, jedini način da dijete od dvije-tri godine nauči nešto i stekne dobre navike, jest kroz igru. Dakle, dragi roditelji - kada dijete popodne zatraži da se s vama igra, pokušajte mu istovremeno darovati i zabavu i učenje.

Što znaju djeca od dvije - tri godine?

Kako kažu tete u starijoj jasličkoj grupi, dijete u dobi od dvije do tri godine, u što ulaze i ona nešto mlađa kao i nešto starija djeca - ovisno o stupnju njihova individualnog razvoja - već imaju izgrađenu grubu motoriku. Sigurno hodaju, trče, skaču, čvrsto drže čašu s vodom... te su sada na redu igre kojima se potiče njihova koordinacija, ravnoteža, a počinje i proces razvoja fine motorike.

Tjelesna aktivnost

Djeca u ovoj dobi poprilično se razlikuju, između ostalog i u svoj spretnosti pa ako primijetite da vaše dijete nije baš od onih najspretnijih, svakako potičite igre kroz koje će on/ona poboljšati svoju koordinaciju. U vrtiću se u ovoj dobi dosta potiče njihova usmjerena tjelesna aktivnost jer su djeca u toj dobi motorički već vrlo, vrlo aktivna.

Ako ste na zraku, ili ako u kući imate dovoljno prostora za igre s lopticama, pokušajte što više vremena provoditi upravo u takvim igrama.

Gađanje i hvatanje, dodavanje loptica po podu ili gađanje u koš vašem će djetetu priuštiti pregršt smijeha i veselja. To mogu biti vrlo jednostavne igre - od običnog dobacivanja loptice ili plišanog mede (bit će zabavnije ako u igri sudjeluju i mama/tata/brat/seka), možete poslagati predmete na podu i gađati ih ili se kuglati... Tako će dijete savladavati preciznost i usmjeravati snagu jače, više, bolje...

Možete igrati i košarku, ali ne od onih uskih kupovnih koševa jer tu preciznost dijete od dvije godine još uvijek nema. Napravite koš od obične kartonske kutije bez dna i objesite je na povišeno mjesto kako bi dijete bacalo, a ne ubacivalo lopticu (ubacivali su kada su bili jako mali). Ako imate adekvatan prostor da kod jednih vrata, na nekoj normalnoj visini, zalijepite mrežu od široke ljepljive trake te napravite loptice od zgužvanih papira koje će se ili lijepiti ili proletjeti kroz rupe, djeca, a vjerujemo i roditelji, naći će sasvim novu dimenziju kućne zabave (slika dolje).


Sve te igre s loptom djetetu će pomagati pri razvoju koordinacije i spretnosti, a s obzirom na to da u toj dobi stižu i prvi osjećaji rivalstva, sudjelovanjem u malom timskom sportu potaknut ćete u njemu natjecateljski duh. Zato ako djetetu ne polazi za rukom baciti loptu onako kako bi ono htjelo, vi ga svejedno potičite i hvalite, da ne odustane.

Ako imate više djece, postavite im mali poligon s jednostavnim zadacima (cilj, tu zaokreni, tu stani, kreni nazad, tko će brže...), a ako djetetu još uvijek ne leži hvatanje loptice, zamijenite ju balonom koji sporije leti pa će dijete sigurno duže uživati u ovakvim igrama.

Umjetnost i fina motorika

U ovoj maloj dobi rijetko će koje dijete napraviti umjetničko djelo, ali sada je najbolji period da se polako počinje privikavati na crtanje, odnosno - šaranje, slikanje, mrljanje bojama, s ciljem vježbanja rukice kako bi pokreti mogli postajati sve precizniji za ravne crte. U ovoj dobi već se polako počinju učiti i rezuckati, a ni ljepilo im više ne bi smjelo biti zabranjen pojam. Kako kažu tete, djeca u dobi od dvije-tri godine mogu stvarati i pritom silno uživati u rezuckanju ili lijepljenju zgužvanih papirića.

Plastelin je također dobrodošao, no on kao i ljepilo i škare moraju biti pod budnim okom roditelja, s obzirom na to da će rijetko koje dijete moći odoljeti da malo ne gricne, poliže ili strpa nešto u usta.

Osim kroz umjetnost, razvoj fine motorike možete odraditi i kroz zabavu u kojoj će dijete najčešće sudjelovati samo, da se malo smiri nakon lude igre s lopticama. Pa dok vi spravljate večeru, djetetu ponudite da umeće, niže i presipava, a za to vam ne trebaju nikakve skupe didaktičke igračke.

Možete se poslužiti komadom žice, pakiranjem šarenih slamki, možete iskoristiti i štapiće od lizaljki i sladoleda ako ste ih ljetos skupljali te naravno nekoliko posudica, kestenje koje ste pokupili u prirodi ili bilo koji drugi predmeti koji neće biti baš presitni tako da svog velikana možete ostaviti da ih malo nasamo pretače i presipava. Pokažite mu kako će narezane slamke nizati na žicu, dajte im posudu (od Cedevite možda?) da umeću i izvlače slamke i neka ono uživa u edukativnom smiraju dana.



Potičite im radoznalost

Ovo je doba kada djeca već naveliko "melju", razgovijetno ili svojim jezikom, pa nije na odmet poraditi i na proširenju njihova vokabulara. A to također možete raditi kroz igru kojom ćete ih istovremeno učiti i poticati njihovu radoznalost. Tete to rade savršeno. Uzmimo za primjer jesenski kesten.

Dječica sjede oko tete i priča kreće:

Djeco ovo je kesten! Gdje raste kesten? Na drvetuu! Da, a na drvetu živi i vjeverica! Kako izgleda vjeverica? Mala je, ima rep! Da! A tko još ima rep? Maca! Bravo, maca! Znate li pjesmicu o maci? Pa slijedi pjesmica "Ja sam mica maca..." (maca nemirnog duha, osmijeh od uha do uhaaa) ... pa teta nacrta macu. I vjevericu. A znate li djeco što vjeverice papaju? Ninoladu, kugice, kuh...? Nee, vjeverice papaju žireve! A gdje djeco rastu žirevi? Na drvetu! Da djeco, baš kao i kestenje.

Drugim riječima - potičite im radoznalost kroz ovakvu vrstu kontinuirane priče s uključenim informacijama, pjevanjem, crtanjem, zvukovima, opipom, a ako tata pritom upravo peče kestenje - onda svakako i okusom!



Osvještavanje okusom, opipom, zvukom 

Djeca u ovoj dobi već poznaju razne okuse i zvukove, a njihova je ručica dotakla već tisuće različitih tekstura, ali još uvijek ne zna imenovati baš sve doživljeno. Napravite stoga zajedno taktilnu ploču na koje ćete svakog dana dodavati (nalijepiti na veći karton) različite materijale pa redom opisivati - bockavo, glatko, hrapavo, stiropor, list, kora drveta, dugmad. Dobra je fora i karton s nalijepljenim zatvaračima koje će zatvarati i otvarati, a ako slučajno imate pristojnu gomilicu onih žutih Kinder jaja, evo ideje kako ih iskoristiti. Zaigrajte s djetetom zvučni memori!

Sparite dva jajeta i u svaki par stavite nekoliko različitih vrsta "materijala" - rižu, grah, zgužvane kartončiće, palentu... i vidjet ćete kako vaše maleno dijete pamti zvukove kao veliki! 

Pročitajte više