Montessori rečenice koje biste trebali svakodnevno koristiti u razgovoru s djetetom

Foto: Pexels

MARIA Montessori bila je pedagoginja koja je prema mišljenju mnogih unaprijedila način na koji razmišljamo o odgoju djece. Ova Talijanka poznata je po osmišljavanju mudrih i učinkovitih pravila koja svakom roditelju mogu pomoći da odgoji sretno dijete. Kako donosi Montessori in Motion, ono na čemu se bazira Montessori odgoj jest odnos između roditelja i djeteta koji se temelji na povjerenju te uključuje određene rečenice koje bi svaki roditelj trebao reći svome djetetu.

Provođenje Montessori pravila kod kuće puno je više od određenih materijala ili igračaka kojima se djeca igraju. To je sagledavanje djeteta kao cjelovite osobe koja zaslužuje poštovanje, a kako najbolje pokazati djetetu da ga slušate i poštujete nego odgovarajućom komunikacijom? U nastavku vam donosimo rečenice koje Montessori učitelji redovito koriste te ih preporučuju svim roditeljima.

''To trenutno nije dostupno/to je nedostupno''

Ovo je jedna od najčešće korištenih rečenica u kući roditelja koji primjenjuju Montessori pravila jer navodi jasnu, neutralnu granicu koja je djeci itekako potrebna. Naprimjer, na ovaj način roditelj objašnjava djetetu da se igračkom koja nije dostupna za vrijeme večere može igrati nakon što završi s jelom.

"Vidim da…", nakon čega slijedi "Pitam se zašto"

Ove rečenice može se upotrijebiti da dijete nauči prepoznati potrebe ili želje druge osobe. Naprimjer: ''Vidim da ona bježi od tebe. Pitam se zašto." Ovo je dobar trenutak da zastanete i vidite hoće li dijete reagirati, a ako ne, možete ga uputiti u problem tako što ćete mu reći: "Čini se da joj treba još prostora jer se trenutno ne želi igrati."

Rečenica "Vidim da..." također se može koristiti kada dijete nešto treba učiniti bez izravnog davanja naredbe. Govoreći ''vidim da su ti cipele pred vratima'' dajete djetetu priliku da ih pospremi a da mu ne kažete izravno što da radi jer to često u njemu samo budi želju da vašu naredbu odmah odbije.

"Ruke iza leđa, molim."

Ponekad je djetetova želja da nešto dodirne, pogotovo kad je ono još malo, prejaka ako su mu ruke slobodne, ali ako ih stavi iza leđa, imat će osjećaj da nešto radi dok čeka. Ova rečenica idealna je za korištenje tijekom kuhanja, kada postoji opasnost da se dijete opeče, ozlijedi ili pojede hranu koja nije sigurna za njega, objašnjavaju stručnjaci.

"Smijem li te zagrliti?"

Traženje dopuštenja za dodirivanje druge osobe jedna je od najvažnijih životnih lekcija koju svako dijete treba naučiti. Uvijek poštujte njegovu odluku ako kaže da ne želi da ga zagrlite ili poljubite. Važno je da dijete nauči da može reći kako, kada i koliko bi voljelo da ga se dodiruje.

"Jesi li dobro? Mogu li nešto učiniti da ti pomognem?"

U Montessori obrazovnim ustanovama koristi se takozvani ''sustav prijave'', donosi Montessori in Motion. Ako dijete ništa ne želi ''prijaviti'', možete modelirati ponašanje tako da ga to sami zatražite. "Vidim da imaš kvrgu na ruci, postoji li nešto što možemo učiniti da ti pomognemo kako bi se osjećao bolje?" Ponekad je ozlijeđenom djetetu potrebna pomoć u pronalaženju opcija. Prostor, zagrljaj, poljubac, vrećica leda, grickalica ili isprika... Sve su to opcije koje djetetu mogu biti potrebne, a ova metoda pomaže modelirati njegovu empatiju i odgovornost.

"Oko čega želiš da ti pomognem?"

Ova rečenica pomaže djetetu da samo zatraži vašu pomoć, a istovremeno potiče njegovu neovisnost. Naprimjer: "Vidim da je frustrirajuće zakopčavanje tog kaputa. Kod kojeg dijela oblačenja želiš pomoć?" Možete djetetu pomoći spojiti dva dijela patentnog zatvarača, a zatim dopustiti da samo učini ostalo.

"Gdje bi to mogao potražiti?"

Ovo je idealan Montessori odgovor na djetetovu primjedbu kada ne može pronaći cipele, majicu ili igračku. Stručnjaci objašnjavaju da ova rečenica potiče njegovo kritičko mišljenje i samostalnost.

''Toliko si uporno radio na tome!''

Ova se rečenica usredotočuje na proces, a ne na konačni proizvod. Mnogo je bolja od riječi "bravo", kažu stručnjaci te spominju i važnost korištenja rečenica poput "koji je tvoj omiljeni dio" ili "možeš li mi reći nešto više o ovome".

''Kako možemo riješiti ovaj problem? Trebamo ideje!''

Ovakav pristup uči dijete da su njegove ideje vrijedne te mu ujedno daje praksu boljeg rješavanja problema. Također pomaže djetetu da preuzme odgovornost za problem koji je nastao, zahvaljujući čemu će vjerojatnije pokušati doći do rješenja, pokazala su istraživanja.

''Je li te to iznenadilo?''

Ovo je također jedna od rečenica koje preporučuju Montessori sljedbenici jer dopušta djetetu da samo prepozna i shvati koju emociju osjeća te da pritom bude spremno priznati da ga je ona iznenadila.

"Kako si se zbog toga osjećao?"

Umjesto da sami pretpostavljate zašto je vaše dijete uzrujano i etiketirate taj osjećaj, stručnjaci savjetuju postavljanje pitanja o tome kako se osjeća zbog toga što mu se upravo dogodilo. Tako će bolje razumjeti vlastite unutarnje misli i osjećaje, a ujedno će znati da vam je stalo do njegovih osjećaja.

Pročitajte više