Tragedija u Imoli promijenila je svijet: 19 godina od smrti Ayrtona Senne

DEVETNAEST godina prošlo je od smrti Ayrtona Senne, jednog od najboljih pilota Formule 1 svih vremena.  Koban je za njega bio 1. svibanj 1994. kada se na stazi u Imoli brzinom od preko 300 km/h zabio u zid. Imao je 34 godine, a iza njega su ostali ožalošćeni milijuni fanova koji i danas zazivaju njegovo ime.

Dan prije VN San Marina na istoj je stazi na gotovo istom mjestu poginuo austrijski vozač Roland Ratzenberger. Brazilski vozački as, koji je i u trenutku nesreće bio vodeći na stazi u Williamsovom bolidu, na dan utrke zajedno je s Michaelom Schumacherom i Gerhardom Bergerom održao sastanak s vodećim ljudima ovog sporta na kojem su vozači zatražili sigurnije uvjete na stazama. Dogovor je postignut, a Sennina smrt nekoliko sati kasnije ubrzala je promjene.

Malo je poznata činjenica da je u Senninom bolidu kasnije pronađena austrijska zastava koju je nakon utrke namjeravao podignuti Ratzenbergeru u čast.

Talijanski sud za smrt okrivio direktora Williamsa, ali šest godina prekasno

Adrian Newey, inženjer koji je kreirao Sennin bolid, i Patrick Head, tadašnji tehnički direktor Wiliamsa, pred talijanskim su sudom bili optuženi za ubojstvo iz nehaja. Sporna je bila upravljačka osovina koja je pukla, ali nerješeno je ostalo pitanje je li se to dogodilo prije ili kao rezultat nesreće.

Dugogodišnji proces zaključen je nakon trinaest godina odlukom talijanskog suda iz 2007. u kojoj je za neispravan upravljački sustav okrivljen Patrick Head, no kako u Italiji takvi slučajevi nakon šest i pol godina odlaze u zastaru, direktor britanske momčadi nije bio kažnjen.

"Aerton mi je spasio život, ali ja sam zakasnio spasiti njega"

O Senni mnogi bliski prijatelji i suradnici govore kao o velikom čovjeku na stazi i izvan nje. Jednom prilikom njegovo junaštvo i požrtvovnost pokazali su se tijekom utrke kada je iz smrtne opasnosti spasio francuskog pilota Erika Comasa. U Belgiji je tijekom utrke 1992. Francuz izletio sa staze, udario u zid, a Senna, koji je prolazio pored njega, zaustavio je bolid, dotrčao do dimom zavijenog i onesvještenog Comasa, ugasio mu motor i imobilizirao vrat, spasivši ga od sigurne smrti.


"Aerton mi je spasio život, ali ja sam zakasnio da spasim njegov", rekao je kasnije Comas koji se iz natjecanja povukao nakon Sennine smrti ne mogavši se oporaviti od tragičnih scena iz Imole. Francuz jedini nije vidio zastavice nakon nesreće te je nastavio voziti stigavši do mjesta nesreće, zamalo izbjegavši sudar s hitnom pomoći i helikopterom, te je od tamo gledao borbu liječnika za život svjetskog prvaka.

Sennin rekord od 65 pole-positiona stajao je sve do 2006.

Legendarni brazilski pilot osvojio je tri naslova svjetskog prvaka u Formuli 1 (1988., 1990., 1991.), ukupno ostvario 41 pobjedu i 80 puta stao na pobjedničko postolje. Njegov rekord od 65 pole-positiona stajao je sve do 2006. godine kada ga je pretekao Michael Schumacher. U karijeri je Senna vozio za Toleman, Lotus, McLaren i Williams.

Ostao je upamćen kao "kralj mokrih staza", a njemu u čast nazvane su brojne prometnice i ulice od Brazila do Engleske. Njegova pobjeda iz Španjolske 1986. sa samo 14 tisućinki prednosti ispred Nigela Mansella (Williams-Honda) slovi kao treća najtješnja pobjeda u povijesti Formule.

Pročitajte više