Direktor Mlinara za Index: Posao u Njemačkoj ide odlično, sljedeće godine krećemo na još dva tržišta

Foto: Tomislav Miletić/Pixsell

HRVATSKI pekarsko-maloprodajni lanac Mlinar prošlog je tjedna otvorio svoju prvu prodavaonicu u središtu Muenchena, kao početak širenja na zahtjevno njemačko tržište.

Član Uprave Mlinara Marin Picukarić za Index kaže da je posao u Njemačkoj dugo planiran, a reakcije kupaca odlične. Inače, na tom tržištu planiraju otvoriti čak 150 prodavaonica, u sljedećih pet godina.

"Dugo smo planirali posao u Njemačkoj"

"Prve reakcije kupaca su naprosto odlične. No, ne mogu reći da su iznenađujuće i neočekivane jer smo dugo planirali posao u Njemačkoj, istraživali navike i očekivanja domaćih potrošača i u tom smislu smo zapravo i očekivali da će nas odmah prihvatiti. S druge strane, odluku da otvorimo prodavaonicu baš u najužem središtu grada, u pješačkoj zoni, donijeli smo zbog toga da bismo za svoj poslovni plan u najkraćem mogućem roku dobili povratnu reakciju. Ako ovdje možemo proći onda možemo bez stresa mrežu razvijati i dalje. Odnosno, ako bi na Marienplatzu odmah u startu došlo do rezerviranog odnosa potrošača spram naše ponude onda bismo još uvijek imali vremena hitro prilagođavati svoj nastup u Njemačkoj. No, prva je prodavaonica po cijeli dan puna kupaca i njihovi su komentari izuzetno pozitivni. A burek je i u Njemačkoj proizvod broj jedan. Te činjenice apsolutno potvrđuju da je odluka o širenju po Njemačkoj bila ispravna, a bila je to jako velika odluka. Zbog toga za sada uopće ne sumnjamo da na njemačkom tržištu možemo biti izuzetno uspješni", kaže Picukarić.

Već ranije Mlinar je krenuo u širenje na tržišta EU, te imaju prodajnu mrežu u Sloveniji i Mađarskoj. Picukarić ističe da im je ulazak Hrvatske u Europsku uniju znatno olakšao poslovanje, ali da su i na vrijeme usvojili sve standarde tako da su tu promjenu dočekali spremni.

"Ulaskom Hrvatske u Europsku uniju naš je posao znatno pojednostavljen. Danas mogu reći da smo mi gotovo godinu dana prije čina formalnog pristupanja uniji bili potpuno spremni za pristup zajedničkom tržištu. Naša je proizvodnja još tada usvojila sve propisane standarde, a odjel logistike i transporta zapravo je jedva dočekao pad graničnih barijera jer im je posao ubrzan i distribucija je postala puno funkcionalnija. Iz današnje pozicije jasno je da nas ova potpuna otvorenost granica u poslovnom smislu još više veseli jer znanja i iskustva koja stječemo u dijelovima mreže koju razvijamo izvan Hrvatske odmah možemo, bez zastoja, primjenjivati u novim državama koje su predmet naših planova širenja. A snage i znanja za taj posao imamo dovoljno."

Proizvodnja Mlinara prevelika za Hrvatsku: Izvoz je bio planiran

Osim brzorastuće prodajne mreže, Mlinar ima i velike proizvodne kapacitete, koji premašuju potrebe hrvatskog tržišta. No, Picukarić kaže da se u takve investicije išlo svjesno, jer su računali na izvoz.

"U zadnjih šest godina Mlinar je investirao više od 65 milijuna eura, i najveći dio tih sredstava upravo u modernizaciju, proširenje i izgradnju potpuno novih proizvodnih kapaciteta. Ti kapaciteti značajno nadmašuju potrebe hrvatskog tržišta, ali to smo znali i kad smo planirali investicije. Naša je strategija u tom trenutku bila, i još uvijek je, stvaranje snažne proizvodne baze koja nam omogućuje fokusiranje na izvoz, na nova tržišta. Od tada smo uspješno otvorili mnoga nova tržišta. Burek iz Mlinara već ima lojalne potrošače u Australiji, Kuvajtu, Dubaiju, Švedskoj, Španjolskoj… i u cijelom nizu drugih europskih zemalja. Raduje nas što sa svih tih tržišta dobivamo izrazito povoljne reakcije kupaca. No, burek je naš stožerni brend, inicijalna kapisla koja povećava vidljivost kompanije kod novih potrošača, a odmah za njim na ta ista tržišta izvozimo i druge proizvode, peciva, kruh, pizze… Danas ih možete pronaći na policama velikih svjetskih trgovačkih lanaca. U tom smislu, maloprodajna mreža koju razvijamo i burek kojim inicijalno probijamo interes potrošača na novim tržištima zapravo nam služe za utiranje puta proširenju izvoznih kapaciteta."

Mlinar je izrastao u veliku organizaciju s 1700 radnika i četiri proizvodne lokacije.

"Danas zapošljavamo više od 1700 osoba. Proizvodnja je organizirana u četiri velike pekarske tvornice - u Poreču, Zagrebu i dvije tvornice u Osijeku. Većinom su to najsuvremenije opremljeni pekarski pogoni u ovom dijelu Europe, a najnoviji osječki pogon jedna je od tehnološki najsofisticiranijih pekarskih proizvodnih cjelina u svijetu. U proizvodnji trenutno radi oko 500 ljudi, a ostali su u maloprodajnoj mreži, logistici i administraciji."

Sljedeće godine planiraju izlazak na još dva europska tržišta

Osim ambicioznih planova za Njemačku, Picukarić najavljuje pohod na još najmanje dva europska tržišta, te otvaranje franšiza u Slovačkoj i Španjolskoj.

"I dalje ćemo kombinirati širenje maloprodajnog lanca delikatesnih pekarskih dućana s pripadajućom logistikom i hitro nadograđivanje veleprodajnih poslova tamo gdje nam maloprodaja promovira nosače brenda i povećava vidljivost. Planiramo nastaviti otvarati nova prodajna mjesta i dalje po Europi. U roku od mjesec dana očekujemo otvaranje prvih franšiznih prodavaonica u Bratislavi (Slovačka) i Valenciji (Španjolska). Tijekom 2016. začet ćemo svoje maloprodajne kapacitete i otvoriti prve prodavaonice u još najmanje dvije europske država. Ali o tome više kad realiziramo sve pripremne radnje."

Uz Mlinar, i druge hrvatske kompanije prilično se uspješno šire na strana tržišta. Picukarić smatra da se radi o ohrabrujućem trendu te je za uspjeh na stranim tržištima, kada se kreće iz male zemlje kao što je Hrvatska potreban izuzetan napor.

"To je izuzetno pozitivan i jako ohrabrujući trend. Istovremeno, to je i smjerokaz za sve one gospodarske aktere koji u bilo kojoj fazi razvoja planiraju plasman roba ili usluga na nova tržišta. Informacijama o uspjesima naših kompanija na tržištima izvan hrvatskih granica potrebno je pristupati s osobitim respektom. Mi smo jako mala zemlja i našim poslovnim inicijativama treba mnogo više energije, inovativnosti, odlučnosti i dosljednosti kad se pokušavaju natjecati na tržištima uređenih ekonomija. Stoga prema tvrtkama poput Agrokora, Atlantica, Orbica, Podravke i svima ostalima koji se šire potrebno je gajiti neku vrstu zahvalnosti jer su oni glavni motori za širenje utjecaja naše ekonomije u svijetu. Osobno im želim puno sreće u poslu", zaključuje Picukarić.

 

Pročitajte više