Ilustracija: Arhiva
ISTRAŽIVANJE Instituta za društvena istraživanja u Zagrebu (IDIZ) pokazalo je nezavidne rezultate o percepciji naših učenika o vrijednosti znanja i volji za učenjem.
Slabiji učenici više cijene pomoć učitelja
Zanimljivo je dječaci i slabiji učenici više pozitivno procjenjuju djelovanje učitelja nego djevojčice. Autori smatraju da je to zbog toga što dječaci postižu nešto slabije rezultate pa im je, kao i slabijim učenicima, potrebna veća pomoć nastavnika.
Autori ističu i razlike u stavovima između učenika sa slabijim i nešto boljim rezultatima, pa je tako percepcija onih s nešto slabijim ocjenama da im učitelji više pomažu u savjetovanju.
Kroničan nedostatak "razmišljanja svojom glavom"
Istraživanje je otkrilo izrazito velik nedostatak samokritičnosti i sposobnosti samoprocjene kod učenika. Više od polovine ispitane djece smatra da učitelji rijetko ili gotovo nikada ne pokazuju kako da si sami ocijene svoj rad.
"Činjenica da nastavnici ne potiču samoprocjenu pa i ocjenjivanje vlastitog rada, osim na proces učenja, može imati i šire posljedice. Poznato je da upravo sustavi koji razvijaju kritički odnos prema vlastitom radu i sposobnost realistične procjene postignuća ostvaruju i najbolje obrazovne ishode", upozoravaju autori te dodaju kako obrazovni sustav nužno treba biti okruženje u kojem se razvijaju sposobnosti procjene vlastitog rada kroz usporedbu s prethodnim postignućima, ali i postignućima drugih.
Za upis na fakultet važnije je sve osim znanja
Poražavajući su rezultati o tome kako učenici vide sustav obrazovanja kao nepravedan i korumpiran, jer čak 62 posto učenika osmih razreda smatra da su za upis na fakultet u Hrvatskoj snalažljivost, osobne veze i roditelji važniji od znanja.
"Učim zato što moram"
Ispitujući zašto učenici uče, Jokić i Z. Ristić Dedić došli su do rezultata da većina osmoškolaca uči zbog ocjena, tj. zbog potrebe upisa što bolje srednje škole. Samo 10 posto djece uči jer im je učenje zabavno, gotovo polovica ih tvrdi da uče da im roditelji ne bi prigovarali, a nešto manje od toga sugerira da uče jer to drugi od njih traže.
Visoko na ljestvici motiva za učenje stoji odgovor “učim zato što moram”, što tvrdi trećina učenika, a obrazovne istraživače zabrinuo je i podatak da gotovo dvije trećine učenika sa slabijim ocjenama tvrdi da uče samo zato da im roditelji ne bi prigovarali.
"Motivacijski obrasci kakve pokazuju učenici mogu se smatrati još jednim nepovoljnim obrazovno-odgojnim ishodom našeg obrazovnog sustava" kažu autori, ali napominju da se odgovornost za to mora tražiti i u postojećoj upisnoj politici u srednje škole koja se temelji na strogoj selekciji kandidata te na vrednovanju učeničkih postignuća na temelju zaključnih ocjena.
(Be)smisao domaćih zadaća i strastveno prepisivanje