Još uvijek nema ni traga nestalom Boeingu: Mobiteli posade i putnika "zvone" i nakon četiri dana?

Foto: Guliver Image/Getty Images

KINA je rasporedila deset svojih satelita koji bi trebali pomoći u potrazi za Boeingom 777 kompanije Malaysia Airlines koji je nestao prije četiri dana, javljaju tamošnji mediji.

Sateliti koji se kontroliraju iz baze Xian na sjeveru zemlje, koristit će visoku rezoluciju i druge tehnologije kako bi "poduprli potragu i operacije spašavanja zrakoplova Malaysian Airlinesa".

Gotovo trećina od 239 putnika i članova posade leta MH370 iz Kuala Lumpura za Peking bili su kineski državljani. Ako se tragedija potvrdi, bit će to druga najveća zračna nesreća za Kinu.

Ekipe iz deset zemalja angažirane su u operacijama potrage. One brodovima i zrakoplovima pretražuju more oko Malezije i južnog Vijetnama dok se govori da je uzrok pada zrakoplova možda bila bomba ili pokušaj otmice.

Kina je zatražila od Malezije da ubrza potragu za zrakoplovom.

Kineski sateliti trebali bi pomoći i u praćenju vremenskih prilika, komunikaciji i operacijama potrage u području gdje je zrakoplov nestao.

Mladi Iranac koristio ukradenu putovnicu

Muškarac koji je koristio ukradenu putovnicu identificiran je kao 19-godišnji Iranac za kojeg se vjeruje da nema veze s teroristima, priopćila je malezijska policija.

19-godišnji Iranac putovao je za Njemačku gdje se nadao da će dobiti azil. Malezijske vlasti bile su u kontaktu s njegovom majkom koja se nalazi u Njemačkoj i koja ga je trebala dočekati na aerodromu u Frankfurtu, javlja BBC.

Potraga proširena na šire područje Tajlandskog zaljeva i Južnokineskog mora

U veliku četverodnevnu potragu uključeni su vojni zrakoplovi, vojni brodovi, brodice obalne straže i civilni brodovi iz deset zemalja, no njihovi napori da pronađu bilo kakav trag koji bi ih naveo na pronalazak ostataka Boeinga 777-200EU nestalog malo više od sat vremena nakon što je iz Kuala Lumpura poletio prema Pekingu u subotu rano ujutro, dosad su se pokazali uzaludnima.


"Uza sve naše napore, zasad mogu reći da su nade za dobre vijesti o zrakoplovu, odnosno njegovim putnicima, vrlo slabe", rekao je voditelj vijetnamskog tima za potragu Pham Quy Tieu.

Potraga je u utorak proširena na šire područje Tajlandskog zaljeva i Južnokineskog mora, gdje je izgubljen radio kontakt sa zrakoplovom i gdje je nestao s radarskih ekrana. Ona se nastavlja i na zapadnoj malezijskoj obali, kao i u sjeverozapadnom dijelu Malezije u području Andamanskog mora.

Malezijsko civilno zrakoplovstvo u ponedjeljak je objavilo da je nestanak malezijskog zrakoplova neviđeni misterij. Sve su glasnija i pitanja o mogućim sigurnosnim propustima. Pretpostavlja se da je 227 putnika i 12 članova posade mrtvo. Još jučer Interpol nije isključivao mogućnost da je avion bio otet, jer je otkriveno da je dvoje putnika imalo ukradenu putovnicu. Kasnije se ispostavilo da je jednu putovnicu koristio mladi Iranac koji nije povezan s terorizmom.

Jedan visoki policijski izvor rekao je za Reuters da su naoružane osobe s lažnim ispravama već pokušale poletjeti iz Kuala Lumpura.

Ipak, sve su češća mišljenja da je riječ o nesreći a ne o terorističkom napadu. "Mi to još nismo isključili, ali brojni dokazi nas udaljavaju od ideje da su ti ljudi povezani s terorizmom", rekao je visoki malezijski dužnosnik, a slično misle i europski i američki izvori.

"Nema dokaza koji bi ukazali na to da je riječ o terorističkom činu", rekao je jedan europski sigurnosni izvor, dodajući da "zasad nema objašnjenja što se dogodilo".

Izvori bliski istrazi kazali su kako je moguće da se avion raspao u zraku.

U ponedjeljak je pilot vijetnamskog zrakoplova mislio da je uočio žuti prsluk za spašavanje, no helikopter je iz mora izvadio stari kabel. Nakon dojave o uočenom repnom dijelu zrakoplova, pokazalo se da je riječ o svezanim kladama.

Mobiteli posade i putnika "zvone" i nakon četiri dana?

Malezijskom zrakoplovu već četiri dana nema ni traga, ali zato mobiteli posade i putnika i dalje "zvone". Kako prenosi China.org.cn, 19 obitelji nestalih potpisalo je izjave prema kojima mobiteli njihovih bližnjih i dalje zvone kad nazovu njihov broj, ali nitko ne odgovara na poziv. Policiji su predani svi brojevi mobitela, slučaj se istražuje.

Stručnjaci ipak kažu kako to ne znači da su mobiteli i dalje u funkciji i doista zvone, već je najvjerojatnije riječ o funkcioniranju pojedinih mobilnih mreža i operatera - zvuk zvonjave čuje se i prije uspostave samog poziva te fizičkog zvonjenja mobitela čiji ste broj nazvali.

Tu tvrdnju stručnjaci podupiru činjenicom da "zvonjava" mobitela nestalih traje svega nekoliko sekundi, odnosno tri do četiri "zvonjenja", koliko je obično potrebno da bi se locirao mobitel i započela uspostava poziva.

Interpol ne sumnja u terorizam


Interpol ne vjeruje da je nestanak malezijskog putničkog zrakoplova posljedica terorističkog napada, rekao je u utorak njegov čelnik, a iz malezijskih vojnih izvora doznaje se da je zrakoplov posljednji put viđen u Malajskom prolazu, zapadno od Malezije.

Glavni tajnik Interpola Ronald Noble također je kazao da su dvojicu Iranaca, koji su sumnjivi jer su se ukrcali u zrakoplov Malaysia Airlinesa s ukradenim putovnicama, možda prokrijumčarili trgovci ljudima.

Zrakoplov s 239 putnika i članova posade nestao je prije četiri dana, a potraga u kojoj sudjeluje deset zemalja proširena je u utorak na širi pojas Tajlandskog zaljeva i Južnokineskog mora te na Malajski prolaz zapadno od Malezije. "Što više informacija imamo, više smo skloni zaključku da to nije teroristički incident", rekao je Noble.

Dvojica Iranaca u dobi od 18 i 29 godina, koji su počeli putovanje u Dohi, zamijenili su putovnice u Kuala Lumpuru i u zrakoplov se ukrcali s ukradenom talijanskom i austrijskom putovnicom, rekao je Noble novinarima u sjedištu Interpola u Lyonu. "Znamo da su se kada su stigli u Kuala Lumpur 28. veljače ukrcali na let 370 s drukčijim identitetom, ukradenom austrijskom i talijanskom putovnicom", rekao je. Njihove putovnice nisu ukradene niti izgubljene.

U međuvremenu, malezijska vojska objavila je kako vjeruje da je nestali zrakoplov letio još više od sat vremena nakon što je nestao s radara kontrole leta, promijenio kurs i kretao se prema zapadu preko Malajskog prolaza. Malezijske vlasti prije su objavile da je let MH370 nestao oko sat vremena nakon polijetanja iz Kuala Lumpura prema Pekingu. U to je vrijeme bio na otprilike pola puta između malezijskog istočnog grada Kota Bharua i krajnjeg juga Vijetnama, na visini od oko 10.670 metara. "Nakon Kota Bharua promijenio je kurs i spustio se niže. Stigao je do Malajskog tjesnaca", rekao je jedan visoki malezijski časnik. Malajski prolaz nalazi se uz zapadnu obalu Malezije.

Malezijski tisak objavio je u utorak, pozivajući se na zapovjednika zračnih snaga Rodzalija Dauda, da je zrakoplov posljednji put na vojnom radaru detektiran u 2.40 sati ujutro u subotu, u blizini otoka Pulau Perak na sjevernom kraju Malajskog prolaza. Letio je na visini od oko 9000 metara. To se izvješće istražuje. To vrijeme je oko sat i deset minuta nakon što je zrakoplov nestao s radara kontrole leta, na pola puta između Malezije i Vijetnama. Ako vojna izvješća budu potvrđena, to bi značilo da je zrakoplov letio još oko 500 kilometara s isključenim sustavima za praćenje.

Pročitajte više