Nemaju dovoljno proizvodnih kapaciteta: Dok ne pokrenu tvornicu Crobus za Irak prerađuje ranije proizvedene autobuse, inženjeri na čekanju

Foto: AZ Crobus

"DOBAR posao u Iraku" tek je početak pohoda tvornice autobusa AZ Crobus iz Sesvetskog Kraljevca na međunarodno tržište. Nedavno je izvršena primopredaja prvog od 2.000 Crobus Zora autobusa koje će ova hrvatska tvrtka, članica Zubak Grupe, u narednim godinama isporučiti u Irak. U planu je širenje te suradnje, ali i pohod na nova tržišta, poput Egipta i Jemena.

"Za sada imamo partnera za tržišta Austrije, Engleske, Italije i Iraka. Tržišta koja imamo u planu otvoriti su Egipat i Jemen", navode u tvrtci govoreći o aktualnoj prodaji Crobus Zora autobusa i budućim planovima.

Iračanima planiraju ponuditi i turistički autobus te minibus sa 20 sjedišta
 
O desetogodišnjem ugovoru s Iračanima, vrijednom 2,1 milijardu kuna, u AZ Crobusu kažu: "S Irakom je suradnja na samom početku i za sada smo vrlo zadovoljni jer se radi o dugoročnom ugovoru i dugoročnom poslu za koji se moramo dobro pripremiti. Iračkom tržištu će biti ponuđeni još turistički autobus i minibus sa 20 sjedišta koji su trenutno u razvoju".

Projekti su tu, ali - tko će raditi na njima?

U jeku slavljenja inozemnog uspjeha Crobusa, nametnulo se pitanje i što je s timom koji je osmislio Crobus Zora autobus. Prema informacijama koje je primio Index, raspao se početni tim ljudi koji su radili na projektu dizajna Crobus Zora autobusa, ali i drugih projekata tvrtke.

"Početni tim ljudi za projektiranje  izradu prototipa je složen od kolega koji su imali iskustva u toj industriji i mladih stručnjaka. U ovoj fazi razvoja tvornice i projektnog ureda smo zauzeli stav da ćemo se razvijati ulažući u mlade stručnjake. Točno je da nas je dio starijih kolega u projektnom uredu i samoj  proizvodnji napustilo jer je to bio dio dogovora, ali nije točno da je ostao samo jedan. Projektni ured je sastavljen od stručnjaka koji mogu odgovoriti na izazove tržišta i potrebe tvornice", navode iz tvrtke.

AZ Crobus smo upitali i je li istina da je nedavno otpušten veći broj radnika u proizvodnji te da je otpuštanje i dalje u tijeku, kao i hoće li to utjecati na proizvodne procese i poštivanje dogovorenih rokova za isporuke Crobusa Zora i drugih proizvoda tvrtke prema sklopljenim ugovorima?

"Dio ljudi iz proizvodnje je otišao jer su za razvoj prototipa i postavljanje proizvodne linije imali ugovor o djelu i radi se o mahom već umirovljenim i starijim kolegama. Dio ljudi je zbog izrade prototipa za Irak i prilagodbe proizvodnih linija serijskoj proizvodnji poslan na čekanje, a ostali rade na prototipu i pripremi proizvodnje. Plan je da se nakon uspostave linija za veću količinu i potrebne dodatne edukacije pokrene proces zapošljavanja novih ljudi", navode u Crobusu.

Potražnja za Irak veća od proizvodnih kapaciteta pa im prerađuju ranije proizvedene autobuse

Među informacijama koje je primio Index je i ta da dio gotovih Crobus Zora autobusa već oko dvije godine stoji neprodan. Navodno je riječ o "mrtvom kapitalu" početne vrijednosti od čak oko tri milijuna eura koji sad propada.

"Istina je da je 10-tak autobusa duže stajalo na skladištu jer je trajala faza testiranja, dobivanje europskog certifikata na prevrtanje što je uspješno riješeno, kao i obrada tržišta. Svi proizvedeni autobusi su prodani (većina Irak) i biti će isporučeni odmah nakon prilagodbe motora za navedeno tržište. Također, u neke od njih se ugrađuje dodatna oprema po želji kupca. Prilagodbu autobusa radimo jer je potražnja za Irak trenutno veća od naših proizvodnih kapaciteta. Pokretanje tvornice je ogroman i dugoročan zadatak i veselimo se da su prvi rezultati tu", naveli su iz AZ Crobusa.

Pročitajte više