Todorić ima trećinu srpskog tržišta: Poslodavci traže zaštitu konkurencije

Foto: FAH

SPAJANJE trgovinskih lanaca Agrokora i Mercatora potencijalno donosi ozbiljne probleme gospodarstvu Srbije, a Unija poslodavaca Srbije (UPS) kaže da bi to Komisija za zaštitu konkurencije trebala ispitati, pišu novosti.rs.


Iz UPS-a navode da spajanje ta dva lanca znači preuzimanje bitnog dijela resursa od 7,5 milijuna stanovnika i maloprodajno tržište vrijedno oko 3,5 milijardi eura na godišnjoj razini.

"Maloprodajni lanac, koji već u startu zauzima nešto manje od 30 posto tržišnog potencijala, ne može ostati bez utjecaja na srpski agrar", smatra UPS.

Takva integracija uvijek je praćena dodatnim pritiskom na dobavljače i kao prva posljedica može se očekivati zahtjev dobavljačima za dodatnih četiri posto boniteta, što znači 40 milijuna eura manje kod proizvođača.

U Srbiji je 40 do 50 posto samostalnih, obiteljskih trgovačkih radnji, kojima je sve teže opstati pokraj jačih velikih trgovaca.

Idea i Mercator u 2013. ostvarili promet od milijardu eura

Prema navodima UPS-a, "Idea" i "Mercator" su 2013. godine ukupno ostvarili nešto više od milijardu eura prometa. Mercator je bio uspješniji i ostvario je oko pet milijuna eura dobiti, a Idea je imala gubitak od oko 20 milijuna eura.

"Idea je u posljednjih pet godina imala oko 100 milijuna eura gubitka, a dobar dio je pokriven izrazitom profitabilnošću drugih "Agrokorovih" kompanija na teritoriji Srbije", navodi Unija poslodavaca.


UPS je podsjetio da je Agrokor vlasnički povezan s "Frikomom" i "Dijamantom", koji u svojim sektorima imaju dominantan položaj u Srbiji i već su bili kontrolirani, pa i kažnjavani zbog zloupotrebe monopolističkog položaja.

Podsjećamo, hrvatski Agrokor postao je ove godine većinski vlasnik Mercatora dok je kupio 53,1 posto dionica u vrijednosti od 544 milijuna eura.

Komisija za zaštitu konkurencije Srbije odobrila je ovu kupnju krajem 2013. godine, ali uz uvjet da Agrokor proda 21 trgovinu Idee na 15 mjesta u Srbiji.

Pročitajte više