Ceh trgovine: Siva ekonomija i nelojalna konkurencija gorući problemi

SIVA ekonomija i nelojalna konkurencija (neizdavanje računa, kineske trgovine, Metro) bile su glavne teme posljednje sjednice Ceha trgovine Hrvatske obrtničke komore Predsjednik Ceha Boris Vukelić istaknuo je da je, prema procjenama, čak 30 posto trgovine u sivoj zoni. Izostanak obveze izdavanja računa za neke oblike trgovine Ceh trgovine smatra neopravdanim.

To se, primjerice, odnosi na trgovine pretežito tiskom i duhanskim proizvodima koje, uz prodaju robe s istaknutim cijenama (cigarete, tisak, vrijednosnice), znatni dio prometa ostvaruju prodajom ostale robe, što ih čini privilegiranim paralelnim trgovačkim lancima. Stoga Ceh trgovine Vladi RH, a posebice Ministarstvu gospodarstva, rada i poduzetništva predlaže:

a) da se uvede obveza izdavanja računa za sve oblike trgovine, uz izuzetak individualnih poljoprivrednih proizvođača koji prodaju sezonske proizvode, i to za trgovine pretežito duhanskim proizvodima odmah, a za ostale u primjerenom roku.

b) da se novim Zakonom o trgovini adekvatno riješi otkup poljoprivrednih proizvoda, kao i veletrgovina ribom. HOK je kao koautor još 2001. godine dostavio Ministarstvu gospodarstva, rad i poduzetništva prijedlog Odluke o trgovini na veliko ribom, koja može biti temelj za zakonsku zaštitu ribara i potrošača.

Ceh je raspravljao i o sve većem broju novootvorenih kineskih trgovina. Članovi Ceha ponovili su sumnje u odgovarajuću carinsku kontrolu kineske robe, očito je neisticanje cijena u trgovinama i njihovo višekratno mijenjanje tijekom dana. Ceh traži od Državnog inspektorata da provjeri prijave radnika. Hrvatska još uvijek, smatra Ceh, može izbjeći probleme kakvi su u nekim europskim zemljama, prije svega sprečavanjem pretvaranja turističkih viza u poslovne, te striktnom primjenom zakona.

 Na sjednici je bilo riječi i o veleprodajnoj trgovačkoj kući Metro koja je, zbog izdavanja kartica i onima koji na to nemaju pravo (djelatnici privatnih i javnih poduzeća, ustanova i službi) ustvari postala maloprodaja, a time i nelojalna konkurencija članovima Ceha i ostalim trgovcima, rekao je Vukelić. Metro time zaobilazi novi Zakon o trgovini koji zabranjuje maloprodaju u veleprodajnim objektima, a za njihove kupce ne vrijedi ni Zakon o zaštiti potrošača, koji se odnosi samo na kupce u maloprodaji.

Ceh stoga traži da se u Metrou uvede praksa koja se primjenjuje u drugim zemljama u kojima Metro posluje (primjerice, ovjera otpremnica pečatom).

Ceh trgovine pozdravlja prijedlog da se u većem dijelu godine rad nedjeljom omogući samo manjim trgovinama, imajući u vidu da se tako potiče kvartovska trgovina, koja je na rubu opstanka, a vrlo je važna, i s aspekta opskrbe stanovništva, i stoga što po jedinici prodanog proizvoda zapošljava višestruki broj radnika.

Pročitajte više