Europske banke ne opslužuju dobro svoje klijente - Kroes

EUROPSKE banke ne opslužuju dobro svoje klijente, izjavila je u ponedjeljak povjerenica EU za tržišno natjecanje Neelie Kroes prilikom predstavljanja prvog izvješća o istrazi tržišne utakmice u tome sektoru.

Europska komisija utvrdila je niz problema koji pokazuju da je tržište bankovnih usluga još u velikoj mjeri zatvoreno ali Kroes napominje da joj je potrebna pomoć bankarske industrije pri utvrđivanju načina da se razbiju ti zidovi.

Banke općenito ne istupaju iz okvira tržišta matičnih zemalja i oslanjaju se na odane klijente koji obično imaju osobni tekući račun u određenoj banci u prosječnom razdoblju od 10 godina, možda dijelom i zbog visokih troškova prebacivanja računa u drugu banku.

Obično profitabilnije posluju banke u zemljama u kojima klijenti nisu skloni prebacivanju računa, konstatirala je EK.

"Niska razina mobilnosti klijenata izaziva zabrinutost jer podrazumijeva da europski klijenti ne podvrgavaju banke pritisku konkurencije kako bi ih prisilili da poboljšaju kvalitetu i cijenu usluga. Istodobno se povećava i rizik da neke banke iskorištavaju svoje klijente", objasnila je Kroes.

Dobit banaka znatno se razlikuje od zemlje do zemlje, pa su banke u Irskoj, Španjolskoj i Finskoj ostvarile u 2004. najvišu dobit prije oporezivanja, iznad 40 posto u ukupnoj dobiti banaka u poslovanju s građanima. S druge pak strane austrijske i njemačke banke bilježile najniže razine udjela dobiti prije oporezivanja, u visini 11 odnosno 17 posto od ukupne dobiti.

U izvješću se ukazuje i na velike prepreke nastupu inozemnih banaka na tržištu određene članice, uključujući pristup platnim sustavima i bazama podataka o zajmovima. Katkad je nedopustivo visok i trošak pristupa klirinškom sustavu plaćanja među bankama, upozorava se u izvješću EK.

Konačno izvješće bit će objavljeno do kraja 2006.

Pročitajte više