Gdje je nestao čovjek?

SJETIMO se kako je to izgledalo prije četiri godine.

Ivo Sanader stupao je u predizbornom spotu ispred gomile ljudi u virtualnom studiju. On je predvodio radnike, penzionere, studente, majke s djecom. Pozivao ih je da se dovrši posao koji je HDZ započeo u prvom mandatu: "Zajedno idemo dalje".

Zoran Milanović imao je drugačiji pristup. On je hodao ulicom, među ljudima, kao samo još jedan od njih, poručujući kako je "svaki čovjek jednako važan", te da je "u središtu njegova programa čovjek". "Samo zajedno možemo postići ono u što vjerujemo".

A kako to izgleda danas?

U novom predizbornom spotu Zoran Milanović zavukao se sa svojim koalicijskim partnerima u dozlaboga sterilni korporacijski ured, gdje za stolom urešenim neizostavnim laptopima kuju "plan za novi dan". Obične ljude ostavili su da se sami bude u zoru, jedu peciva, peru brodove, miluju konje i sveudilj uzdišu: "Bože kako je lijepa ova zemlja".

Jaca bez kučeta i mačeta

S druge strane, Sanaderova nasljednica Jadranka Kosor zavukla se u mračni ured, gdje se sama samcata, bez kučeta i mačeta - pa čak i bez Vladimira Šeksa - obratila biračima. A zvučala je kao da se od njih oprašta.

Gdje su nestali ljudi iz spotova?

Prije su služili su barem kao kulisa. Političari su se zaklinjali u njih, barem u predizbornim parolama. A sada ih jadna Kosor praktički moli za milost - i oprost -  evocirajući (mračne) uspomene na 1989. godinu i (vizionarsku) izjavu o "stranci opasnih namjera". A Milanović šalje poruku kako su on i njegova ekipa, negdje u korporativnom uredu, skovali plan koji bi trebao pomoći Hrvatskoj. Plan koji će "provesti do kraja".

Ostaje jaz

I kao po dogovoru, vodeće političke elite u samo jednom izbornom ciklusu odrekle su se ljudi: niti ih predvode, niti zajedno s njima stupaju u bolju budućnost. Ostaje samo jaz: između onih koji vladaju i onih koji glasaju.

I dok prizor Jadranke Kosor u mračnom uredu samo oslikava stanje u kojem se našla njezina stranka - ostracizirana i prezrena - pristup Kukuriku koalicije prilično zbunjuje.

S jedne strane, šestero ljudi (stranački šefovi plus dvije suradnice, Vesna Pusić i Milanka Opačić) okupilo se u kancelariji i skovalo plan za novi dan. S tom porukom izlazi pred birače: glasajte za nas jer mi znamo kako treba izvući zemlju iz krize. To govori i Radimir Čačić: "Glasajte za nas jer nemate izbora".

Koga ljudi traže: one s planom ili one bez plana?

To je u redu u situaciji kad ljudi traže onu političku opciju koja u ovom metežu zna o čemu govori.

Ali Kukuriku koalicija odjednom uvodi drugu taktiku. U predizbornim oglasima i na plakatima poziva ljude da joj se jave sa svojim planovima.

Čemu sad to, ako su birači taman odlučili podržati one koji "Imaju plan"? Onaj koji "namjeravaju provesti do kraja". Što će koaliciji tuđi planovi? Nemaju li već dovoljno svojih?

Frikovi i trikovi

Da se razumijemo, taktika sama po sebi ne bi bila loša. Kad se ne bi uvodila dva tjedna prije izbora. Dvosmjerna komunikacija također je poželjna. Kad ne bi izgledala kao predizborni trik.

Da se razumijemo, zadatak političara nije da se promotivno slikaju s ljudima. Niti da vode državu po njihovim željama. Njihov glavni zadatak nakon ovih izbora bit će da pomognu ljudima.

Samo to zvuči kao dobar plan. I kao ugodna promjena u odnosu na izbore prije četiri godine.

Ostale komentare autora pročitajte ovdje

Pročitajte više