Hrvatska po sigurnosti u prometu među najgorima u EU: Lani u nesrećama poginulo 348 osoba

Ilustracija: Index

NAKON nekoliko godina u kojima je zabilježen pad broja prometnih nesreća i poginulih na hrvatskim cestama, tijekom prošle godine zabilježeno je povećanje broja nesreća i poginulih, a taj se trend nastavlja i u ovoj godini, rečeno je u srijedu na okruglom stolu "Stanje sigurnosti cestovnog prometa u Hrvatskoj" u organizaciji udruge "Sigurnost u prometu".

Na skupu je rečeno da je Hrvatska, što tiče stanja sigurnosti u prometu 25. od 28 zemalja članica Europske unije.

Miron Huljak iz Odjela za sigurnost cestovnog prometa pri Ravnateljstvu policije izvijestio je da je lani u Hrvatskoj bilo 348 poginulih u prometnim nesrećama što je za 40 više nego 2014. Premda je, kaže, stanje pogoršano, još razlog za paniku te dodaje da se može popraviti zajedničkim naporima policije i udruga te preventivnim akcijama.

Tako je u 2014. godini zabilježeno 7, 2 poginula u prometnim nesrećama, (njih 317 s poginulim osobama, a u 2014. bilo ih je 284)  na 100 tisuća stanovnika, a lani 8,1 iako je Nacionalnim planom sigurnosti u prometu očekivana stopa trebala biti 7,5.

Kao posebno ranjivu skupinu sudionika u prometu naveo je putnike u vozilima koji sjede na stražnjim sjedalima te bicikliste, motoriste i vozače mopeda te naglasio kako je važno da putnici na stražnjim sjedalima koriste sigurnosni pojas što u nas čini njih zanemarivo malo. "A i oni koji to rade, čine to samo da bi izbjegli kazne", dodao je.

Potpredsjednik Udruge "Sigurnost u prometu " i prometni stručnjak Željko Marušić naglasio je da, kad je riječ o sigurnosti u cestovnom prometu, treba uzeti u obzir sva tri čimbenika prometa: vozače, vozila i ceste.

Zastarjeli vozni park


Marušić ističe da je Hrvatska razmjerno veličini i BDP-u najviše uložila u cestovnu infrastrukturu, ali da sad treba nastaviti nadzor cesta, posebice postavljanje kamera. "Jako je loše što je naš vozni park ostario - sa prosječne starosti 9,9 godina u 2009. na oko 13 godina. Ako se tako nastavi, trendovi će biti još gori", dodao je.

 Smatra da bi država trebala stimulirati kupnju novih vozila, a ne "podržavati" stara što znači da bi trebalo dokinuti trošarine na sigurna i ekološki prihvatljiva vozila i povećati tzv. bonuse na vozila koja imaju visoku ocjenu sigurnosti. "To kod nas nije prepoznato", požalio se.

 Govoreći o stradavanja motorista i mopedista, Marušić također smatra da je taj vozni park star odnosno da su motocikli "ostarjeli" sa 7 na gotovo 12 godina što sigurno utječe i na sigurnost vozača.

 Na skupu su sudjelovali i drugi prometni stručnjaci koji smatraju kako je potreban koordinirani pristup problemu svih dionika, od svakog sudionika u prometu koji će vršiti pritisak na zakonodavaca i političare do policije koja treba povećati broj kontrola i, što je najvažnije, treba reorganizirati i konkretizirati penalizaciju prekršaja i kaznenih djela u prometu te informirati sve sudionike u prometu kroz programe prevencije.

 

Pročitajte više