Ispovijesti hrvatskih nastavnika: "Učenik je krao, a otac meni prijeti otkazom"

Foto: Duško Jaramaz/PIXSELL

NAKON što je prvo veliko istraživanje u Hrvatskoj o odnosu roditelja i učitelja/nastavnika pokazalo da se više od 93 posto prosvjetnih radnika susrelo s neprimjerenim ponašanjem roditelja svojih učenika, razgovarali smo s nastavnicima osnovnih i srednjih škola koji su nam ispričali svoja neugodna iskustva s roditeljima. 

Svi oni su od roditelja doživjeli neku vrstu optužbe ili prijetnju, a neki i oboje. Kažu da roditelji često urlaju na njih, optužuju ih za loše ocjene njihove djece, a često im prijete pozivanjem inspekcije, pa i otkazom. S obzirom na to da im inspekcija dosad nije utvrdila nepravilnosti u radu s učenicima, nastavnici s kojima smo razgovarali smatraju da bi, kao i u ostalim državama, trebale postojati kazne za neutemeljene i lažne prijave učitelja i nastavnika.

Autor studije: "Više ne postoje norme ponašanja u odnosu roditelja i nastavnika"

Istraživanje u kojem je sudjelovalo 2811 učitelja i nastavnika provedeno je u sklopu projekta Puls škole, koji su zajedno pokrenuli tim znanstvenika s Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu i izdavač udžbenika Profil Klett uz podršku Sindikata hrvatskih učitelja (SHU) i Nezavisnog sindikata zaposlenih u srednjim školama (NSZSŠ). Istraživanje je, uz ostalo, pokazalo da se 93.5 ispitanika susrelo s barem jednim neprimjerenim ponašanjem ili postupkom roditelja svojih učenika u posljednjih 12 mjeseci.

>> Učitelji pod pritiskom roditelja, doživljavaju nasilje: "Nestale su norme ponašanja"

Rezultati su pokazali da su u godinu dana ispitani učitelji i nastavnici u prosjeku doživjeli gotovo devet različitih oblika neprimjerenog ponašanja ili postupaka roditelja prema učiteljima odnosno nastavnicima ili u odnosu prema školskim obvezama djeteta.

Voditelj istraživanja prof. dr. sc. Dragan Bagić tom je prilikom rekao da se odnos između roditelja i učitelja/nastavnika znatno promijenio i da u njemu više ne postoje jasne norme i pravila ponašanja.

"Škola je složen sustav u kojem postoje brojni društveni odnosi. Neki od tih odnosa su dosta striktno regulirani, čak i formalnim aktima, kao što su odnosi učitelja i učenika, ali za neke od tih odnosa ne postoje norme ponašanja ili su se one s vremenom izgubile. 

Foto: N1

Ovo istraživanje pokazuje da je odnos roditelja i učitelja/nastavnika upravo takav odnos, koji se promijenio i danas više ne postoje jasne norme i pravila ponašanja u tom odnosu. S obzirom da tradicionalne norme koje su regulirale taj odnos očito više ne vrijede, potrebno je razvijati nove norme ponašanja u tom odnosu", komentirao je Bagić. 

Istraživanje je pokazalo da je nasilno, fizičko ili verbalno, ponašanje roditelja doživjelo 29.7 posto učitelja i nastavnika, a 85 posto ispitanika takve situacije smatra najvećim problemom u odnosu s roditeljima. 

Uz to, pritiske za povećanje ocjene doživjelo je 40 posto učitelja, a čak 72 posto njih susrelo se s roditeljima koji su radili neprimjereno velik pritisak na dijete zbog ocjena, a njih 52.4 posto s roditeljima koji očekuju da im učitelji budu stalno dostupni. 

U nastavku donosimo nekoliko ispovijesti nastavnika kojima su roditelji učenika prijetili ili su se na druge načine neprimjereno ponašali.

"Sin ravnateljice u školi u kojoj radim je ukrao ljepilo, što sam prijavila. Njegov otac mi je prijetio otkazom"

"Imali smo radionice u knjižnici i četiri učenika su za vrijeme odmora otuđila ljepila. To sam vidjela i otišla za njima te ih zamolila da vrate ljepila ili ću im u protivnom napisati bilješku u e-dnevnik. Tri učenika su vratila, dok jedan nije. On se pravio da ne zna o čemu se radi. Nakon toga sam mu upisala bilješku u kojoj sam napisala da nije ispoštovao moju zamolbu, čime je pokazao nepoštovanje prema meni.

Nakon toga je krenuo kaos. Jedan dan me nije bilo u školi i po povratku mi je učenik došao i rekao da zahtijeva da obrišem bilješku, na što sam mu rekla da neću jer to nije u redu prema troje učenika koji su me poslušali te da je dalje sve na razredniku.

Nakon toga me još jednom pitao da je obrišem, rekla sam da neću i onda mi je rekao: 'Vidjet ćete vi, idemo mi do kraja.' Inače, radi se o sinu ravnateljice škole u kojoj radim. Ona tada nije bila u školi, a ja sam joj sve objasnila u e-mailu jer je u to vrijeme bila na službenom putu. Do danas nisam dobila odgovor od nje.

U međuvremenu je stigao dopis oca u kojemu on tvrdi da njegov sin nije otuđio ljepilo, da ga ja lažno teretim te da će, ako ne obrišem bilješku i ne napišem javnu ispriku u e-dnevnik, aktivirati svog odvjetnika i pučku pravobraniteljicu.

Foto: Shuteerstock

Prijetio mi je da će oni poraditi na tome da dobijem otkaz. Inače, ovo nije prvi problem s tim učenikom. On se inače bahati po školi, čemu su svjedoci i drugi nastavnici, a u osnovnoj je školi wc-školjku raznio petardom. S obzirom na to da mu je mama ravnateljica, sve se zataškalo."

"Učenik me snimao i prijetio mi smrću. Ima podršku roditelja."

"Ove školske godine dobili smo novog učenika. Njemu škola ne predstavlja ništa, ima sve jedinice, ali situacija nije kulminirala zbog toga, nego zbog mobitela. Stalno je radio probleme i išao je kod pedagoginje. Snimao me, unosio mi je mobitel u lice, odbijao odložiti ga, a njegovi roditelji su ga u tome podržavali.

Bili su na razgovoru u školi, no njihov stav je da se njihovom sinu nema za što uzimati mobitel, da je to njegovo vlasništvo. Prema njima, cijela škola bi se trebala prilagoditi njihovom sinu. Na zadnjem satu sam mu uzela mobitel i odnijela kod pedagoginje, na što je on pobjesnio. 

Neko vrijeme je bio kod pedagoginje, a onda se vratio u razred po cigarete. Nakon toga je sav smiren došao na sat i rekao pred razredom da će me upucati. Najviše me zabrinulo što to nije rekao u afektu, već u potpunosti smiren. Naknadno sam saznala da je taj dan udario jednog učenika, a ranije je domaru ukrao 50 eura, koje je njegova mama vratila i molila domara da ne tuži njenog sina.

U međuvremenu je učenik nastavio krasti. Jednoj profesorici je također ukrao veću količinu novca iz torbe. Ja sam svoj slučaj prijavila policiji. Tražila sam zaštitu i zabranu prilaska. Međutim, rečeno mi je da je škola tu nemoćna, da ga se iz škole ne može udaljiti i da nije moguće da mu više ne predajem jer druga profesorica odbija njemu predavati.

Roditelji su bili na razgovoru s pedagoginjom i ravnateljicom. Oni opravdavaju i u potpunosti podržavaju svog sina. Tražili su poseban pristup prema njemu, odnosno da ga se pusti sa sata kad god on to želi, tako da on svaki sat traži van, a neopravdani sat mu se ne može napisati jer izađe na početku sata i vrati se pred sam kraj.

Trenutno nije na nastavi, ali doći će polagati ispit. Rečeno mi je da zabranu pristupa neću dobiti jer Državno odvjetništvo nju nije ni tražilo iako su rekli da hoće."

"Učenik je imao sve jedinice, a nakon što je pao razred, majka je prvi put došla u školu i inzistirala da mu zaključim dovoljan"

"Predajem strukovni predmet i jedan učenik je iz njega imao cijelu godinu sve jedinice. Dakle, prosjek 1.0. Trebao je pasti razred i žalio se na jedinicu koju sam mu ja zaključila. Ispitivala sam ga pred komisijom i postavila sam mu pitanja na razini osnovne škole.

On mi je na svako pitanje odgovorio s 'ne znam'. Komisija se složila da je to ocjena nedovoljan i učenik je pao razred. Sljedeći dan je njegova mama došla u školu, tražila razgovor i inzistirala na zaključivanju pozitivne ocjene, no ocjena komisije je bila konačna.

Rekla sam joj da prema zakonu do 1. lipnja može doći u školu na razgovor kod nastavnika. Nastava je odavno bila završila, a ona tijekom školske godine nijednom nije došla na razgovor, informacije ili roditeljski sastanak iako je učenik kroz cijelu godinu imao jedinice, a žive sto metara od škole. Nakon toga mi je poslala inspekciju u školu koja nije ustanovila nepravilnosti." 

"Majka ne želi prihvatiti činjenicu da joj dijete ima problem pa optužuje mene za zlostavljanje"

"U školi imamo učenika koji ima poteškoća u razvoju s kojima se njegova majka ne želi suočiti. Majka je prvo slala neprimjerene e-mailove stručnoj službi pa onda meni. Vrijeđala je moju stručnost.

Na moje inzistiranje je došla u školu, gdje je vikala na mene i ponovno me vrijeđala. Ona je smatrala da ne radim dobro svoj posao, odnosno da zlostavljam njeno dijete. U više mi je navrata rekla da nisam normalna, da radim mimo zakona, da nisam pedagog, da sam ohola i hladna.

Foto: Shutterstock

Izričito je naglasila da sam ja kriva za svaku jedinicu njenog sina i za svako njegovo neimanje zadaće. Rekla mi je da njezin sin ne dolazi na dopunsku nastavu jer ga tamo vrijeđam, što je potpuna laž.

Ravnateljica i svi ostali koji su bili na sastanku bili su zgroženi onime što su čuli. Svima je jasno u kakvoj smo situaciji, ali tu nitko ništa ne može. Do sada nismo imali takav slučaj. Dijete ima raznih poteškoća koje majka ne želi prihvatiti.

Prijetila mi je inspekcijom, a zna da kod nas može slati inspekcije koliko god hoće jer u Hrvatskoj, za razliku od drugih zemalja, nema kazne za lažno optuživanje nastavnika. Bila je izuzetno agresivna prema meni i nije ju zanimalo moje objašnjenje. Rekla mi je da ne želi čuti moje obrazloženje jer je proučavala moju struku i zna sve o njoj." 

"Otac učenice je urlao na mene jer je ona imala sve jedinice"

"Roditelji su došli na informacije i u početku je sve bilo normalno. Nakon što sam im pokazala testove njihove kćeri i ocjene, od kojih su sve bile jedinice, otac se počeo srditi na mene. U međuvremenu smo i njegovu kćer zvali do dođe sa sata i objasni svoj potpuni neinteres za školu.

Učenica je bila korektna, priznala je da nije učila ni za jedan test i da nije nijednom napisala zadaću. Međutim, ocu se to nije svidjelo i u jednom je momentu puknuo i iskalio svoj bijes na meni.

Digao se nad mene i urlao. Ja sam se ustala i krenula u zbornicu, na što se on zaletio prema meni i počeo vikati da njemu neće nitko okretati leđa, vrijeđao me i govorio da ću vidjeti svoje. Čula ga je cijela škola. Prijetio mi je inspekcijom i govorio da će ubuduće putem suda razgovarati sa mnom. Na kraju je samo otišao, a ja sam bila u šoku i pod ogromnim stresom."

Pročitajte više