Ivan Mrvoš prije 5 godina je preživljavao vareći ograde. Danas osvaja svijet

Foto: Davor Puklavec/Pixsell, Luka Šangulin/Index, include.hr

IVAN MRVOŠ ima 24 godine, vlasnik je tvrtke Include koja zapošljava preko 40 ljudi, prodaje svoje proizvode u 40 zemalja po cijelom svijetu, ima detaljno razrađene planove za svjetsku dominaciju i usput studira na MBA studiju u Zagrebu.

Prije samo pet godina Ivan je završavao srednju školu i živio s bratom, dvije sestre i ocem, čija je građevinska firma ostala bez prihoda jer je tada cijela industrija bilježila velik pad. Preživljavao je vareći željezne ograde s ocem ne bi li svojoj obitelji osigurao dovoljno sredstava za život, koji im, blago rečeno, nije bio lijep.

Što se dogodilo u tih pet godina? Kako je moguć ovakav preokret? Kombinacija je to vjere da se može bolje, upornosti, ali i poduzetničke klime u obitelji kojoj je Ivan bio izložen od malih nogu. Ivan je sa samo 19 godina odlučio da želi pokrenuti svoj biznis i bacio se u to punom snagom.

Ivan i Include priča je klasični primjer nastanka uspješnih poduzetnika i startupova. Imaš ideju, napraviš proizvod i prije nego što trepneš, imaš firmu, zapošljavaš ljude, isplaćuješ plaće i gledaš kako od toga napraviti nešto još deset puta veće. Sve je to točno, ništa nije izmišljeno, ali često nedostaju neki fini detalji u ovakvim pričama.

 

Jako malo se zna o tih prvih 3, 5, 10 godina kad si stalno na rubu propasti i kad o tebi svi misle da si najobičnija budala kojoj propada svaki pokušaj, a ti doživljavaš stotine i stotine neprospavanih noći, propalih ideja, odbijanja kupaca i investitora te lupanja glavom o zid. Lakše je vjerovati da je to sve samo rezultat nevjerojatne sreće, a ne ogromne količine rada i upornosti. To je ono s čim se svaki poduzetnik na početku prije ili kasnije susreće, kad se uglavnom dokazuju junaci i jednostavno nema druge.

Izrada web stranica i popravak računala

Prva Ivanova poduzetnička ideja bila je otvoriti servis za računala i izradu web stranica u jednom trgovačkom centru oko Splita. Vrlo jednostavno i ima smisla, no svijet nije u tom trenutku bio posložen onako kako je Ivan mislio. Naime, trgovački centar je tražio 60.000 kn pologa za otvaranje servisa, a taj novac Ivan nije mogao ni sanjati.

No bez obzira na sve, on je i dalje bio odlučan u namjeri da zaradi tih 60.000 kn bilo kako i otvori servis računala baš u tom trgovačkom centru. Dakle, taj je srednjoškolac samo trebao smisliti kako skupiti 60.000 kuna.

Svjetleće stolice

Na ideju o svjetlećim stolicama koje usput pune mobitele, a koje bi prodavao kafićima i restoranima po cijeni od 600 kn, došao je jedne večeri dok je sjedio u kafiću s prijateljima i gledao svjetleće vaze na stolovima. Plan je bio napraviti 100 stolica i prodavati ih po cijeni od 600 kn jer je to, naravno, bilo točno onih 60.000 kn koje je u tom trenutku trebao da otvori servis!

I tako je Ivan s 4000 kn koje je posudio od bake, te alatima i materijalima koji su ostali u očevoj firmi, sklepao nekako četiri stolice kao prototip, napravio promotivne materijale na kućnom računalu te krenuo s letcima u rukama to prodavati splitskim ugostiteljima.

Sve skupa nije završilo pretjerano uspješno. Naime, ispalo je da se stolice baš i ne mogu napraviti tako jeftino i da će cijena biti bliža 2000 kn, a problem je bio i što se moraju svaku noć puniti. Ugostitelji nisu bili pretjerano oduševljeni idejom da iskeširaju 20.000 kn za deset stolica koje svijetle i deset pripadajućih punjača koje moraju prikopčati svaku večer nakon zatvaranja kafića samo zato da bi gosti mogli napuniti mobitel.

Dok ovo pišem, pomalo se i smijem koliko je to loša ideja bila, ali od nekog starog 19 godina teško je očekivati puno više razumijevanja za tržište i kupce.

Showroom na cesti

Prije nego što je kompletno odustao od ideje o svjetlećim stolicama, pokušao je još jednu stvar. Cesta iz Splita kojom se ljudi spajaju na autocestu prolazi ispred njegove kuće i često se na semaforu stvori kolona pa je to izgledalo kao fantastična prilika za postavljanje stolica i malog transparenta s web adresom i brojem telefona kako bi ulovio zainteresirane kupce bez puno muke.

Kad ni nakon nekoliko tjedana telefon nije zazvonio, Ivan je odlučio da je vrijeme da odustane od ideje sa stolicama, a tako i od snova o računalnom servisu i izradi web stranica. Samo da se zna, ni do tada, a ni kasnije u životu, Ivan nije napravio nijednu web stranicu za nekog klijenta.

Pametne klupe

U tom trenutku je bilo vrijeme da stane na loptu i malo više razmisli o tome čime se želi baviti u životu i što ga stvarno zanima. Znao je da je to spoj poduzetništva i tehnologije, ali je isto tako znao da mora malo više naučiti o analizi tržišta i biznisu te probati opet, ali s više pripreme i drugačijim poslovnom modelom.

Ovaj put je ideja bila da napravi pametnu klupu koja ima solarne panele te je tako neovisna o električnoj mreži, a kupci bi bili gradovi koji bi instalirali te klupe na javne površine.

Par godina kasnije prodano je preko tisuću pametnih klupa u više od 40 zemalja, a klupe osim punjača, imaju ekrane na kojima se vrte reklame kao dodatan izvor prihoda, softver koji se daljinski nadograđuje u bilo kojem trenutku te kamere koje analiziraju okolinu i ljude u blizini i prema tome prilagođavaju oglase. Postoje varijante za bicikliste s punjačima, pumpom za zrak i alatom za popravak, a razvija i pametnu autobusnu stanicu. Trenutno je ukupno 11 proizvoda u prodaji, a planira se još hrpa toga.

Obitelji poduzetništvo u krvi

Iako se Ivan šali da to što je njegov otac bio poduzetnik nije baš bila najbolja motivacija za bavljenje poduzetništvom s obzirom na to da je firma propala i da je cijela obitelj ostala bez prihoda, ipak je to iskustvo koje većina Hrvata danas još nema.

Gledati od malih nogu roditelje koji se bave poduzetništvom, vode svoje firme, zapošljavaju ljude i svaku kunu zarađuju svojim radom je normalno u zapadnim zemljama već stotinama godina i ima neprocjenjivu ulogu u odgoju generacija koje razumiju privredu i ekonomiju i znaju koliko je teško voditi uspješnu tvrtku i koliku važnost takve tvrtke imaju u društvu.

Nije slučajno to što i Ivan i njegova sestra imaju svoje tvrtke. Njima je to normalno, to se tako radi, tako se živi i zarađuje i drugog puta nema. Kako prolaze desetljeća, u Hrvatskoj će se rađati sve više ovakvih ljudi i svaka nova generacija bit će sve bolja i pametnija.

Investicije i planovi za budućnost

Ivan je dosad za svoju tvrtku Include uspio osigurati 30-ak milijuna kuna investicija i tu ne misli stati, non stop radi na tome da osigura još novca za rast. Planovi su iznimno ambiciozni, želi postati lider na svjetskom tržištu za pametnu javnu opremu koja obuhvaća puno više od samih klupa.

Više o njegovim planovima možete pročitati u drugim člancima, a pričali smo, između ostalog, o tome u mom podcastu pa poslušajte sami što jedan mladi, pametni i superambiciozni poduzetnik ima reći.

Viktor Marohnić je uspješni poduzetnik i osnivač više tvrtki. Njegova poduzetnička karijera je krenula nakon što je pokrenuo jedan od prvih web 2.0 sajtova Pticica.com. Nakon toga pokrenuo je jedan od prvih hrvatskih startupova Shoutem, samouslužnu platformu za izradu aplikacija, te je osnovao i agenciju FIVE koja se bavi mobilnim dizajnom i razvojem digitalnih proizvoda i danas je jedna od najvećih agencija u Hrvatskoj.

Za sebe kaže da je u duši poduzetnik, voli graditi firme, stvarati poslove, rješavati probleme.  

"Vrijeme dijelim između Zagreba i New Yorka gdje se brinem da su FIVE-ovi američki klijenti sretni i veseli", kaže Marohnić.

Pročitajte više