LOKALNI IZBORI

Imamo dokaze: Kampanju laži o Tomaševiću plaćaju Škorini ljudi, a provode braća Macan

Foto: Ivo Cagalj/PIXSELL

INDEX ima dokaze da ljudi Miroslava Škore u sklopu svoje predizborne promidžbe financiraju opskurne portale koji objavljuju lažne vijesti u vezi Tomislava Tomaševića, njegove obitelji i članova platforme Možemo. Sve to ide preko tvrtke McElit koju je Škoro, prema podacima iz vlastitog financijskog izvještaja, angažirao u svojoj kampanji za promoviranje objava na Facebooku.

Osim što agencija McElit plaća sponzorirane objave Miroslava Škore i Domovinskog pokreta na Facebooku, pronašli smo da plaćaju i objave opskurnih portal poput Imperijala, Zagrebačkih dubioza i Raskrinkavanja. Financiranje lažnih vijesti protiv Možemo pokušali su prikriti davanjem pogrešne adrese na Facebooku, no zajedničko svim tim objavama je telefonski broj braće Hrvoja i Marija Macana, koji su vlasnici McElita, ali i čelnici udruge Priznajem, kao i portala Priznajem.hr koji je prošle godine ministrica Nina Obuljen Koržinek financirala s više od milijun naših kuna.

No, krenimo redom.

Korisnici Facebooka koji žive u Zagrebu proteklih su dana mogli primijetiti pregršt plaćenih oglasa u kojima se promoviraju linkovi na opskurne portale na kojima se objavljuju lažne vijesti protiv Tomislava Tomaševića, kandidata platforme Možemo za gradonačelnika Zagreba. Na meti su i neki drugi istaknuti pojedinci iz platforme Možemo, no definitivno je najviše tih plaćenih oglasa posvećeno blaćenju Tomaševića.

Laži i napadi na Tomaševića, njegovu obitelj, ljude iz Možemo

Ima tu svega, od tvrdnji da je "prvi stan Tomašević keširao s 22 godine kao čelnik Mreže mladih Hrvatske" do toga da je "Sandra Benčić izgubila 6 osobnih isprava u 5 godina, kažu da želi biti premijerka". To su zapravo neki od relativno dobroćudnijih primjera kampanje blaćenja Tomaševića i Možemo koja se očito odvija pred našim očima u drugom krugu gradonačelničkih izbora.

Između ostaloga se u tim objavama razvlači i Tomaševićeva supruga Iva Mertić koju se predstavlja sumnjivom jer je instruktorica joge, ali se i izmišljaju afere poput one da je Tomašević "preko IPE i sestara Doolan povezan s aferom SDP-ovog ministra i Račanovim sinom". Može se pročitati i laž da je "Tomaševićeva udruga njemačka institucija u RH, objavila Njemačka ambasada u Zagrebu" itd.

Sve objavljeno je u službi Škorine kampanje blaćenja Tomaševića kao stranog agenta koji siše tuđi novac, nema dana radnog staža i slično.

>> Škoro na sučeljavanju pokušao proširiti već raskrinkanu laž o Tomaševiću

Dubiozne Zagrebačke dubioze

Iza tih plaćenih oglasa - na kojima se promoviraju "vijesti" s portala kao što su samoproklamirani tabloid Imperijal, portal udruge Željke Markić Narod.hr, spomenuti Priznajem.hr, desničarski portal Dnevno.hr itd. - stoji, kako piše na Facebooku, nešto što se zove Zagrebačke dubioze. Zagrebačke dubioze su u samo proteklih tjedan dana imale čak 123 sponzorirane objave u kojima se blati Tomaševića.

Kada se, zahvaljujući alatima koji nudi Facebook, pogleda tko stoji iza tih plaćenih oglasa odnosno tko ih je platio, dođe se do stranice Zagrebačke dubioze koja je zadnju objavu na stranici imala 10. svibnja. Odmah se vidi da su Zagrebačke dubioze ad hoc postavljena webstranica, napravljena pomoću wordpressa, a uočljivo je i da nigdje nema impresuma kako bi čitatelji mogli znati tko je vlasnik, tko urednik, a tko novinari Zagrebačkih dubioza. 

Što se tiče Zagrebačkih dubioza na Facebooku, one su tamo pokrenute u svibnju ove godine, a niz njihovih oglasa je Facebook već uklonio jer "krše Facebookova pravila oglašavanja". 

Je li crkva u Dubravi baza širenja lažnih vijesti protiv Tomaševića?

U Facebookovim podacima je navedeno kako se Zagrebačke dubioze nalaze na adresi Kapucinska ulica 47 u Dubravi. Na toj je adresi crkva Svetog Mihaela Arkanđela pa se na prvi pogled može učiniti kako se kampanja blaćenja Tomaševića vodi iz jedne crkve, i to još u Dubravi, kvartu koji važi za utvrdu desnice u Zagrebu.

Index se zato zaputio do Crkve Svetog Mihaela Arkanđela kako bi provjerio nalaze li se u Kapucinskoj 47 i Zagrebačke dubioze, a ne samo katolička crkva. U crkvi smo našli župnika fra Branka Lipšu koji je bio šokiran kada smo mu objasnili da je kao adresa Zagrebačkih dubioza navedena Kapucinska ulica 47.

"Ja se puno ne razumijem u te stvari s internetom, ali odgovorno kažem da nemamo nikakve veze s tim portalom", rekao nam je vidno iznenađeni Lipša. Kako je na Facebooku naveden i broj mobitela Zagrebačkih dubioza (o tome uskoro više), zamolili smo fra Lipšu da nam kaže je li to njegov broj. "Nije", rekao je on i odmah nam ponudio svoj broj mobitela.

U svakom slučaju, moguće je da je navedena lažna adresa jer Facebook ne verificira adrese koje se moraju navesti u podacima kada se želi kupiti oglas.

Broj mobitela otkriva sve

No u podacima na Facebooku naveden je i broj mobitela koji glasi "+385955819950". Nakon malo guglanja utvrdili smo da se isti broj mobitela može naći na stranici Moja anketa koju su pokrenula notorna braća Macan, omiljeni propagandisti domaće desnice.

"Pravno tijelo koje odgovara za autentičnost anketa: McElit d.o.o. - Odjel za istraživanje tržišta Naselje Andrije Hebranga 8/19 Slavonski Brod | 095 581 9950, info@mcelit.hr, OIB: 80370645947", navodi se na stranici Moja anketa koju vode braća Macan. Uostalom, to je i službeni broj agencije McElit koji je naveden na internetskoj stranici McElita.

Index je zvao broj 095 581 9950, ali se nitko nije javljao.

Dakle, i Zagrebačke dubioze i agencija McElit imaju isti broj mobitela, što sugerira da braća Macan stoje iza Dubioza i kampanje blaćenja Tomaševića. Agenciju McElit je u kampanji za gradonačelnika angažirao kandidat Domovinskog pokreta Miroslav Škoro, kao što je i sam priznao.

Iz Škorinog izvještaja o troškovima kampanje jasno je da je angažirana tvrtka McElit

Nadalje, prema izvještaju koji je objavila Škorina kampanja, tvrtki McElit uplaćeno je preko 100 tisuća kuna za oglašavanje na Facebooku. U Izvješću o troškovima od 23. travnja do 22. svibnja, Škorina kampanja jasno navodi da je za razdoblje od 17. do 28. svibnja McElitu 21. svibnja platila 104.500 kuna za "oglašavanje na elektroničkim portalima" te se dodatno pojašnjava kako je riječ o Facebooku.

Uvidom na Facebooku u plaćene oglase Domovinskog pokreta i Miroslava Škore, kao službeni mobitel platitelja naveden je broj "+385915532894". Taj broj je online također naveden kao jedan od službenih mobitela McElita braće Macan.

Tko su Hrvoje i Mario Macan?

Tko su oni? Index je o njima već detaljnije pisao u nekoliko tekstova.

> Milijun kuna javnog novca dodijeljeno opskurnom ekstremističkom portalu

Primjerice, dok je još bio živ Milan Bandić, braća Macan su stajala iza portala Slobodni Zagreb koji je pretežito objavljivao lažne vijesti o Tomaševiću, tada najvećem političkom konkurentu pokojnog USKOK-ovog optuženika i dugogodišnjeg zagrebačkog gradonačelnika.

> Braća koja šire laži imaju novi posao: Portal koji pljuje Tomaševića i slavi Bandića

Urednik tog portala Ivica Janković stajao je iza dvadesetak portala sa zajedničkim nazivom Stvarnost koji su pred posljednje parlamentarne izbore objavljivali ankete prema kojima je Most ostvarivao sjajne rezultate u istraživanjima javnog mnijenja. Ti portali bili su poslovno povezani s čelnicima opskurnog desničarskog portala Priznajem koji izdašno financira i Ministarstvo kulture.

U međuvremenu su braća Macan najavili i tužbe protiv medija koji su pisali o portalu Slobodni Zagreb, ali na kraju nikoga nisu tužili. No svakako su se iz pružanja usluga Mostu prebacili na Miroslava Škoru, kojemu zdušno pomažu u kampanji huškanja na Tomaševića i Možemo, što po svemu sudeći plaća Škorina kampanja ili pak on osobno, s obzirom na njegove tvrdnje da vlastitim novcem financira svoju kampanju. 

Uskrsnuće tabloida Imperijal

Zanimljiv je i način na koji Imperijal promovira svoje propagandne objave. Osim putem vlastite Facebook stranice, oglase plaćaju i putem stranice Zagrebačke dubioze, osnovane nakon prvog kruga izbora s isključivim ciljem da se u digitalni prostor plasiraju dezinformacije i manipulacije usmjerene protiv Tomaševića i Možemo. Osnovane su dvije Facebook stranice s istim imenom (Zagrebačke dubioze); druga je pokrenuta nakon što je prvoj Facebook onemogućio oglašavanje zbog kršenja pravila o političkom oglašavanju.

Kao glavna urednica samoproklamiranog tabloida Imperijal.net navedena je Irena Divković Milanović. Vrijedi podsjetiti da je originalni tabloid Imperijal nastao 1990-ih kao propaganda glasilo desne struje HDZ-a te da je u njemu svoju "novinarsku" karijeru započeo i Velimir Bujanec, najgorljiviji propagandist Miroslava Škore koji je dokazano objavljivao lažne vijesti protiv Tomaševića. 

Naravno, Facebook je uklonio i niz Imperijalovih članaka s objašnjenjem da krše pravila oglašavanja.

I Bujica širi laži o Tomaševiću

Konkretno, Faktograf je dokazao da je u Bujici objavljena montirana snimka u kojoj se čini da je Tomašević izašao iz Skupštine kada se glasalo o proglašenju Blage Zadre počasnim građaninom Zagreba.

Tomašević je to demantirao, ustvrdivši da nije bio na glasanju ni o prethodnoj ni o sljedećoj točki dnevnog reda, a službeni snimak sjednice Skupštine to i dokazuje.

Index je u vezi svega gore navedenog poslao upit kampanji Miroslava Škore, a odgovor ćemo objaviti kada i ako ga dobijemo.

U svakom slučaju, sada više nema sumnje da Škorini ljudi stoje iza kampanje lažnih vijesti koja se provodi protiv Tomaševića te da to u Škorino ime provodi agencija McElit.

Pročitajte više