Kolakušić je koristio nedopuštena sredstva za kampanju za EU izbore

Foto: Patrik Macek/PIXSELL

DRŽAVNO izborno povjerenstvo objavilo je Izvješće o provedenom nadzoru financiranja izborne promidžbe za EU izbore. 

Kako se pokazalo nakon provedenog nadzora, bilo je nepravilnosti.

Primjerice, Gordan Maras je prostore sabora koristio suprotno zakonu, u svrhe političke promidžbe. Zbog toga je SDP kažnjen s 86.000 kuna.

Mislav Kolakušić je više promotivnih pultova svoje udruge Antikorupcija koristio za izbornu promidžbu, na Facebook stranici Građani za Mislava Kolakušića su objavljivani sponzorirani politički oglasi, a koristio je i nedopušten oblik financiranja, odnosno koristio je sredstva udruge Antikorupcija - Platforma za borbu protiv korupcije.

Milan Bandić je pak za izbornu promidžbu koristio sredstva Grada Zagreba.

Kolakušić koristio pultove svoje udruge za izbornu kampanju

DIP je utvrdio da su ukupni prihodi Kolakušićeve kampanje iznosili 73.051,77 kuna i odnose se na vlastita sredstva.

Razlika između dostavljenih ukupnih prihoda i rashoda je višak prihoda u iznosu od 61,15 kuna, odnosno 11.285,10 kuna.

Prilikom provedbe nadzora, DIP je uvidom u dostavljene račune utvrdio da je na računu trgovačkog društva Fraters d.o.o. iskazana nabava samo jednog pulta za promociju. 

No na Kolakušićevoj Facebook stranici su vidjeli da je Kolakušić za izbornu promidžbu koristio više promo pultova. Stoga je DIP zatražio od Mislava Kolakušića dostavu očitovanja. Dostavio je Državnom izbornom povjerenstvu traženo očitovanje, u kojem je, između ostalog, naveo da je on vlasnik više promo pultova koji su kupljeni nekoliko mjeseci prije početka izborne promidžbe.

Iz navedenog je DIP zaključio da je više promo pultova korišteno i za izbornu promidžbu izbornog sudionika i za predstavljanje udruge Antikorupcija - Platforma za borbu protiv korupcije, čiji je predsjednik Mislav Kolakušić.

DIP je potom od Kolakušića zatražio potvrdu da je on vlasnik navedenih promo pultova. Kolakušić je nije dostavio.

Osim toga, zaključili su i da se na stranici udruge Antikorupcija - Platforma za borbu protiv korupcije nalazi poveznica na Facebook stranicu pod nazivom Građani za Mislava Kolakušića. Uvidom u Facebook stranicu Građani za Mislava Kolakušića, DIP  je utvrdio da su na istoj objavljeni i sponzorirani politički oglasi, u konkretnom slučaju oglasi koji se odnose na podršku izbornom sudioniku Mislavu Kolakušiću, a koji su postavljeni za vrijeme trajanja izborne promidžbe.

Isto tako, utvrđeno je da je na navedenoj Facebook stranici u rubrici Info naznačena adresa mrežne stranice Antikorupcija - Platforma za borbu protiv korupcije. DIP je utvrdio da je Kolakušić koristio nedopušten oblik financiranja jer je koristio sredstva udruge Antikorupcija -Platforma za borbu protiv korupcije.

DIP tako zaključuje da je koristio sredstva iz nedopuštenih izvora te o povratu istih u Državni proračun nije obavijestio Državo izborno povjerenstvo.

Maras: SDP zbog Marasa kažnjen s 86.000 kuna

SDP je kažnjen s 86 tisuća kuna zbog toga što je tijekom predizborne kampanje za EU izbore njegov kandidat Gordan Maras kao saborski zastupnik isticao izborni slogan na vlastitom laptopu u Hrvatskom saboru, stoji u odluci Državnog izbornog povjerenstva (DIP). 

Nakon provedbe nadzora financiranja izborne promidžbe, DIP je utvrdio da je SDP-ov kandidat na EU izborima Gordan Maras u predizbornoj kampanji isticao svoj izborni slogan tijekom sjednica Hrvatskoga sabora.

"Socijaldemokratskoj partiji Hrvatske - SDP izriče se administrativna sankcija gubitka naknade troškova izborne promidžbe u iznosu od 86.000.00 kuna, koliko iznosi naknada za jedno osvojeno mjesto u Europskom parlamentu", navodi se u odluci DIP-a. 

Maras je od 10. do 26. travnja po svom prijenosnom računalu u sabornici lijepio različite promidžbene izborne poruke, poput "Biraj Marasa" ili "Glasaj za 007".

Njihovim isticanjem, odlučio je DIP, Maras je prekršio Zakon o financiranju predizborne promidžbe jer je za izbornu promidžbu koristio uredsku prostoriju državnog tijela, odnosno službenu prostoriju u kojoj se održavaju sjednice Hrvatskoga sabora.

U odluci se navodi i kako je DIP u mišljenju od 10. travnja ocijenio kako je takvo ponašanje protivno zakonu te je pozvao Marasa da se ispriča i prekine s isticanjem slogana.

"I nakon dostave navedene obavijesti SDP-u Maras je pokazao izuzetnu upornost u kršenju zakona, a što je vidljivo iz snimki sjednica Hrvatskoga sabora", navode iz DIP-a.

DIP je odredio da će visina sankcije, umjesto mogućih 344 tisuće kuna, biti u visini naknade za jedno osvojeno mjesto na izborima, odnosno 86 tisuća.  

Iako je zakonski propisano da sankcija bude potpuni gubitak naknade troškova izborne promidžbe, u DIP-u su je smanjili jer kazna ne bi bila razmjerna počinjenoj povredi zakona. 

"Vodeći računa da je samo jedan kandidat na kandidacijskoj listi SDP-a postupio suprotno Zakonu o financiranju, Povjerenstvo smatra da je administrativna sankcija uskraćivanja naknade troškova izborne promidžbe koja pripada za jedno od osvojena četiri mjesta u Europskom parlamentu primjerena težini povrede i načinu na koji je ona počinjena", navode u odluci.

Bandić koristio sredstva Grada Zagreba u promociji

Kada se radi o kampanji Milana Bandića, DIP je potvrdio da je on u zakonom propisanom roku dostavio, unosom u informacijski sustav za nadzor financiranja, Financijski izvještaj o financiranju izborne promidžbe.

Provedenim nadzorom su utvrdili da je povrijedio odredbu članka 37. stavka 3. Zakona o financiranju, tako da je suprotno zakonskoj zabrani iz navedenog članka koristio sredstva proračuna jedinice samouprave za izbornu promidžbu. Dakle, DIP je u nadzoru utvrdio da je Bandić za kampanju koristio sredstva Grada Zagreba.

Stoga su tražili dostavu podataka i očitovanje Grada Zagreba vezano uz oglašavanje plakatima s porukama i logom Grada Zagreba, kao i podatke vezane uz Glasilo Grada Zagreba "#Zagreb" koje se dijelilo građanima u vrijeme izborne promidžbe.

Očitovanje iz Grada je stiglo u roku, a u njemu je stajalo kako su tijela Grada Zagreba dužna informirati javnost o poslovima iz svoga djelokruga te su je o svome radu dužna izvještavati preko sredstava javnog priopćavanja ili na koji drugi prikladan način i da tijekom cijele godine, a posebice uoči Dana Grada Zagreba, Gradska uprava na čelu sa svojim gradonačelnikom građane informira o svim uspjesima/projektima preko promidžbenih spotova i plakata te na press-konferencijama. Njihovo vremensko preklapanje s izborima za Europski parlament ili s bilo kojim drugima ne bi trebalo stvarati prijepor jer se ne mogu dovesti u vezu.

Ipak je DIP utvrdio kako je broj odobrenih plakata kojima se Grad oglašavao u pojedinim godinama nerazmjerno rastao.

Ako se samo usporede 2018. godina i 2019. godina, vidimo kako je 2018. godine bilo postavljeno 20 jumbo plakata, a 2019., u godini EU izbora, čak 175 plakata. 

DIP dalje zaključuje kako je “za raspolaganje financijskim sredstvima kojima raspolaže Grad Zagreb, pa tako i sredstvima za predmetno oglašavanje, odgovoran gradonačelnik Grada Zagreba Milan Bandić, i kako je gradonačelnik Grada Zagreba ujedno i predsjednik izbornog sudionika BANDIĆ MILAN 365 - STRANKA RADA I SOLIDARNOSTI, očito je da je predmetno oglašavanje zapravo prikrivena izborna promidžba navedenog izbornog sudionika tako da su za izbornu promidžbu korištena sredstva jedinice lokalne samouprave”.

Cjelokupno izvješće DIP-a pogledajte na ovom linku:

Izvješće o Provedenom Nadzoru Financiranja Izborne Promidžbe za EU izbore by Index.hr on Scribd

Pročitajte više