Lijepa priča nedjeljom: Borovo izlazi iz krize i kreće na svjetska tržišta

Foto: Borovo / Facebook

VUKOVARSKA tvornica obuće Borovo posljednjih godina polako izlazi iz krize. Borovo smanjuje gubitak u poslovanju, te su prošlu godinu trebali završiti s pozitivnom nulom, a u posljednjih godinu dana zaposlili su oko 150 novih radnika.

Redizajnirali su legendarne Sstartasice, šire se na inozemna tržišta i planiraju nove moderne brendove i prodajne kanale.

Predsjednik uprave Borova Gordan Kolundžić kaže da je 2012. gubitak iznosio 180 milijuna kuna, dok je prošle godine smanjen na 19 milijuna kuna i to bez ikakvih državnih potpora. Kroz restrukturiranje žele se fokusirati na osnovnu djelatnost, a za nekoliko godina očekuje se i izlazak tvrtke iz predstečajne nagodbe.

"Dolaskom nove Uprave u rujnu 2013. zatečeno je stanje od 180 milijuna kuna gubitaka. Od rujna 2013. Borovo nije imalo niti jedne kune potpore, nismo prodali niti metar četvorni zemlje i lokala. Od tada živimo isključivo od rezultata svoga rada.

Nama je core biznis proizvodnja platneno-gumenog programa i kožne obuće te distribucija iste. Našli smo rješenje za one dijelove Društva koji nisu core biznis i svih 110 radnika zbrinuli- manji dio otpremninom, a veći dio kroz strateške partnere.  U 2012. Borovo je imalo 180 milijuna kuna gubitka, u 2013. gubitak je bio 47 milijuna, a 25 milijuna 2014. Iako smo očekivali da ćemo 2015. završiti nulom, operativni gubitak ipak bio je 19 milijuna kuna.

Zašto smo tako visoko ciljali? Očekivali smo puni veći odaziv društveno-odgovornih kompanija u Hrvatskoj. Izlazak iz predstečajne nagodbe predviđen je unutar 5 godina. Taj će period biti zahtjevan, ali vjerujemo u pozitivan ishod, i normalizaciju poslovanja", kaže Gordan Kolundžić.



Redizajnirane Startasice zanimljive i inozemnim kupcima

Borovo je redizajniralo tenisice Startas koje su bile vrlo popularne krajem osamdesetih godina. Nedavno su redizajnirane Startasice završile i u najpoznatijem modnom časopisu Vogue te se na američkom tržištu prodaju po cijeni od 80 dolara.

Kolundžić kaže da trenutno prodaju oko 35 tisuća pari Startasica, čime zauzimaju oko 10 posto tržišta u Hrvatskoj.

"Startas ove godine obilježava 40 godišnjicu od prvog proizvedenog para. Iako su inicijalno bile osmišljene kao oprema za igranje stolnog tenisa, postale su ikona 80-ih godina prošlog stoljeća. Najveći boom doživjele su na Univerzijadi 1987. godine kada nema tko ih nije nosio, a proizvedeno je oko pet milijuna pari. Sve većim razvojem modne industrije i Startasice su doživjele svoj rebranding. Postale su neizostavni dio odjevnih kombinacija kako mladih tako i vjernih kupaca.

Redizajn smo započeli sa Maurom Massarattom, da bi unazad dvije godine doživjele još veću prepoznatljivost pod vodstvom naše dizajnerice Ive Ćurković Spajić. Iz godine u godinu udio prodaje Startasa je sve veći i veći. Trenutno se ta brojka kreće oko 35.000 pari što je oko 10% ukupne prodaje. Uz Startas kao najprepoznatljiviji brand, tu su još Borosane, Boromine, My Ballerinas, Rubber i Borovo kožna obuća. Uz te svima poznate brandove, Borovo proizvodi i široki spektar radno zaštitne obuće specijalne namjene. Od cipela, papuča, klompi preko gležnjača do čizama", kaže Kolundžić.



Proboj na strana tržišta: Od SAD-a do Singapura

Prošle godine krenuo je proboj i na strana tržišta. Prvo u Francusku, a zatim na ostala atraktivna tržišta poput SAD-a, Australije, Njemačke, pa čak i Singapura.

"Sredinom 2015. godine počeli smo otvarati strana tržišta. Počeli smo s partnerima u Francuskoj, slijedila je Amerika, Španjolska, Australija, Singapur, Njemačka... Sve suradnje su započele narudžbama partnerskih količina. Te narudžbe rastu iz sezone u sezonu. Većinom je to Startas, Borosana i My Ballerinas. Nije rijetkost da nas partneri traže sugestije za odabir asortimana koji je kod nas najprepoznatljiviji te da tako pokušavaju koristiti sličan pristup i na svome tržištu. Apsolutno izlazimo u susret s izradom posebnih modela i različitih dizajna za inozemna tržišta", kaže Kolundžić.

Za dizajn i marketing koriste uglavnom vlastite resurse, a tek u rijetkim slučajevima traže pomoć vanjskih stručnjaka. Novčana sredstva za marketing su im ograničena, i ispod prosjeka branše, te su prošle godine na promociju potrošili samo 1,7 milijuna kuna.

"Sve resurse koristimo interno, vrlo rijetko koristimo usluge vanjskih stručnjaka, jedino u slučajevima kada isto nismo u mogućnosti realizirati interno. Redizajn sve obuće počiva na našim dizajnericama: Andra Roškar, Nataša Nađ, Iva Ćurković Spajić i Hana Ciliga. Svaka od njih kreira i dizajnira određeni brand, određenu liniju proizvoda. Apsolutna potpora i suradnja je među njima, odjelom maloprodaje i odjelom marketinga i istraživanja tržišta. Kako nam je u cilju cjelokupno djelovanje moramo popratiti proizvodnju i marketinškim akcijama. Istina je da nemamo mnogo novca za marketing. Barem ne onoliko koliko je praksa u modnoj industriji a govorimo o iznosu od otprilike 7 posto ulaganja. Prošle je godine Borovo imalo 100 milijuna kuna prihoda dok smo za marketing odvojili tek milijun i 700 tisuća kuna. Ono što nam pomaže je emocionalna komponentna prepoznatljivosti samog branda Borova i njegove kvalitete, koju nadograđujemo s gerila marketingom", kaže Kolundžić.



Suradnja s brojnim domaćim tvrtkama


Osim redovne proizvodnje, Borovo razvija i proizvodnju po narudžbi za određene kupce, kojima svoje proizvode prilagođavaju zahtjevima kupca. Primjer su startasice koje su izradili za nogometni klub "Hajduk" koje su izazvale veliku pažnju javnosti.

"Uz redovnu proizvodnju razvijamo i Custom made proizvodnju pa se naša obuća može naći na mnogim mjesitma kao promo artikl. Razmišljajući o prednostima Borova d.d. u odnosu na   konkurenciju te istražujući nove tržišne potencijale prirodno se rodila ideja custom made proizvodnje gumene i gumeno platnene obuće Startas, Rubber, Boromina, Borosana, espadrile te sve vrste gumenih čizama.

Custom  made  proizvodnju, prilagođenu pojedinom brendu i partneru, započeli smo u proljeće 2015 i u  samo nekoliko mjeseci  proizvodi su postali iznimno popularni kao promo ili prodajni artikli zbog svoje kvalitete, originalnosti i vrlo prihvatljive cijene. Što točno znači custom made u našem slučaju? U prosjeku, svaki komad naše obuće se sastoji se od 10-ak dijelova te je većinu moguće personalizirati. Npr. samo gornjište može imati otisnute motive, vezice mogu biti različite, prstenovi oko vezica u raznim bojama, obrub đona u raznim bojama. Razne tehnike tiska na gornjište ili aplikacije logotipa u samom procesu proizvodnje mogu imati impozantne rezultate te osiguravaju vrhunsku kvalitetu.

Uz sve navedeno, osnovno načelo proizvodnje odražava samu misiju Borova – ručna izrada, hrvatska proizvodnja i upotreba prirodnih materijali. Brojni svjetski poznati festivali, međunarodne organizacije i eminentne hrvatske tvrtke prepoznale su sve prednosti naših proizvoda. Između ostalog postali smo partneri Ultra Europe Festivala,  Inmusic festivala by Ožujsko,  Europske komisije u RH, NK Hajduk,  Simpa Hrvatskog Telekoma,  Pula film festivala, Vukovar film festivala, Hrvatskog Olimpijskog Odbora, BASF-a,  a pred potpisom smo ugovora i sa WWF- Pandom", kaže Kolundžić.

Uskoro kreće nova internetska trgovina

Kako bi se prilagodili mlađim kupcima, trenutno razvijaju novu internetsku trgovinu, koja bi trebala biti puštena u rad početkom travnja.

"Web shop je bio u funkciji od ljeta 2015 godine, međutim kako bi išli u korak s vremenom a i trendu s razvoje e-commerca, trenutno je on u izradi. Bolje rečeno u redizajnu. Očekujemo punu funkcionalnost početkom travnja. U odnosnu na prethodni, ovaj će nuditi puno veći asortiman obuće jer smo za vrijeme testiranja uočili kako našim kupcima moramo moći ponuditi cjelokupni asortiman. Većinom kupuju žene, a tada kupnju obavljaju za cijelu obitelj. Neosporno je kako je mlađoj popolaciji on-line kupovina postala rutina pa je bitno i nama da web shop bude vizualno atraktivan i vrhunski funkcionalan", kaže Kolundžić.

Ovog proljeća stiže novi brend muške i ženske obuće

Budućnost Borova u ovoj situaciji najviše ovisi o vlasniku - državi. Kolundžić kaže da tvrtka treba tržišne osnove i privatizaciju, ali da bi se to uspješno provelo bit će im potrebna pomoć.

"Budućnost nažalost ne ovisi samo o nama, nego i o vlasniku. Dio rješenja za Borovo je i u državi, u kupnji obuće putem javne nabave, ali to nije jedini put kojim Borovo treba ići iako je vrlo značajan. Tvrtka treba tržišne osnove i privatizaciju, ali da bi došlo do toga u iduće dvije godine i država nas treba suportirati.

Svima nam je Vukovar u suznim očima od 18. do 20. studenog, ali kada je u pitanju izvorno hrvatska proizvodnja, ručna izrada i to od kvalitetnih prirodnih materijala, tu nas je manje. Naši su proizvodi kvalitetni, i do pet puta bolji od konkurencije, a pristupačniji po cijeni. Naš proizvod je odličan. Dio naše proizvodnje radi obuću za talijanskog dizajnera Ballina koje on distribuira po cijeloj Europi i nema niti jedne reklamacije. Kod nas nažalost i dalje postoji zaziranje od domaćeg proizvoda, a u svijetu se to zove patriot economy. Vjerujemo da treba raditi na podizanju svijesti potrošača o kupovini hrvatskih proizvoda pa će i naši izlasci s novim širenjima asortimana imati bolje prodajne rezultate.

Ovog proljeća, vrlo skoro, širimo asortiman s još jednim novim brandom. Modna, casual obuća za žene i muškarce pod nazivom The Big Blue. Vrhunska izrada, prava koža, atraktivan dizajn. O detaljima uskoro...", kaže Kolundžić.

Pročitajte više