A onda je Bajs zamotao čokoladu: Turistička sezona bit će tri posto lošija

TURISTIČKI sajam u Berlinu najavio je pad turističkog prometa od 10 do 20 posto, hotelijeri govore o padu 20 do 30 posto, član Ekonomskog vijeća Ljubo Jurčić nada se 10 postotnom minusu, a ministar turizma Damir Bajs danas je na konferenciji za novinare kazao kako bi mogli biti u minusu svega tri posto, iako je u kasnijoj rečenici priznao kako smo u ovom trenutku prodali tek 30 posto kapaciteta!

> Hrvatski gospodarski rast uvelike će ovisiti o turističkoj sezoni

> Bajs odbio, Bruxelles nije: Europska unija smanjila PDV za ugostiteljstvo

> Voda došla do grla: Bajsu preostalo angažiranje Indijanaca da spase sezonu

> Tu tu tu turizam, nema nam pomoći

Naime, još do jučer iz ministarstva turizma odmahivali su rukom vadeći neku svoju statistiku koja je govorila kako se očekuje najbolja sezona ikada, da bi se danas takvo stajalište korigiralo.

"Istina je, bit ćemo u minusu, no koliki će on zapravo biti ovisi o nama, a nadamo se padu od tri posto", rekao je danas ministar Bajs predstavljajući skrušeno "Izvješće o stanju sezone 2009. godine" napominjući kako bi u uvjetima svjetske krize to još bilo i zadovoljavajuće. Turistička logika koja kaže kako će ova turistička godina biti specifična jer će se mnogi odlučiti na putovanja u posljednji trenutak te će se Hrvatska ove godine u skladu s tim trendom potencirati kao autodestinacija vodi do zaključka kako bi srednja i južna Dalmacija mogla ove godine opustjeti, dok bi Istra i sjeverni dio Jadrana, zbog svoje pristupačnosti mogli imati iste rezultate kao i prošlih sezona.

Navala turista iz Srbije

Prema tim podacima tradicionalno najboljih gostiju Nijemaca bit će manje, procjene za Austrijance, koje najviše ljute visoke cijene, kažu o minusu za tri do pet posto, a Čeha, koji su ne malo do sada uz Talijane spašavali sezonu moglo bi biti do pet posto manje nego prošle godine, no ipak i s tim brojkama riječ je o 4-4,5 milijuna noćenja u Hrvatskoj.

Zanimljivo je napomenuti kako se na današnjoj konferenciji za novinare uporno ponavljalo kako bi veliki dio krivice za lošu sezonu trebali snositi hotelijeri jer su povećali cijenu za deset i više posto. Tako su visoke cijene izravni krivac za da je primjerice manje Austrijanaca, ali i Slovenaca. Naime, buking u Sloveniji pao je za pet do deset posto, no umjesto loših odnosa dvaju zemalja, iz Ministarstva turizma uvjereni su kako je ipak riječ o visokim cijenama, a nadaju se kako će Slovenci ipak u posljednji trenutak krenuti na hrvatsko more.

Što se Srbije tiče, Bajs i njegovo društvo u Ministarstvu turizma nadaju se pravoj pomami, a danas je rečeno kako najveće najave dolaze upravo iz Beogradu, a srpskih bi turista trebalo biti puno više od lanjskih 90 tisuća. No, visoke cijene hotelijera zapravo su posljedica stanja u hrvatskoj državi i turizmu, a ministar Bajs uporno ne želi to priznati. Tako je na istoj konferenciji za novinare Franco Palma iz udruge hotelijera uporno ponavljao kako država ne samo da nije dala subvencije nego nije ni smanjila PDV kako bi se olakšalo hotelijerima.

"Nema smisla boriti s konkurencijom poput Tunisa i Turske već trebamo ponuditi vrijednost za novac, a to je problem", rekao je Palma odgovarajući novinarima ali i ministru Bajsu dodajući kako bi se i premijer Ivo Sanader kao i predsjednik Stjepan Mesić trebali uključiti u prodaju ove turističke sezone.

(Ne)opravdani optimizam

Nažalost, primijetili smo da unatoč činjenici da je danas Ministarstvo turizma, pokušalo svaliti krivicu na hotelijere s njihovima visokim cijenama, nitko nije spomenuo primjer susjedne Italije gdje popusti u hotelskom smještaju koji idu i do ogromnih 60 posto nisu pomogli pa turistička industrija na početku godine bilježi ogromni pad prometa od pet do deset posto.

"Pozitivna strana ove turističke sezone ogleda se u dobroj popunjenosti domaćega privatnog smještaja i autokampova kao i nekih turističkih naselja" zajednički je zaključak predstavnika ministarstva turizma koji su danas pokušali unijeti dašak optimizma.

No, pravo je pitanje na kojim se podacima temelji njihov optimizam budući da privatna domaćinstva svoje goste ne traže na turističkim sajmovima već se uzdaju u on-line prodaju kao i na povratak starih gostiju, a ne postoji evidencija o količini njihovih rezervacija. No, unatoč toj očiglednoj činjenici ministarstvu turizma i to je bilo dovoljno da u optimističkom ozračju završi konferenciju za novinare.

I.Ć.
Foto: Vjekoslav Skledar/Index (Arhiva)

Pročitajte više