Nagibni vlak kod Kaštela iskočio iz tračnica: Za nesreću krivo protupožarno sredstvo?

NAGIBNI vlak koji se kretao na relaciji Zagreb-Split iskočio je danas u 12.08 sati iz tračnica u mjestu Rudine, između kolodvora Labin Dalmatinski i Kaštel Stari. U stravičnoj nesreći, prema posljednjim informacijama, život je izgubilo 6 osoba, u bolnicu je dovezeno 55 ozlijeđenih, od kojih više nitko nije u životnoj opasnosti. Lakše su ozlijeđena i tri vatrogasca koji su sudjelovali u akciji spašavanja.

Doznaje se da je poginulo tri muškaraca i tri žene. Jedna od žrtava je osoba sa hrvatskom i španjolskom putovnicom Gaj Andrić Emil. Neslužbeno doznajemo kako je među poginulima najviše Zagrepčana, te jedna Francuskinja. Iz Kliničke bolnice Split doznajemo kako od 55 ozlijeđenih osoba niti jedna više nije u životnoj opasnosti. Nakon prijema je 13 osoba hospitalizirano od kojih je troje bilo i na operaciji. Među 13 hospitaliziranih je i dvoje djece.

Među onima koji su ozlijeđeni u nesreći nalazilo se 18 hrvatskih, 6 francuskih, 2 australska, 3 švedska te po jedan belgijski, britanski, slovenski i pakistanski državljanin. Još nema podataka kojeg su spola biti ozlijeđeni putnici. Danas popodne došlo je do velikog pritiska na splitsku patologiju. Obitelji žrtava htjele su izvršiti identifikaciju stradalih već danas, premda je bilo planirano da se to učini sutra ujutro.

U bolnici u Splitu mole građane da daruju krv

Klinička bolnica Split je u opsadnom stanju. Na vijest o razmjerima nesreće, ispraznili su sve operacijske sale i pripremili se za prihvat ozlijeđenih. Pozvali su liječnike koji su na godišnjem odmoru da im dođu u pomoć. Doktorica Jela Mratinović-Mikulandra pozvala je građane na Odjel za transfuziju bolnice na Firulama da daruju krv. Naglasila je da su im potrebne sve krvne grupe.

Državni tajnik u Ministarstvu zdravstva Ante Zvonimir Golem kazao je da je za prihvat ranjenih i spremna bolnica u Dubravi te da će, ako bude potrebe, helikopter prebacivati ozlijeđene u Zagreb. U Split su iz Zagreba poslane dodatne doze krvi za transfuziju, iako Split solidno stoji sa zalihama, kaže Golem.

"Pokušali smo zaustaviti vlak, ali već je bilo kasno"

"Sve se dogodilo u nekoliko sekundi. Vlak je odjedanput silno ubrzao i izletio. Osjetila sam udarac i veliku vrućinu", kazala nam je jedna putnica.

"Vlak se na nizbrdici počeo ljuljati. Kondukter u jednom trenutku viknuo: Otkazale su kočnice! Pokušali smo i mi aktivirati kočnicu za slučaj opasnosti, ali nismo uspjeli. Bilo je kasno. Prevrnuli smo se, ja sam udario glavom. Bilo je stravično. Krvi na sve strane. Kad smo došli sebe, počeli smo izvlačiti ozlijeđene iz vagona", opisao je tragediju Koprivničanin u tridesetim godinama.

Vatrogasci još uvijek pomažu u izvlačenju ozlijeđenih iz olupine vlaka, a na mjesto nesreće su stigla i mrtvačka kola.  Neki od njih nisu u stanju hodati. Policija raspolaže informacijom da je u vlaku u trenutku nesreće bio 91 putnik, premda pojedini mediji izvještavaju da je prodano 110 karata. Među putnicima je bilo dosta turista, a bilo je i djece.

Zbog velikog broja žrtava, na mjesto nesreće došla je i županijska državna odvjetnica Inka Jurišić te njezin zamjenik Michelle Squiccimarro.

Izbjegnuta još veća nesreća

Na terenu su Gorska služba za spašavanje, vatrogasci i Hitna pomoć, ukratko, sve raspoložive službe za pomoć stradalima sa šireg područja. Mjesto nesreće nadlijeće jedan helikopter, a spasiteljima posao otežava nepristupačni teren. U tijeku je i policijski očevid, vodi ga istražni sudac Davor Svalina, koji je tek došao na mjesto nesreće pa nije htio davati nikakve komentare.

Vozilo HŽ-a upućeno u pomoć izletjeloj kompoziciji, zamalo je izazvalo još veću nesreću. Dolaskom na nizbrdicu koja se nalazi pola kilometra ispred mjesta nesreće otkazale su mu kočnice. Jurilo je 100 kilometara na sat, a zaustavilo se tek kada je naletjelo na vlak. Srećom, u tom udaru stanje nije znatno pogoršano. Na pruzi je u tom trenutku bilo nekoliko spasitelja i velik broj pripadnika medija.

Berket: Na istom mjestu poginulo 33 ljudi u nesreći 1966. godine

Nesreća se dogodila na dugom, ravnom pravcu koji se nastavlja na usjek u duljini od stotinjak metara, iza čega slijedi zavoj na kojem se kompozicija potpuno izvrnula.

Na mjesto nesreće došao je i kaštelanski gradonačelnik Joško Berket, koji je, zgrožen prizorom, konstatirao da se radi o vrlo opasnoj dionici neprimjerenoj za vlakove koji postižu velike brzine. Gradonačelnik je kazao daje ovo jako problematičan dio pruge i da je previše strm.

"1966. godine na istom mjestu se dogodila velika nesreća u kojoj su poginule 33 osobe", kazao je, dodajući da je sreća što je vlak, prije nego što se zaustavio na rubu provalije, udario u nekoliko stijena čime je izbjegnuta gora tragedija.

Kemijsko sredstvo bačeno na prugu prije dolaska vlaka krivo za nesreću

Mještani uz prugu krive HŽ zbog lošeg održavanja jer se između te dvije velike nesreće dogodila i treća, kada je na istom mjestu izletjela željeznička kompozicija sa ruskim cisternama.

Predsjednik braniteljske udruge u HŽ-u i željezničar već 25 godina Siniša Macelić misli da zna što je uzrokovalo nesreću. "Jutros je pruga tretirana kemijskim sredstvom koje je trebalo osigurati protupožarnu zaštitu, a nakon toga je naišao nagibni vlak. Zakazala su sva tri sustava kočenja. Nadam se da će istraga utvrditi moje sumnje koje dokazuje i za malo izbjegnuta tragedija s pružnim vozilom koje je naišlo 20-ak minuta kasnije i također nije uspjelo zakočiti", kaže Macelić.

Tvrdi i kako tvrtka koja je dobila posao za uređivanje pruge taj zadatak prepustila drugoj tvrtki te se moglo dogoditi da radnici nisu bili dovoljno stručni za taj posao. Sredstvo kojim su radnici tretirali prugu je retardinol. Oko 14.30 sati došao i splitski gradonačelnik Željko Kerum koji je izrazio sućut obiteljima poginulih te zaželio što brži oporavak ozlijeđenima. Nije htio komentirati okolnosti nesreće dodajući kako očekuje temeljitu istragu.

Šerić: Dionica nije problematična; Strojovođa podvrgnut alkotestu

U HŽ-u kažu da odgovora na pitanje zašto je došlo do nesreće sigurno neće biti danas. Regionalni direktor Slavko Šerić kaže da tek očekuju dolazak HŽ-ovog istražnog povjerenstva koje bi trebalo proniknuti uzroke nesreće. Odbacuje optužbe da je pruga previše strma.

"Dionica, unatoč prošlim nesrećama, nije problematična. Dionica je ista kao i sve ostale, samo treba prilagoditi brzinu", kazao je Šerić. Djelatnici HŽ-a su kazali da je strojovođa Joško Palinić lakše ozlijeđen, kao i dvojica konduktera. S njim trenutno razgovara policija, koja utvrđuje okolnosti nesreće. Napravljen mu je alkotest, no, rezultati još nisu poznati.

"Radi se o iskusnom strojovođi s više od 20 godina staža. Samo takvi su i angažirani za upravljanje nagibnim vlakovima", kaže Šerić. 

HŽ: Ne znamo imena poginulih

Uprava HŽ Holdinga priopćila je kako žali zbog ovog događaja te da obiteljima stradalih izražava duboku sućut.

"Zbog velikog interesa obitelji putnika koji su putovali vlakom, molimo vas da prenesete informaciju da Hrvatske željeznice nemaju informaciju o imenima stradalih putnika jer se u sustavu prodaje karata samo bilježi broj prodanih karata, a za ovaj vlak bilo ih je 110. Molimo obitelji da informacije potraže u nadležnoj policijskoj upravi u Splitu ili u bolnici na Firulama gdje su primljeni svi ozlijeđeni putnici. Prema riječima ravnatelja Bolnice na Firulama, listu primljenih iz unesrećenog vlaka, bolnica će imati oko 18 sati", navodi se u priopćenju.

U Zagrebu se sastala Uprava Hrvatskih željeznica. Još uvijek ne znaju kako je došlo do nesreće. Zasad su priopćili da je nagibni vlak ICN 521 iskočio iz tračnica na pruzi Knin - Split i da se kretao iz Zagreba prema Splitu. Zbog te nesreće prekinut je promet na pruzi Knin - Split, a putnici će do daljnjega biti prevoženi autobusima, dodaju u HŽ-u.

HŽ odbacuje sve kalkulacije o uzrocima nesreće

Iz HŽ-a obavijestili su javnost i kako su oko 15 sati sa mjesta nesreće nagibnog vlaka odvezeni svi ozlijeđeni i poginuli putnici, a na pruzi su ostali samo ekipe HŽ-a koje i dalje obavljaju očevid.

"Zbog velikog interesa javnosti oko uzroka današnje nesreće, Uprava HŽ Holdinga odbacuje sve kalkulacije o uzrocima današnje teške nesreće nagibnog vlaka, a koje su se pojavile po različitim medijima", Navode iz HŽ-a te dodaju kako je predsjednik Uprave Zoran Popovac imenova Povjerenstvo za očevid i istragu izvanrednog događaja u kojem je osmero ljudi. Svi oni su u ovome trenutku na terenu i obavljaju očevid. Na teren iz Zagreba poslani su i forenzičari iz Centra za forenzička vještačenja "Ivan Vučetić" koji će uz stručnjake iz HŽ-ovog povjerenstva na terenu sigurno biti i sutra te utvrđivati sve okolnosti nesreće.

"Uprava HŽ Holdinga duboko žali zbog ovog događaja, obiteljima stradalih izražava duboku sućut, a ozlijeđenima želi brzi oporavak", zaključuju u svom priopćenju iz HŽ-a.

Premijerka Jadranka Kosor poslala izraze sućuti obiteljima stradalih

Jadranka Kosor uputila je i izraze sućuti obiteljima žrtava i stradalih nesreći. "Sa žaljenjem sam primila vijest o željezničkoj nesreći nagibnog vlaka kod Kaštela. U teškim trenucima za sve nas, u ime Vlade Republike Hrvatske i osobno, obiteljima stradalih upućujem izraze duboke i iskrene sućuti, a ozlijeđenima želim brz i uspješan oporavak", stoji u priopćenju predsjednice Vlade.

Današnja sjednica Vlade započela je minutom šutnje za poginule u nesreći. Hrvatska premijerka Jadranka Kosor nakon sjednice Vlade posjetila je ozlijeđene u splitskoj bolnici sa ministrima Božidarom Kalmetom, Darkom Milinovićem, Damirom Bajsom, Gordanom Jandrokovićem i Tomislavom Karamarkom. "U ovom trenutku najvažnija je briga o ozlijeđenima kao i da se utvrde uzroci nesreće te kazne odgovorni. Vlada će nadoknaditi sve troškove", kazala je Kosor.

Unatoč nezapamćenoj tragediji tvrdi da je Hrvatska sigurna zemlja. "Ljudski životi su nenadoknadivi, no nesreće se događaju", kaže Kosor. Nije htjela komentirati hoće li HŽ povući nagibne vlakove iz prometa, a ni kad će biti ponovno uspostavljena željeznička veza između sjevera i juga. Novinari su pitali šeficu Vlade da im komentira milijunske tužbe za naknadu štete koje će uslijediti i to prema ionako već dobro načetoj državnoj blagajni. "Ako mi u Vladi nešto nismo željeli, onda svakako nismo željeli da se dogodi ovako nešto", zaključila je Kosor.

"Ako na bilo kome bude odgovornost za ovu željezničku nesreću, ta osoba za to treba biti sankcionirana", rekao je danas predsjednik Mesić komentirajući nesreću nagibnog vlaka. Mesić je kazao i kako ne zna uzrok nesreće, a izrazio je i sućut obiteljima poginulih i nastradalih u ovoj tragičnoj nesreći.

Crne slutnje sudskog vještaka

Ugledni njemački sudski vještak za velike željezničke nesreće, Vatroslav Grubišić, upozorio je prije pet godina da nagibni vlakovi HŽ-a nisu testirani na hrvatskim prugama te da postoje sumnje da su rađeni prema pogrešnim normama koje su nedostatne, zbog čega postoji velika opasnost od željezničkih nesreća s katastrofalnim posljedicama.

Polovica od 8 nagibnih vlakova koliko ih je kupio HŽ nikada nije dotaknula tračnice. Bili su nekompatibilni s našim prugama, a troškovi potrebni za ispravljanje tog nedostatka bi premašili cijenu novih vlakova pa se od njih jednostavno odustalo.

Za promet zatvorena pruga od Perkovića do Splita

Iz HŽ-a izvještavaju kako će zbog prometne nesreće na pruzi Knin-Split između kolodvora Labin Dalmatinski i Kaštel Stari, do daljnjega biti zatvorena za promet pruga od Perkovića do Splita.

"Svi putnici koji su kupili karte za sutrašnje vlakove slobodno mogu putovati samo će organizacija putovanja biti privremeno promijenjena. Naime, umjesto tri nagibna vlaka koja sutra kreću iz Splita i tri nagibna vlaka koja sutra kreću iz Zagreba, vozit će autobusi tako da će svi putnici koji su planirali putovati tim vlakovima biti na cijeloj relaciji prevezeni autobusima", javljaju iz HŽ-a te dodaju kako će svi putnici noćnih vlakova iz Zagreba prema Splitu će vlakovima biti prevezeni do kolodvora Perković, a od Perkovića do Splita bit će prevezeni autobusima.

Stručnjaci imaju četiri teorije zašto se dogodila nesreća

U javnosti su se nakon nesreće pojavile mnoge teorije o uzroku iskakanja vlaka iz tračnica. Jedna od teorija je da su otkazale kočnice u vlaku jer su poneki putnici tvrdili kako je kondukter rekao da im ne radi sustav za kočenje te su i neki očevici izjavili da su pokušali kočiti sigurnosnim kočnicama, no niti to nije uspjelo pa da se izbjegne ova tragedija. Druga teorija kaže da je pruga bila sa polivena sa nekom smjesom koja je onda onemogućavala usporavanje vlaka te je on uslijed toga iskočio iz tračnica.

Neki izvori navode kako je ta smjesa kojom je pruga bila namazana bila protiv korova dok drugi spominju protupožarnu smjesu. Budući da su u Hrvatskoj ovih dana velike vrućine poneki stručnjaci navode i kako bi za nesreću mogla biti odgovorno i širenje tračnica uslijed čega je vlak proklizao. I kao zadnja teorija navodi se pucanje osovine vlaka pod visokim bočnim silama u zavojima.

U najvećoj željezničkoj nesreći u Hrvatskoj 1974. godine poginulo 152 ljudi

Najveća željeznička nesreća koja se u Hrvatskoj dogodila bila je ona 30. kolovoza 1974. godine kada je na zagrebačkom Glavnom kolodvoru život izgubilo 152 ljudi, a 90 ih je ranjeno. Ona se dogodila zbog prevelike brzine kojom je vlak koji je prometovao od Atene preko Zagreba do Dortmunda ušao na kolodvor, izletio iz tračnica te su se vagoni sudarili.

Pročitajte više