Magazin ima oko 10 milijuna pretplatnika a svakog ga mjeseca pročita oko 50 milijuna ljudi. U Hrvatskoj ga na engleskom jeziku čita pet tisuća članova Društva a na hrvatsko izdanje pretplatilo se i prije promotivne kampanje već njih sedam tisuća.
"Nadamo se uspjehu u Hrvatskoj. Za nas je to značajno jer se bavimo pitanjima koja se tiču cijeloga svijeta", rekao je Adamson za Hinu.
Časopis je u 115 godina izlaženja ostvario ukupnu nakladu od oko 1,2 milijarde primjeraka. Godišnje zaradi oko 500 milijuna dolara i tim novcem financira "zahtjevne" istraživačke projekte. "Do danas smo financirali oko 7000 projekata, od kojih je napisano oko 30 članaka o Hrvatskoj", kaže Adamson.
Prvi prilog o Hrvatskoj objavljen je u National Geographicu 1908. godine, a prvi hrvatski broj sastavljen je od tema koje su u matičnom izdanju objavljivane u rujnu, listopadu i u studenome.
"Ubuduće će izdanja biti autohtonija", rekla je pomoćnica glavnog urednika za hrvatsko izdanje Ivona Lerman. "Planiramo jednu do dvije teme iz Hrvatske po izdanju, što će se vremenom i povećavati", kazala je Lerman za Hinu.
Matični američki broj se planira najmanje dvije godine unaprijed, ali se teme mijenjaju ovisno o aktualnosti i promjenama okružja.
"Trenutačno nemamo u planu neku određenu temu u Hrvatskoj (u engleskom izdanju), ali će se ona tematizirati u sklopu većih članaka", rekao je Hini urednik Don Belt. Najavio je da priprema veliki članak o Europskoj uniji (EU) unutar kojega bi se mogao naći i dio o tome što ona znači Hrvatskoj.
U časopisu kažu da im nije cilj davanje nekog zasebnog mišljenja u Washingtonu, nego da u svih 26 izdanja kažu što smatraju važnim o EU. "Uzbuđuje da možemo raditi priču od početka s toliko mnogo ljudi", kaže Terrence B. Adamson.
Pripreme koje prethode objavljivanju jednog velikog članka znaju trajati po godinu dana i više. Pisac i njegovi suradnici moraju najprije obići sva mjesta i ljude koji su značajni za temu te se savjetovati sa znanstvenicima. Nakon što je napisan, posebna ekipa još dugo i strpljivo mora provjeriti sve činjenice u članku, koji mora komunicirati s općom javnosti i širim krugom izvora.
"Lako bismo izgubili reputaciju da nam se potkrade greška", rekao je Adamson. "Nemamo neke upute kako pisati, ali smo poznati po točnosti i uravnoteženosti", dometnuo je Don Belt i objasnio kako se rađaju teme za članke: "Tražimo temu koja može biti svima zanimljiva: mjesto, kulturu, ljude...Pitamo se što bi trebalo biti bitno za jednu kulturu i nastojimo to učiniti razumljivim ljudima cijeloga svijeta."
U Društvu National Geographica zaposleno je oko 1300 ljudi. Za časopis radi oko 15 pisaca i oko 10 urednika koji ponekad pišu. Najviše je freelancera - između 20 i 30, a onih koji rjeđe pišu znatno više. Pored njih, još oko 25 ljudi provjerava činjenice, a njihova imena nisu u potpisu članka.
(Hina) iluc vl