National Geographic: Prilika Hrvatskoj da govori za 50 milijuna čitatelja

POKRETANJE hrvatskoga izdanja National Geographica otvara mogućnost da se govori za 50 milijuna čitatelja diljem svijeta, izjavili su predstavnici časopisa.

Izvršni potpredsjednik Društva National Geographic Terrence B. Adamson i urednik u matičnom (američkom) izdanju časopisa Don Belt boravili su u Zagrebu u povodu pokretanja 25. inozemnog izdanja toga najuglednijeg svjetskog časopisa.

Magazin ima oko 10 milijuna pretplatnika a svakog ga mjeseca pročita oko 50 milijuna ljudi. U Hrvatskoj ga na engleskom jeziku čita pet tisuća članova Društva a na hrvatsko izdanje pretplatilo se i prije promotivne kampanje već njih sedam tisuća.

"Nadamo se uspjehu u Hrvatskoj. Za nas je to značajno jer se bavimo pitanjima koja se tiču cijeloga svijeta", rekao je Adamson za Hinu.

Časopis je u 115 godina izlaženja ostvario ukupnu nakladu od oko 1,2 milijarde primjeraka. Godišnje zaradi oko 500 milijuna dolara i tim novcem financira "zahtjevne" istraživačke projekte. "Do danas smo financirali oko 7000 projekata, od kojih je napisano oko 30 članaka o Hrvatskoj", kaže Adamson.

Prvi prilog o Hrvatskoj objavljen je u National Geographicu 1908. godine, a prvi hrvatski broj sastavljen je od tema koje su u matičnom izdanju objavljivane u rujnu, listopadu i u studenome.

"Ubuduće će izdanja biti autohtonija", rekla je pomoćnica glavnog urednika za hrvatsko izdanje Ivona Lerman. "Planiramo jednu do dvije teme iz Hrvatske po izdanju, što će se vremenom i povećavati", kazala je Lerman za Hinu.

Matični američki broj se planira najmanje dvije godine unaprijed, ali se teme mijenjaju ovisno o aktualnosti i promjenama okružja.

"Trenutačno nemamo u planu neku određenu temu u Hrvatskoj (u engleskom izdanju), ali će se ona tematizirati u sklopu većih članaka", rekao je Hini urednik Don Belt. Najavio je da priprema veliki članak o Europskoj uniji (EU) unutar kojega bi se mogao naći i dio o tome što ona znači Hrvatskoj.

U časopisu kažu da im nije cilj davanje nekog zasebnog mišljenja u Washingtonu, nego da u svih 26 izdanja kažu što smatraju važnim o EU. "Uzbuđuje da možemo raditi priču od početka s toliko mnogo ljudi", kaže Terrence B. Adamson.

Pripreme koje prethode objavljivanju jednog velikog članka znaju trajati po godinu dana i više. Pisac i njegovi suradnici moraju najprije obići sva mjesta i ljude koji su značajni za temu te se savjetovati sa znanstvenicima. Nakon što je napisan, posebna ekipa još dugo i strpljivo mora provjeriti sve činjenice u članku, koji mora komunicirati s općom javnosti i širim krugom izvora.

"Lako bismo izgubili reputaciju da nam se potkrade greška", rekao je Adamson. "Nemamo neke upute kako pisati, ali smo poznati po točnosti i uravnoteženosti", dometnuo je Don Belt i objasnio kako se rađaju teme za članke: "Tražimo temu koja može biti svima zanimljiva: mjesto, kulturu, ljude...Pitamo se što bi trebalo biti bitno za jednu kulturu i nastojimo to učiniti razumljivim ljudima cijeloga svijeta."

U Društvu National Geographica zaposleno je oko 1300 ljudi. Za časopis radi oko 15 pisaca i oko 10 urednika koji ponekad pišu. Najviše je freelancera - između 20 i 30, a onih koji rjeđe pišu znatno više. Pored njih, još oko 25 ljudi provjerava činjenice, a njihova imena nisu u potpisu članka.

(Hina) iluc vl

Pročitajte više