Vozačica poginula, četvero teško ozlijeđeno. Samo je suvozač bio vezan

Foto: Nikola Čutuk/Pixsell

Iako je korištenje sigurnosnog pojasa obavezno već desetljećima, mnogi ga ni danas ne koriste. Sigurnosni pojasevi dokazano smanjuju rizik od teških i smrtonosnih ozljeda za 37 do 48%, ovisno o mjestu u automobilu. Osnovna zamisao pojasa je vrlo jednostavna: sprečavanje izlijetanja putnika kroz staklo ili ublažavanje, odnosno izbjegavanje povreda od udarca u kontrolnu tablu ili upravljač u trenutku kad se vozilo naglo zaustavi ili udari u neku prepreku.

Prilikom prometne nesreće, nekorištenje sigurnosnog pojasa može dovesti do ispadanja osobe iz vozila ili pod vozilo koje se prevrće, izlijetanja kroz vjetrobranska stakla i prozore automobila, snažnog kretanja unutar vozila uslijed inercije te udaranja u druge putnike u vozilu. Upravo korištenje sigurnosnog pojasa ne štiti samo od ispadanja putnika iz vozila, nego i od samoozljeđivanja te ozljeđivanja svih ostalih osoba u vozilu.

Čak 50 posto stradalih vozača i putnika u osobnim vozilima u 2022. godini u našoj zemlji nije koristilo sigurnosni pojas.

Jučer je vezana pojasom bila samo jedna osoba

 

Iako to policija nije potvrdila, prema navodima vatrogasaca, od pet osoba koje su jučer bile u autu koji se zabio u Stari most u Sisku, samo je jedna bila vezana. Bio je to suvozač. Podsjetimo, u nesreći je poginula 30-godišnja vozačica, dok su ostala četiri putnika teško ozlijeđena. Putnici iz vozila prevezeni su u sisačku opću bolnicu, gdje su 41-godišnjaku i 19-godišnjaku okvalificirane teže tjelesne ozljede, a 39-godišnjaku i 20-godišnjakinji teške tjelesne ozljede opasne za život.

Nesreću je skrivila 30-godišnjakinja, koja je upravljala automobilom sisačkih registracija. Nakon pretjecanja, uslijed neprilagođene brzine, sišla je s kolnika i najprije udarila u prometni znak, potom se vratila na kolnik, prešla u suprotnu prometnu traku i udarila u sisački Stari most, izvijestila je policija.

"Strašna nesreća, strašna tragedija. Vozačica je pretjecala na ravnom dijelu ceste. Kad je završila pretjecanje, išla je prebrzo i pokušala je usporiti automobil. U automobilu je bilo pet ljudi. Auto je bio jako težak. Naletjela je na skliski dio ceste. Auto je počeo zanositi. Ona se počela boriti s upravljačem. Pokušala je spasiti situaciju. Međutim, nije uspjela", opisao je nesreću sudski vještak Goran Husinec u razgovoru za Dnevnik HRT-a.

Osobe koje nisu vezane nisu opasne samo za sebe, ne ugrožavaju samo svoj život, već i život svih koji se nalaze u automobilu.

"Najžalosnija stvar je da je, prema navodima vatrogasaca, samo jedna osoba u autu bila vezana - suvozač. To znači da su tri osobe na zadnjem sjedištu doslovce svojim tijelima 'trgale' putnike na prednjem sjedištu", dodao je Husinec.

Važnost vezanja sigurnosnim pojasevima u automobilima

Tijekom akcije Udruge europskih jedinica prometne policije (RADPOL), čiji je član i hrvatska prometna policija, koja je održana u proljeće prošle godine, uočen je porast prekršaja vezanih uz nekorištenje pojasa od gotovo 90% u odnosu na godinu prije. Od 1.054.086 pregledanih vozila, detektirano je 95.908 prekršaja vezanih uz nekorištenje pojasa. Primjera radi, godinu dana prije, u akciji je pregledano oko milijun vozila, a utvrđeno je upola manje, tek 50.974 prekršaja, objavila je Revija HAK.

"Ovi brojevi jasno pokazuju koliko su važni sigurnost na cesti i kontrola sigurnosnog pojasa, jer se još uvijek previše vozača i putnika nije vezalo", komentirao je tajnik operativne radne skupine ROADPOL-a, Henk P. Jansen, iz nizozemske policije, naglašavajući kako pojas ima dvostruku funkciju. Jedna je da ostanete u sjedalu pri sudaru, a druga da se ne udarite u prednju armaturu, odnosno da zračni jastuci imaju optimalan učinak.

Dokazano je da upotreba pojasa smanjuje rizik od smrti i ozljeda

Važnost vezanja sigurnosnog pojasa u automobilu potvrđuju brojna istraživanja. Naime, dokazano je da upotreba sigurnosnog pojasa značajno smanjuje rizik od smrti te ozbiljnih ozljeda lica, trbuha i kralježnice.

Američka Nacionalna uprava za sigurnost prometa na cestama tvrdi da sigurnosni pojasevi smanjuju rizik od smrtnih ozljeda vozaču i putnicima na prednjim sjedalima za 45%.

Istraživanja su također pokazala da su putnici koji nisu vezani sigurnosnim pojasom 25 puta više izloženi riziku smrti u slučaju izbacivanja iz vozila tijekom nesreće.

U Europi je primijećen visok postotak korištenja sigurnosnih pojaseva, posebno u Zapadnoj Europi, gdje se njihova uporaba kreće oko 84.42% među vozačima. Usporedba s drugim regijama pokazuje nižu upotrebu, na primjer u Aziji i na Bliskom Istoku, što ukazuje na geografske i kulturne varijacije u navikama vezanja pojaseva. Također, zabilježena je veća prevalencija korištenja sigurnosnih pojaseva među ženama nego među muškarcima.

Promjene u zakonodavstvu imaju značajan utjecaj na korištenje sigurnosnih pojaseva. Studija, koja je obuhvatila povećanje korištenja pojaseva među studentima tijekom desetljeća, ukazuje na to da promjene u zakonima i provedbi imaju velik učinak na povećanje svijesti i korištenja pojaseva.

Sva istraživanja naglašavaju važnost korištenja sigurnosnih pojaseva te potrebu za kontinuiranim poboljšanjima u zakonodavstvu, edukaciji i promjeni stavova kako bi se povećala sigurnost na cestama u Hrvatskoj i Europi.

Kako vezati pojas

Sigurnosni pojasevi jedan su od elemenata zaštite vozača i putnika u motornim vozilima, namijenjeni zaštiti osoba prilikom sudara i iznenadnog zaustavljanja vozila, objavio je MUP na stranici za sigurnost cestovnog prometa.

Kako bi sigurnosni pojasevi pružali što učinkovitiju zaštitu, trebaju imati tri točke vezivanja. Donji dio pojasa drži osobu u stražnjem dijelu sjedala i u vozilu, dok gornji dio pojasa onemogućava trupu osobe kretanje prema naprijed i raspoređuje sile udara preko prsnog koša. Korištenje sigurnosnih pojaseva smanjuje mogućnost težeg ozljeđivanja za 50 posto.

"Kada se vozilo kreće, zajedno s njim kreću se i sve osobe i predmeti u vozilu. Kada se vozilo sudari s drugim vozilom ili objektom na cesti ili uz cestu (npr. drvo, ograda, stup električne rasvjete), ono se naglo zaustavlja. Međutim, osobe i svi predmeti u vozilu nisu naišli na prepreku i stoga oni, poradi inercije, nastavljaju svoje kretanje u smjeru u kojem se vozilo kretalo. Osobe koje nisu vezane sigurnosnim pojasom udaraju dijelovima tijela u prednje vjetrobransko staklo (ako se prevoze na prednjem sjedalu) ili u sjedalo suvozača (ako se prevoze na stražnjim sjedalima). Ako dođe do zanošenja i prevrtanja vozila, osobe koje nisu koristile sigurnosni pojas udaraju u dijelove vozila ispred sebe, u bočne dijelove vozila, u predmete i druge osobe u vozilu te, u određenim slučajevima, mogu biti i izbačene iz vozila, uslijed čega stradavaju. Stoga, kako bi se i kretanje osoba u vozilu zaustavilo istovremeno sa zaustavljanjem vozila i spriječilo njihovo stradavanje, treba koristiti sigurnosni pojas", opisuju.

Korištenje ugrađenih sigurnosnih pojaseva zakonska je obaveza svih vozača, putnika na prednjem i putnika na stražnjim sjedalima u motornim vozilima.

*Vežite se sigurnosnim pojasevima u automobilima. Vezanje pojasa značajno povećava šanse za preživljavanje u slučaju prometne nesreće. Bez obzira na to koliko put bio kratak, uvijek se vežite i pobrinite se da svi koji su s vama u vozilu budu vezani. Vežite se i ako sjedite na stražnjem sjedalu - zakoni fizike jednako vrijede na prednjem i na stražnjem sjedalu. Osim što je to zakonski uvjetovano, sigurniji ćete biti vi, ali i svi ostali koji se nalaze s vama u vozilu. Vezanje pojasom jedan je od najučinkovitijih načina sprječavanja teških stradavanja.

Pročitajte više