FIJASKO S AVIONIMA

Spašavanje vojnika Damira

Foto: EPA/123rf

OD POČETKA je bilo jasno kako je posao nabavke izraelskih aviona F-16 netransparentan posao, koji je od prvog dana bio obavijen velom tajni i nedostatkom pravih informacija. No nevjerojatno kako su se pojedini mediji trudili spasiti ne samo taj posao nego i ministarsko mjesto Damira Krstičevića. Posljednji spin, koji je pustio Večernji list, bio je onaj kako Izraelci dolaze u Zagreb kako bi se ispričali zbog propalog posla. Veličalo se ministra Krstičevića kojem je, eto, tuđom greškom propao "posao stoljeća".

Dobro, a gdje je isprika?

No jučer smo postali svjesni kako to nije istina. Izrael je tek službeno izvijestio hrvatsko Ministarstvo obrane da ne može dobiti odobrenje Sjedinjenih Država za isporuku zrakoplova F-16 Barak Hrvatskoj.

"Nažalost, uvjeti nisu bili spremni i nismo bili u mogućnosti osigurati odgovarajući TPT i provesti projekt zbog nepredviđenih okolnosti izvan naše kontrole", rekao je sinoć generalni direktor izraelskog ministarstva Udi Adam dodajući da Hrvatska nije kriva. No isprika se nije spominjala iako se na naslovnicama pojedinih dnevnih izdanja i na javnoj televiziji najavljivala danima.

No kada se pogleda samo prošla 2018. godina jasno je vidljivo kako su mediji koji nisu pod direktnim utjecajem vlade upozoravali na loš posao s nabavkom zrakoplova, dok su se oni pod izravnim utjecajem vlade trudili obezvrijediti takva pisanja. U prvom redu Večernji list sa svojim neslužbenim informacijama te javna televizija izborom svojih gostiju u informativnim kontakt emisijama.

Krstičević slavodobitno najavljivao: "Stižu dva aviona na hrvatskom nebu u rukama hrvatskih pilota 2020"

Tako je početkom prošle godine, u siječnju, postalo jasno kako se odluka o nabavci višenamjenskih borbenih zrakoplova odgađa te kako se događa nešto ozbiljno. Primjerice, tjednik Nacional početkom godine je objavio, i to na naslovnici, kako je sve bilo spremno da Hrvatska prihvati izraelsku ponudu, no i da se odluka Hrvatske odgađa zbog upozorenja State Departmenta.

Već tada se znalo, a o čemu je pisao i Index, da američki Lockheed Martin, koji proizvodi borbene avione F-16, upozorava na izraelske Barake. No vlada je to, naravno, demantirala, dok je ministar Damir Krstičević još i tada govorio kako nije stiglo nikakvo upozorenje SAD-a. Nevjerojatno je da se te priče drži i danas, iako je o upozorenjima američke strane da posao neće biti moguć mogao čitati u medijima koji nisu pod kontrolom vladajućih.

"Stižu dva aviona na hrvatskom nebu u rukama hrvatskih pilota 2020., kada Hrvatska predsjeda Europskom unijom i kada će se slaviti 25. godišnjica Oluje", najavljivao je Krstičević demantirajući svaki negativan napis o vlastitom natječaju, ali i reakciju američkog veleposlanstva na izraelsku ponudu.

Večernji: "Nalaz povjerenstva MORH-a dobio je ovacije" i "Plenković je dobio jamstva SAD-a"

Još u siječnju pisali smo o preferiranju samo jedne ponude za nabavku zrakoplova, i to one izraelske, no Večernji list je, kao i puno puta do sada, pustio "neslužbene" informacije.

"Krajem prošle godine Povjerenstvo MORH-a nakon usporedne analize u svojoj Studiji izvodljivosti između 4 ponude (F-16 iz Grčke, SAD-a, izraelski Barak te švedski JAS-39 Gripen) najbolje ocijenilo upravo izraelsku ponudu. Sredinom prosinca prošle godine taj nalaz povjerenstva MORH-a dobio je ovacije i jednoglasno je prihvaćen glasovima vlasti i oporbe i na saborskom Odboru za obranu", pisao je Večernji list u siječnju prošle godine. O kakvim se ovacijama radilo, s obzirom na to da je riječ o 30 godina starim borbenim zrakoplovima, nije ni danas jasno.

No Večernji je, mora se priznati, uvijek bio dobro informiran kada je riječ o MORH-u.

"Gotovo je, Hrvatska s Izraelom ide u strateško partnerstvo i kupuje eskadrilu. Plenković je, saznaje se, dobio jamstva i SAD-a i Izraela da nema skrivenih troškova, a ni problema s 'tuniranim' F-16-icama iz Izraela", najavio je Večernji list početkom veljače. Naravno, danas je jasno koliko su bili u krivu. Jutarnji list je u veljači, gotovo dva mjeseca prije nego što će se donijeti odluka o odabiru borbenog zrakoplova, od svih ponuda izdvojio upravo onu izraelsku.

Upozoravali smo od početka, a provladini mediji su pisali hvalospjeve

"Izraelska ponuda Hrvatskoj: Uzmite naš F16 i dobivate osam megaprojekata za razvoj!", glasio je naslov u Jutarnjem listu koji je, pozivajući se na izvore iz MORH-a, objavio detalje izraelske ponude za koju se do tada nije znalo.

No unatoč upozorenjima, hrvatska je vlada 27. ožujka donijela jednoglasnu odluku kako je izraelska ponuda najbolja te da se ide u nabavku 12 zrakoplova starih 30 godina. U travnju je Index u nizu članaka upozoravao ne potencijalni sukob interesa te na netransparentnost procesa nabavke izraelskih zrakoplova, no u MORH-u se nisu pretjerano obazirali na takve kritike. Uostalom, nisu ni trebali jer je Povjerenstvo za utvrđivanje sukoba interesa krajem lipnja Krstičevića oslobodilo odgovornosti.

Provladini mediji u isto su vrijeme donosili hvalospjeve poput onog da je i sam general Ante Gotovina čestitao Krstičeviću na nabavci borbenih zrakoplova. Otkrilo se i da je pilot Hrvatskog ratnog zrakoplovstva pukovnik Željko Ninić ostvario prvi let u dvosjedu izraelskog višenamjenskog borbenog aviona F-16 Barak i to onog koji je nakon nesreće sedam godina bio na popravcima. Upravo je taj zrakoplov trebao stići u Hrvatsku, no ta se vijest teško ili nikako probijala do provladinih medija.

Izlet u Izrael za pažljivo odabrane novinare

"Izraelci su u čudu nakon lavina kritika zbog kupnje 30 godina starih borbenih aviona", tako je tu vijest prenio Jutarnji list demontirajući još jednu "neistinu" kritičkih medija. Onaj o SLEP-u odnosno produljenju jamstava.

"Postupak SLEP-a obavlja se pod strogim nadzorom i u suradnji s predstavnicima Lockheed Martina, proizvođača aviona, koji je dao odobrenje za 'dizanje' Baraka za još 3000 sati i jamči njegovo daljnje korištenje do isteka resursa", pisao je Jutarnji. No na jesen će i ovaj problem doći na red, kada se otkriju problemi Lockheed Martina s Izraelcima.

Ljeto je prošlo u znaku najave "posla stoljeća" za Hrvatsku. U srpnju je javna televizija s Krstičevićem bila u Izraelu. Naime, podsjetimo kako je Krstičević o trošku MORH-a vodio odabrane novinare u Izrael. Novinari Indexa, najčitanijeg i najutjecajnijeg hrvatskog portala, nisu pozvani.

"Mi smo sada u fazi pripreme, selekcije pilota, tehničara pripremne infrastrukture i ono što je naš san - 2020., kada Hrvatska po prvi put predsjeda Europskom unijom, kada slavimo 25 godina od pobjede u Domovinskom ratu, u rukama hrvatskih pilota na hrvatskom nebu, vidjeti dva višenamjenska borbena aviona", govorio je ministar Krstičević u kameru HTV-a dodajući da će se na jesen potpisati ugovor s Izraelom.

Krstičević najavljivao da će hrvatski F-16 čuvati i slovensko nebo

U listopadu je postalo jasno kako se nešto definitivno događa oko ugovora s Izraelcima. No onda su krenule potvrde Krstičevića i u skladu s tim i naslovi u provladinim medijima.

"Ugovor o kupnji F16 gotov, čeka se odobrenje Amerikanaca", glasio je jedan takav naslov. Dok je Index u studenom prošle godine pisao kako posla neće biti, Krstičević je naslovnice punio svojim izjavama: ''Nakon što nam stignu izraelske F-16-ice, Hrvatska bi mogla obavljati i nadzor slovenskoga zračnog prostora.'' Također je tada tvrdio kako nema nikakvih problema te osudio pisanja pojedinih kritičkih medija.

U prosincu se s dozvolom State Departmenta sve intenziviralo. HRT je objavio kako je konačnim američkim pristankom posao gotov, a Večernji list na svojoj je naslovnici imao da američki F-16 mogu u Hrvatsku. Nakon toga, posljednji spin je bio onaj o izraelskoj isprici koju na kraju nismo dočekali.

Naravno, u isto vrijeme državi vrh, prije svega Andrej Plenković i Kolinda Grabar Kitarović, brane ministra Krstičevića, a time i sami sebe.

Predsjednica i premijer brane sebe obranom vojnika Damira

"Ne vidim odgovornost nikoga u Hrvatskoj pa tako ni ministra Krstičevića zbog problema u nabavi F-16", ustvrdila je ovih dana predsjednica Kolinda Grabar-Kitarović koja također tvrdi kako nije znala za američka upozorenja iako su o tome hrvatski mediji pisali još prije godinu dana. Uostalom, predsjednica je morala biti oprezna kada daje izjave o Krstičeviću s obzirom na to da je ministra obrane svojedobno naljutila njena izjava koja je dana u vrijeme katastrofalnih požara u Hrvatskoj, kada se namjeravao povući.

"Krstičević ne bi trebao dati ostavku, ali neka požuri jer uskoro nećemo imati ni MIG-ove", govorila je "oprezno" predsjednica Grabar-Kitarović.  

Premijer Plenković na istom je tragu pa se trudi ublažiti štetu.

"Kupoprodajnog ugovora nema, nije potpisan i nema štete za Hrvatsku", rekao je ovih dana Plenković. A još jučer se hvalio kupovinom dodajući kako je riječ o povijesnom uspjehu njegove vlade.

Pročitajte više