Politico: Sukob oko dizelaša i benzinaca razotkrio je najgore čuvanu tajnu Europe

Foto: EPA

NAJGORE čuvana tajna Europe je da Nijemci na kraju odlučuju o svemu.

"Nikada neću zaboraviti kako su se sve druge države članice suzdržavale u iščekivanju, čekajući da vide što će Nijemci učiniti", rekao je nedavno u Berlinu na privatnoj večeri s parlamentarnim zastupnicima i drugim dužnosnicima jedan visoki dužnosnik Ujedinjenog Kraljevstva, prisjećajući se svog mandata u Bruxellesu.

Prisjećanje je bilo zamišljeno kao kompliment i dužnosnik se nadao da će se dodvoriti Nijemcima za stolom. Tužno je što je upalilo, piše Politico.

Druga najgore čuvana tajna u Bruxellesu je da Nijemci zapravo uživaju u ovoj dominaciji. Čak su i nepokolebljivi zagovornici Europske unije posljednjih dana bili pod teškim pritiskom da navedu očigledniji primjer otrovnog germanizma od intervencije Berlina da u zadnji čas spasi motore s unutarnjim izgaranjem.

Da rezimiramo, prošlog tjedna se od zemalja EU očekivalo da potvrde paket mjera čiji je cilj osloboditi europske ceste od automobila na klasično gorivo. Prema planu, EU bi zabranila registraciju novih automobila s motorima na unutarnje izgaranje od 2035. godine.

Sveobuhvatni dogovor, kulminacija godina mukotrpnih pregovora u Bruxellesu i europskim prijestolnicama, stup je ambicioznog cilja EU da postane ugljično neutralna do 2050.

Njemačka više ni ne pokušava sakriti svoju moć

Berlinska intervencija u dogovor, za koji su svi vjerovali da je sklopljen, ne samo da je ostavila ekološku politiku EU u neizvjesnosti već je također ogolila vertikalu moći unutar Unije u svojoj sumnjivoj teutonskoj slavi. Poruka: Njemačka više ni ne pokušava sakriti svoju moć. Sad u priču ulazi Francuska.

"Za Francuze ova situacija također predstavlja priliku, a oni neće uzalud protratiti dobru krizu. Što više mogu pridonijeti ideji da Njemačka gleda samo sebe, to više jača mišljenje da su Nijemci nepouzdan partner u Europi", rekao je diplomat EU.

Potez Njemačke bez presedana potaknuo je strahove da će druge zemlje pokušati slijediti njezin primjer i držati reforme EU kao taoce, prijeteći vetom u posljednjem trenutku kako bi dobile ustupke te zapravo prepravljajući način funkcioniranja Unije.

Nijemci možda nisu poznati po svojoj finoći, ali unatoč tome, berlinska gruba taktika spašavanja motora nije samo šokirala briselske veterane već ih je i razljutila.

Velika zabrinutost

Zato stvarni značaj ovog zastoja ima manje veze s emisijama ugljičnog dioksida nego s načinom na koji Bruxelles funkcionira. Postoji velika zabrinutost među insajderima EU da će koalicija koju je Njemačka okupila kako bi spasila motore, koja uključuje zemlje poput Poljske, Austrije, Češke i Bugarske, postati nepredvidljiva koalicija na drugim frontama, s ili bez njemačke podrške.

Lako je rugati se zaobilaznoj prirodi donošenja odluka u EU, odnosima između Europske komisije, Parlamenta i Vijeća, komuniciranju neprozirnim dijalektom briselskih ozbiljnih eurokrata. Koliko god dosadna bila, alkemija proizvodi vjerodostojne rezultate koji legitimiziraju i održavaju EU.

Činjenica da je Njemačka voljna poigravati se ovom osjetljivom ravnotežom odaje neznanje trenutnog režima u kojem funkcionira EU, ambivalentnost ili oboje.

Moglo bi se opravdano tvrditi da Njemačka nikada neće ubiti zlatnu koku. Izumljen i usavršen u Njemačkoj prije više od jednog stoljeća kod Mercedesa, BMW-a i Audija, motor s unutarnjim izgaranjem bio je izvor njemačkog ponosa i prosperiteta generacijama.

Slika klipnog Porschea 911 koji juri niz autocestu jednako je srž njemačkog identiteta kao što je seks srž francuskog. Ako to maknemo, što ostaje (osim piva i bratwursta)?

Doista, s obzirom na to da se proizvođači automobila u zemlji nisu pokazali posebno vještima u proizvodnji električnih automobila (ili točnije baterija u srcu vozila), postojao je snažan razlog da Njemačka razvije sintetička goriva s niskom emisijom koja bi zadržala proizvodnju motora s unutarnjim izgaranjem.

Zašto baš sada?

Berlin je imao najmanje desetljeće da to učini. Stvar je u tome što to nije učinio. Umjesto toga odlučio je potrošiti milijarde na subvencioniranje kupnje električnih vozila i infrastrukture za njihovo punjenje.

Štoviše, Njemačka je potaknula druge europske zemlje da slijede njezin primjer. Stajališta Berlina o "budućnosti mobilnosti" bila su toliko jasna da su Mercedes, VW i BMW obećali prijeći na potpuno električne pogone do 2035. Skupina zemalja koje služe kao proizvodni pogon za te kompanije, od Slovačke do Mađarske i Austrije, složila se da idu zajedno. Zato je njemačko iznenadno inzistiranje na tome da EU odustane od zabrane motora za automobile na sintetička, takozvana e-goriva, zateklo ostatak Europe.

Zašto baš sada? Jednom riječju, politika. Socijaldemokrati kancelara Olafa Scholza pali su ispod 20 posto u nedavnim anketama, što ih stavlja više od 10 postotnih bodova iza prvoplasiranih demokršćana.

Scholzov najmanji koalicijski partner, poslovno orijentirani Slobodni demokrati (FDP) u još su gorem stanju. Stranka je prošla jadno u nizu nedavnih regionalnih izbora, a u nacionalnim anketama opasno se približava pragu od pet posto koji stranke trebaju prijeći za ulazak u parlament.

Stranački vođa Christian Lindner, koji je vozio napumpane Porschee po čuvenoj trkaćoj stazi Nürburgring, obećao je spasiti motor od kandži zelenog lobija. Scholz, itekako svjestan da baza njegove stranke također ostaje vezana za "das Auto", rado mu je dopustio da pokuša i do sada nije intervenirao.

Oko milijun Nijemaca radi u automobilskoj industriji i mnogi od tih poslova - osobito kod kooperanata - bili bi izgubljeni kad bi se motor ugasio iz jednostavnog razloga što električni automobili imaju puno manje dijelova od tradicionalnih automobila.

Misterij

Pravi je misterij zašto Zeleni, druga stranka u njemačkom vladajućem trijumviratu, nisu učinili više za rješavanje krize. Ne samo da se ekološka stranka godinama zalagala za zabranu motora nego je i najproeuropskija stranka u vladi te bi se inače potrudila spriječiti Berlin da čak i pomisli na potkopavanje Bruxellesa.

Ipak, vicekancelar iz redova Zelenih Robert Habeck uglavnom je šutio o tom pitanju. Daleko je od bitke u Europi, zadnji put je viđen u Amazoni dok mu je autohtona djevojka oslikavala lice tijekom turneje kroz regiju.

U pokušaju da ublaži zastoj uoči summita čelnika EU sljedećeg tjedna, njemačka vlada poslala je pismo Europskoj komisiji u srijedu, navodeći što želi zauzvrat za ukidanje svoje blokade. Glavni zahtjev - široku iznimku za e-goriva - već su odbacili Parlament i druge institucije tijekom prvobitnih pregovora o paketu.

Poništavanje toga zahtijevalo bi ponovno otvaranje pregovora. Francuzi će sigurno plakati da se radi o prekršaju. A onda će Njemačka ionako progurati što bude htjela.

Pročitajte više