EU uvodi novu klasu malih auta "Made in Europe". Imat će posebne povlastice
EUROPSKA unija planira uvesti novu klasu malih električnih automobila s oznakom "Made in Europe" (proizvedeno u Europi) kako bi pomogla domaćim proizvođačima u borbi protiv snažne kineske konkurencije. Ova vozila uživala bi posebne povlastice, uključujući pravo na povlašteno parkiranje, blaže propise i izdašnije subvencije.
Novi poticaji za europsku autoindustriju
Nova, potpuno električna kategorija vozila dio je šireg paketa mjera čiji je cilj ublažiti pritisak na europsku automobilsku industriju, suočenu s priljevom cjenovno pristupačnih kineskih električnih vozila, američkim carinama i usporavanjem potražnje. Kvalificirani automobili - proizvedeni u Europi i ispod određene težine - imali bi pristup rezerviranim parkirnim mjestima i infrastrukturi za punjenje.
Također, bili bi izuzeti na deset godina od nadolazećih propisa, poput sigurnosnih pravila i standarda Euro 7 o emisijama koji stupaju na snagu 2026. godine. Na taj se način Komisija nada održati cijene nižima, budući da česte izmjene standarda povećavaju troškove proizvodnje.
Gornja granica težine još je predmet pregovora, no prema upućenim izvorima, vjerojatno neće prelaziti 1,5 tonu. U Europskoj komisiji ova je kategorija vozila dobila neslužbeni nadimak "Sejournette" po francuskom povjereniku za industriju Stéphaneu Séjournéu, koji nadgleda prijedlog.
Borba na tržištu malih automobila
Segment malih automobila jedno je od područja gdje europski proizvođači i dalje imaju prednost pred kineskim konkurentima, koji su se uglavnom usredotočili na veće modele električnih vozila i plug-in hibride.
Proizvođači poput Stellantisa i Renaulta već dugo zagovaraju uvođenje nove, pristupačnije kategorije za manja vozila s blažim propisima, što bi omogućilo profitabilnu proizvodnju kompaktnih električnih automobila. Istovremeno, lobiraju da definicija nove kategorije bude dovoljno široka kako bi obuhvatila i postojeće manje modele poput Renaultovog novog Twinga, Citroëna ë-C3 ili Volkswagenovog Golfa.
Revizija zabrane motora s unutarnjim izgaranjem
Prijedlozi za novu klasu malih automobila, djelomično inspirirani japanskim "Kei" automobilima, dolaze usporedno s revizijom odluke o zabrani prodaje motora s unutarnjim izgaranjem od 2035. godine.
Taj zakon, prvi put predložen 2021., smatra se ključnim dijelom klimatskih ciljeva EU, no našao se pod snažnim pritiskom automobilske industrije i desno orijentiranih političara, koji tvrde da prebrzo gura sektor prema potpunoj elektrifikaciji. U Komisiji se uoči objave revizije, zakazane za 16. prosinca, vode žustre rasprave.
Mogući ustupci i otvorena pitanja
Među opcijama o kojima se pregovara je i mogućnost da se plug-in hibridima i vozilima s produživačem dometa (range extender) prodaja dopusti za dodatnih pet godina. Druga opcija je smanjenje cilja na 90 posto redukcije emisija do 2035., što bi ostavilo mali prostor za daljnju prodaju motora s unutarnjim izgaranjem.
"To još nije gotova stvar", izjavio je jedan od dužnosnika. Komisija također razmatra iznimke za biogoriva i "ugljično neutralna" e-goriva, no konačna odluka još nije donesena.
Pojedini dužnosnici protive se uključivanju plug-in hibrida, upozoravajući da je Kina u toj tehnologiji već znatno ispred europskih konkurenata. Iz Europske komisije odbili su komentirati nadolazeće prijedloge.