Fatalna nesreća: Pakao mržnje u gradu anđela
UKOLIKO netko pokuša svoju sliku svijeta izgraditi na holivudskim filmovima, može mu se dogoditi da stekne dojam kako svijet van Los Angelesa uopće ne postoji. Razlog za to je u cijelom nizu oštrih etničkih, kulturnih, rasnih, vjerskih i ekonomskih podjela na relativno malom području koje se formalno zove "gradom". Za mnoge pripadnike holivudskog establishmenta, učahurene u bogatunskim vilama Beverly Hillsa, svako malo siromašnije susjedstvo izgleda kao drugi planet. To je za mnoge holivudske filmaše - koji se često vole dičiti liberalnim i progresivnim stavovima - izvor frustracije, ali i inspiracije.
Jedan od posljednjih filmova koji se pozabavio tinjajućim etničkim i rasnim sukobima u Gradu anđela je i "Crash" Paula Haggisa (kod nas preveden kao "Fatalna nesreća" da bi se izbjegle zabune zbog Cronenbergovog filma "Sudar"). Haggis je prošle godine imao uspjeha kao scenarist "Djevojke od milijun dolara", ali njegovom režijskom debiju, usprkos niza pohvala i "oskarovske" nominacije, ne predviđaju neke velike šanse protiv "Planine Brokeback".
"Fatalna nesreća", koja je premijeru imala 2004, a američku kino-distribuciju godinu dana kasnije, započinje monologom Grahama Watersa (Cheadle), crnog putnika u vozilu kojim upravlja hispanoamerička vozačica Ria (Esposito). Ubrzo se ispostavlja da su njih dvoje doživjeli manji sudar vozeći se na poprište ubojstva kojeg moraju istražiti kao detektivi losanđeleske policije. Flashback radnju vraća 36 sati unatrag te pokazuje niz naizgled nepovezanih likova koji pripadaju različitim rasnim, etničkim i socijalnim skupinama, i čija će međusobna interakcija dovesti do ubojstva kojeg istražuje dvoje detektiva.
Haggis je prilično dobro uspio u manje dva sata dočarati etničku šarolikost Los Angelesa, kao i niz problema s kojima se suočavaju njihovi stanovnici. Haggis i njegov koscenarist Robert Moresco su uvjereni - a to se ističe na samom početku - kako je izvor većine problema međusobno nerazumijevanje, uzrokovano činjenicom da građani većinu vremena provode u automobilima umjesto na ulici, te nemaju prilike upoznati jedni druge. To se nerazumijevanje često pretvara u strah, predrasude i rasizam, a od kojih nije imuna nijedna etnička, rasna ili socijalna skupina. Gotovo da nema lika u filmu koji, susrećući se s pripadnicima druge rase, neće odoljeti sirenskom zovu verbalnog, a često i fizičkog nasilja.
No, u nastojanju da se oslika što potpuniji portret jednog grada i njegovih problema, Haggis i Moresco su napravili par grešaka u koracima. Jedna od njih je "politički korektno" pružanje šanse svakom od likova da svoj pogled na svijet izloži u obliku monologa koji zvuče primjerenije političkim tribinama nego svakodnevnom govoru ulice. Realizam priče i likova je isto tako kompromitiran prilično neuvjerljivim slučajnostima pomoću kojih se povezuju različiti podzapleti. "Biblijski" epilog će također mnoge natjerati na ovaj filmski omnibus vide kao blijedu kopiju Altmanovih "Kratkih rezova" i Andersonove "Magnolije".
S druge strane, nedostatke scenarija je u većini slučajeva uspio nadoknaditi izvrsni glumački ansambl. Većina uglednih glumaca, vođenih Don Cheadleom, se relativno kratko pojavljuje na ekranu i likovima su im uglavnom krajnje antipatični (s izuzetkom meksičkog bravara kojeg tumači Michael Pena), ali je iz te prilike izvukla maksimum. To uključuje i zvijezde specijalizirane za uloge pozitivaca, kao što su Fraser, Bullock i Dillon (koji je nominiran za "Oscar"). Haggis se također istakao kao vrlo dobar režiser. No, izbor skladatelja nije bio tako dobar - Mark Isham neke potencijalno snažne scene guši besmisleno patetičnom i iritantnom partiturom.
Usprkos svih tih nedostataka, "Fatalna nesreća" će na gledatelje ostaviti snažan dojam, daleko snažniji nego što je to obično slučaj s holivudskim "angažiranim" filmovima. Ovo ostvarenje možda neće biti upamćeno kao naročito uspješna propovijed o etničkoj i rasnoj snošljivosti, ili kao "oskarovski" kandidat, ali je svoju svrhu postojanja već ispunilo kao film.
uloge: Don Cheadle, Larenz Tate, Matt Dillon, Brendan Fraser, Sandra Bullock, Jeniffer Esposito, Ludacris, Terrence Howard, Thandie Newton, Ryan Philippe
režija: Paul Haggis
proizvodnja: Lionsgate, SAD, 2004.
trajanje: 113
OCJENA: 6/10 (solidan)
Dragan Antulov
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati