Postblagdanska depresija: Niste sami i s vama je sve u redu

Postblagdanska depresija: Niste sami i s vama je sve u redu
Foto: Unsplashed

JESEN je prijelazno razdoblje kada sa sebe mičemo osjećaj ljetne osunčanosti i oblačimo duže rukave. Promjene nisu samo temperaturne, već i emotivne. Na ovo godišnje doba mnogi gledaju kao na uvertiru blagdanima koji nam predstoje na zimu, ali ti nas dugoočekivani blagdani, koje provodimo s dragim ljudima, katkad mogu i iscrpiti.

Kako jesen prolazi, polako se počinjemo spremati za euforiju koju nam blagdanska sezona obećava.

Zimske čarolije odišu drugačijom energijom. Djeca su na praznicima, a radni ljudi na odmorima. Dobivamo priliku provesti vrijeme s bližnjima. Jede se dobra hrana i u velikim količinama, a nemamo ni grižnju savjesti zbog toga što se želimo odmoriti od neprestane produktivnosti koje se pridržavamo tijekom cijele godine.

Provodimo tjedne uživajući u slavljima s obitelji i prijateljima, a onda se probudimo jednoga siječanjskog jutra i shvatimo da je čarolija nestala. Ovaj prijelaz iz tople blagdanske atmosfere u stvarnost često može izazvati osjećaj bespuća. Riječ je o postblagdanskoj depresiji, a čak ni osobe koje inače nemaju sklonost prema emotivnim padovima i promjenama raspoloženja nisu imune na nju.

Kako objašnjava Alyssa Mancao, klinička socijalna radnica iz Kalifornije, čija su uža specijalnost depresija i anksioznost, za vrijeme blagdana veliki je naglasak stavljen na povezivanje s drugima (PopSugar).

Nije neuobičajeno da zbog Božića, Nove godine i drugih blagdana provodimo više vremena nego inače s članovima obitelji i bliskim prijateljima. Nakon što prođu blagdani, javlja se osjećaj gubitka povezanosti s nama dragim osobama, a u nekim slučajevima, ono što izaziva jak osjećaj usamljenosti jest i nepostojanje tih veza u potpunosti.

Također, za vrijeme blagdana dajemo sebi oduška pa samim time donekle napuštamo rutinu svakodnevice. To odstupanje od stroge strukture navika i obaveza pruža nam ugodan osjećaj jer je svakome potreban odmor s vremena na vrijeme. Emotivno poniranje nastupa onda kada se moramo vratiti toj istoj rutini koju smo na kratko napustili.

"Riječ je o vraćanju svojim obavezama. Onim stvarima koje smo pauzirali. Tada saznajete da obaveze nikamo nisu otišle. I dalje su prisutne i s njima se morate suočiti", kaže Alyssa Mancao.

Vraćanje rutini doprinosi prirodnom osjećaju razočaranosti koji se nadodaje svim onim postblagdanskim osjećajima koja već proživljavate, kao što su usamljenost, čežnja za obiteljskim domom, tuga ili čak žalost.

Srećom, i za postblagdansku depresiju ima lijeka, iako, kao i u slučaju opće depresije, ne postoji jedinstven lijek. Postoji nekoliko savjeta koji vam mogu biti od pomoći, ali to ne znači da se ne biste trebali savjetovati sa stručnjakom ako smatrate da vas depresija intenzivno prožima.

Slijedi nekoliko smjernica koje će vam zasigurno pomoći kako biste se što bolje nosili s postblagdanskom depresijom.

1. Napravite sebi rutinu

Neka to bude nešto lagano, kao što je čišćenje doma ili spremanje obroka. Ako niste raspoloženi za druženje uživo, pošaljite poruku dragom prijatelju ili ga nazovite. Svaki put kada ostvarite neki od svojih manjih ciljeva, dobit ćete energiju da obavljate i veće obaveze.

2. Budite aktivni

Fizičkom se aktivnošću oslobađaju endorfini koji utječu na raspoloženje. Ne mora biti riječ o nečemu kompliciranom. I jednostavna će šetnja pomoći.

3. Ne gubite kontakt s osobama koje volite

Isplanirajte druženja i nakon blagdana. Možete otići na kavu ili ručak s dragom osobom. Mogli biste, čak, ugovoriti druženje još prije nego što blagdani prođu kako biste se imali čemu radovati.

4. Brinite se o sebi

Osluškujte sebe i pronađite ono što vas ispunjava. Na primjer, počnite voditi dnevnik, meditirajte, vježbajte, idite na masažu, priredite sebi toplu kupku ili slično.

5. Spoznajte činjenicu da je to što sada osjećate sasvim u redu

Iako nije zabavno biti potišten, nije ni smak svijeta. Nemojte na to gledati kao na nešto strašno, pogotovo što niste jedini koji prolaze kroz isto. Jednostavno spoznajte da je to što osjećate sasvim ispravno.

 

Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu?
Učitavanje komentara