IIHS presudio: Veličina je itekako bitna
AMERIČKI Institut za sigurnost prometa na autocestama (IIHS) otvorio je još jednu tabu temu. Brojni vozači već godinama, pa i desetljećima tvrde kako je veličina automobila itekako bitna kad je u pitanju sigurnost, no tek sada se našlo jedno nezavisno tijelo da tu tvrdnju potvrdi.
Nakon što je progovorio o važnosti krova automobila kao jednog od nositelja čvrstoće konstrukcije vozila IIHS se pozabavio sa sigurnosnim aspektom malih automobila koji u praksi nerijetko ne pružaju zadovoljavajuću dozu zaštite pri sudaru za razliku od koji metar većih limuzina.
Za pokazni primjer izabrani su velikoserijski modeli koji ničime ne pripadaju krajnosti automobilske ponude. Samim time iz dinamičkih testova sudara izuzeti su glomazni višetonski SUV-ovi, kamioneti i sportski coupei. Provedena su ukupno tri testa, a automobili koji su sučelili snage imaju iste gene, bolje rečeno roditelje.
Tako je u Toyotinom dvoboju Yarisu sučeljen limuzinski Camry, Hondi Jazz posljednja generacija Accorda, a malenom Smartu Mercedes C klase. Kao što se vidi na fotografijama, urbani trkači nisu najbolje prošli.
Najspektakularniji sudar bio je u režiji Mercedesa. Smart Fortwo je u koliziji doslovno poletio i zarotirao čak 450 stupnjeva prije no što je prizemljio. Epilog su ozbiljne ozljede vozača i suputnika, i to u predjelu vrata i koljena.
Ništa bolje nisu prošla niti ostala dva automobila, i to usprkos činjenici da su u klasičnom testu pri udaru u nepomičnu barijeru dobila najviše ocijene. Umjesto "good" sada uz njihova imena stoji tek oznaka "poor", bar kad je u pitanju sučeljavanje s dvostruko težim limuzinama.
Logično, s obzirom da veće vozilo, pod uvjetom da se oba kreću istom brzinom, ima veću kinetičku energiju što u kombinaciji s većim deformacijskim zonama ima za epilog ono što možemo vidjeti na fotografijama. Pojednostavljeno rečeno, teže vozilo će u sudaru "odgurnuti" lakše u kojem će se uslijed manje duljine prednje deformacijske zone slabije zaštititi putnike.
Usprkos rezultatima proizvođači i dalje tvrde kako se radi o nerealnim situacijama koje se u naravi teško dešavaju. Oni su samo dokazali osnovne zakone fizike ili konkretno temu poznatu pod pojmom neelastičnog sudara.
Kako god, ostaje činjenica da svaki automobil, bez obzira na veličinu, oblik i tip mora zadovoljiti iste sigurnosne standarde. Stoga ne čudi što statistika govori kako je u minijima starim do tri godine tijekom 2007. godine poginulo na američkim cestama dvostruko više putnika no u klasičnim krstaricama.
Isto vrijedi i u slučaju sudara s nepomičnim objektom gdje limuzine srednje veličine imaju 17 posto manju smrtnost naspram minija.
Tekst: M.N.
Foto: IIHS
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati