Carstvo Red Bulla

Carstvo Red Bulla
Foto: EPA; Grafika: Index

ISMIJAVANJE pravila, nepoštivanje tradicije, ignoriranje uvreda, ali i veliki uspjesi glavne su karakteristike uzleta Red Bulla u svijetu sporta. Poznata austrijska tvrtka već dugo "širi svoja krila" i leti jako visoko na sportskom nebu. Skoro da ne postoji sport u kojem Red Bull nema upletene prste, a svoju snagu najbolje pokazuje kroz nogomet, u kojem vodeći Red Bull Salzburg i RB Leipzig postavlja nove standarde u austrijskom i njemačkom nogometu.

Upravo zbog toga što sve čine na svoj način ne osvrćući se na povijest sportske momčadi koju su preuzeli, dolazak Red Bulla ne nailazi uvijek na dobrodošlicu. Krajem siječnja pojavile su se informacije da Red Bull namjerava dodatno proširiti svoje sportsko carstvo kupovinom još jednog europskog nogometnog kluba, a kao nove Red Bullove mete spominju se danski Brøndby i portugalski Aves.

Donose uspjeh, ali ne dolaze uvijek uz dobrodošlicu

Umjesto da se obraduju zbog eventualnog dolaska imućnog vlasnika, u Brøndbyju su oštro reagirali na takve navode. Navijači tog danskog kluba ne žele da se zanemari njihova tradicija niti da njihov klub bude samo dio nečijeg biznisa. Oni tako gledaju na Red Bull.

"Bolje bankrot nego Red Bull. Prodaja kluba Red Bullu bila bi prodaja duše kluba", kazali su navijači.

To što Brøndby od 2005. godine nije bio prvak Danske niti je igrao grupnu fazu europskih natjecanja i što bi eventualnim dolaskom Red Bulla znatno povećao šanse da se vrati na tu razinu, navijačima nije važno.

Ovakve reakcije, doduše, nisu iznenađujuće. Nakon što je 2005. godine SV Austria Salzburg stigla u Red Bullovo vlasništvo, klub je doslovno promijenio sve. Od boje dresova i grba do strukture kluba. Navijači su se protivili, ali klub je išao nekim novim putem. Kritike su vremenom nestale, a RB Salzburg je danas hit europskog nogometa i uvjerljivo najbolji austrijski klub.

Priča o Red Bullu je usko vezana za kontroverze, ali uzimajući u obzir sve sportske projekte ove velike tvrtke te kontroverze su ipak zanemarive. Red Bull u svom vlasništvu još posjeduje klub iz MLS-a (Red Bull New York) i najjače brazilske lige (Red Bull Bragantino). Do 2014. godine ova austrijska tvrtka vodila je i jedan klub u Gani (Red Bull Ghana), ali nogomet nije jedini sport u kojem se Red Bull natječe.

Među ostalim, Red Bull ima svoje momčadi u Formuli 1, hokeju, utrkama automobila, Moto GP-u... Kada na sve dodate sponzorske suradnje i događaje koje Red Bull organizira, onda je zaista teško pronaći sport u kojem Red Bull nije zastupljen - od vodenih i snježnih sportova, preko zračnih i ekstremnih sportova pa sve do zelenog nogometnog terena.

Genijalni um čija se ideja rodila u Bangkoku

Nevjerojatno je da u skoro svim jačim sportovima u kojima posjeduje svoju momčad, Red Bull uspijeva osvajati titule. Dakle, nogomet, Formula 1, hokej i utrke automobila nisu samo sredstva za jaku reklamu, nego i platforme na kojima Red Bull želi pomjerati granice. 

Posebno fascinira to što poznati slogan "Red Bull daje ti krila" u svim tim sportskim projektima maksimalno dolazi do izražaja jer Red Bull i na sportskoj sceni funkcionira na svoj način. Svi događaji i svi projekti su izuzetno uzbudljivi i interesantni i tako se podudaraju s onim što Red Bull u suštini i predstavlja.

Neovisno o tome radi li se o Red Bull Cliff Divingu, skakanju u vodu s litica i mostova (jedno takvo natjecanje održava se i u Mostaru, gdje skakači skaču sa Starog mosta), "skakanju s ruba svemira", što je učinio Felix Baumgartner ili vođenju nogometnog kluba, Red Bull želi da oni koji prate sav taj proces osjete posebnu energiju. Tako je dovoljno pogledati jedan skok s litice ili jednu utakmicu RB Salzburga da shvatite o čemu se radi.

Doći do takve ideje i pretvoriti je u djelo može samo genijalan um, a iza cijele priče krije se jedan čovjek - Dietrich Mateschitz, 75-godišnji Austrijanac. Mateschitz je daleke 1982. godine radeći kao marketinški menadžer njemačke kompanije za proizvodnju zubne paste otputovao u Bangkok, gdje je probao energetsko piće Krating Daeng koje je izmislio Tajlanđanin Chaleo Yoovidhya. 

RB Leipzig kao pečat uspjeha

Tada mu je sinula ideja da u Europi započne proizvoditi i prodavati energetska pića. Zajedno s Yoovidhyjem osnovao je Red Bull i stvorio bogatstvo čija se vrijednost danas procjenjuje na oko 20 milijardi američkih dolara.

Mateschitz je vrlo brzo došao do zaključka da će kroz sponzoriranje sporta, posebno onog ekstremnog, još bolje popularizirati svoj proizvod. Još 1989. godine Red Bull je surađivao s F1 vozačem Gerhardom Bergerom, ali ozbiljna ulaganja u sport krenula su 2005. godine, kada je Mateschitz odlučnije krenuo u F1 te započeo svoj put u nogometu.

Najveći Red Bullov sportski uspjeh je definitivno uzlet RB Leipziga koji je 2009. godine započeo svoj put, a već sada je jedan od favorita za osvajanje Bundeslige. RB Leipzig je prvi klub iz Istočne Njemačke koji igra Bundesligu još od Cottbusa koji je ispao 2009. godine.

Leipzig je u polusezoni bio prvi u Njemačkoj, a trenutno zaostaje samo jedan bod za vodećim Bayernom, dok je u Ligi prvaka izborio nastup u osmini finala protiv Tottenhama.

Ovaj Red Bullov trijumf je njegov najveći sportski uspjeh jer je u tako kratkom periodu u najpopularnijem sportu na svijetu uspio stvoriti jedan od najjačih klubova u jednoj od najjačih liga na svijetu. Red Bull nije kupio klub koji je već bio na visokom nivou i kojem nije trebala pretjerana nadogradnja. Kupio je klub koji se natjecao u petom rangu njemačkog nogometa i zato je na tom putu ka uspjehu morao ulagati pametnije od drugih, čak i izbjegavati pravila te sve greške svesti na minimum.

Kad je riječ o izbjegavanju pravila, u Njemačkoj klubovi ne smiju nositi imena komercijalnih kompanija osim ako već ranije nisu proveli 20 godina u vlasništvu tih kompanija (kao što je Bayer Leverkusen). Osim toga, svi njemački klubovi nalaze se u rukama članova kluba, odnosno navijača. 

Njihova krila lete iznad kritičara

Ova pravila Mateschitz je zaobišao tako što je ono "RB" u imenu koje asocira na Red Bull zapravo pripisao pojmu “RasenBallsport” (“Igre loptom na travi”) - klub tako nosi bizarno ime Igre loptom na travi Leipzig. Pravilo o tome da je klub u rukama članova kluba zaobišao je tako što RB Leipzig ima manje od 20 članova, od kojih su svi zaposlenici kluba, a samo oni mogu birati predsjednika kluba.

No i ova izigravanja pravila koja su naišla na brojna negodovanja u Njemačkoj i šire, samo su još jedan potez koji tako dobro pristaje Red Bullu i njegovom načinu poslovanja.

Upravo zbog ovakvih poteza i onih koje smo spominjali, Red Bull nije dobro došao na svako mjesto, posebno u nogometu. Oni koji su skloni tradiciji ne raduju se takvim potezima, iako sve rezultira nevjerojatnim uspjehom.

No ni Red Bullu ni Mateschitzu nije važno mišljenje kritičara. S raznim protestima već su se susreli. Red Bullovo sportsko carstvo neupitno će se širiti, a hoće li naredna filijala biti Aves, Brøndby ili netko treći, pitanje je koje ne bi trebalo dugo čekati odgovor. Cijeli svijet je odavno čuo za Red Bullova krila, sada je i svijet sporta svjestan njihove snage.

Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu?
Učitavanje komentara