Formula 1 bila je na koljenima. Onda se pojavio Netflix

FORMULA 1 desetljećima je bila jedan od najgledanijih sportova na svijetu, koji su pratili manje-više svi. Nedjeljni ručkovi diljem Europe spremali su se uz zaglušujuću buku jurećih bolida iz televizora, svatko je imao nekog svog favorita i navijao za njega iako nije imao previše pojma o gumama, strategijama, okretajima motora ili aerodinamici.
Formula 1 uvijek je nosila etiketu "zabave za bogate". Na stazama i oko bokseva motale su se atraktivne djevojke, koje su bile jedan od zaštitnih znakova cijelog cirkusa, a na bolidima su se šepurile reklame za alkoholna pića, cigarete, skupe satove i sve ono što si normalni ljudi ne mogu priuštiti.
No iako je uvijek imala svoje štovatelje, Formuli je s godinama padala popularnost. Njezino vodstvo ništa nije mijenjalo kako bi slijedilo trendove i nadalo se da će interes javnosti za bolide uvijek postojati jer - to je ipak Formula.
Ecclestone ignorirao trendove
Krajem prvog i početkom drugog desetljeća ovog stoljeća popularnost utrka drastično je padala, a njezino vodstvo nije činilo ništa kako bi se prilagodilo svijetu koji se ubrzano počeo mijenjati i navikama potrošača, onih od kojih očekuje najveću zaradu.
Bernie Ecclestone, čovjek koji je bio vlasnik licence 40 godina, nije se uopće snašao u svemu tome. Nije imao ni znanja ni volje nešto mijenjati, a kad su ga počeli kritizirati da ne prati trendove i da je Formula 1 "old boys club", izrekao je sad već legendarnu izjavu.
"Ne znam zašto svi pričaju o toj mladoj generaciji i žele joj približiti Formulu. Većina tih klinaca nema novca. Mene ne zanimaju tvitovi, Facebook ili kako se već zovu te gluposti. Mene zanimaju ljudi od 70 godina koji imaju puno novca", rekao je Ecclestone.
Godine 2016. pod njegovom vladavinom Formula 1 imala je 40 posto manje fanova nego osam godina ranije, s tendencijom daljnjeg pada. Mlađu generaciju uopće nije zanimala, utrke su bile dosadne i predvidive, a glavni akteri bili su potpuno udaljeni od onih koji bi ih trebali pratiti.
Amerikanci sve promijenili
A onda je na scenu 2016. godine stupila Liberty Media, američka tvrtka koja je kupila Formulu 1 za 4.6 milijardi dolara. Amerikanci su upali u goleme dubioze s puno kredita i jamaca, ali su vjerovali da je to posao koji jednostavno ne može propasti. I bili su u pravu.
Kad ju je preuzeo Liberty Media, Formula 1 nije imala pošteni marketinški odjel. Amerikanci su napravili potpuni zaokret u politici i odlučili Formulu vratiti tamo gdje je nekad bila. Imali su dvije glavne mete: Sjedinjene Američke Države, zemlju zaluđenu NASCAR-om i Indyjem, i populaciju do 35 godina - sve ono što je Ecclestone godinama ignorirao.
U prva tri mjeseca zaposlili su stotine ljudi koji su radili na istraživanju tržišta i interesu ciljane populacije. Zaključili su da Formula 1 mora biti otvorenija, dostupnija i pristupačnija navijačima koji se moraju osjećati kao da su i oni dio svake utrke. Ključan je bio i razvoj društvenih mreža, koje F1 dotad gotovo i nije koristio.
Znajući navike fanova i onih koji bi to tek trebali postati, Liberty Media napravila je vjerojatno i ključni korak. S Netflixom je dogovorila snimanje reality showa "Formula 1: Drive To Survive", koji je iza kulisa onoga što se vidi na televiziji pokazao fanovima što se zapravo događa u boksevima i u uredima.
Netflix gleda cijeli svijet, ali najviše Amerikanci. A to je bilo ono što je Formuli 1 trebalo. U pet fenomenalnih sezona, od kojih je zadnja izašla prije nešto više od mjesec dana, gledatelji su imali prilike upoznati sve likove s grida, a pojavili su se i neki neočekivani junaci.
Mercedes i Ferrari odbili sudjelovati
Kad je počelo snimanje, Mercedes i Ferrari odbili su sudjelovati jer: a) nisu bili sigurni kako će serija proći i b) nisu željeli pustiti kamere u svoje bokseve kako nedajbože ne bi nešto otkrili konkurentima.
Mudri ljudi iz Red Bulla su pristali, kao i sve ostale momčadi, pa je tako prva sezona iznijela neočekivane junake koji su i nakon pet sezona zaštitni znakovi Drive To Survivea. Daniel Ricciardo otkrio je svoju simpatičnu i ljudsku stranu, a Haasov šef Gunther Steiner i danas je glavna zvijezda ovog realityja.
Duhovitom Talijanu s američkom putovnicom nije problem u kameru stjerati nekoga u onu stvar ili mrtav hladan reći: "Ljudi, pa mi izgledamo kao hrpa idiota" nakon što su mu oba bolida ispala iz utrke. Gledatelji su dobili sjajan uvid u to kako u Formuli 1 preživljavaju male momčadi i kako je svaki bod bitan za zatvaranje financijske konstrukcije te koliki je to pritisak za njihove vozače.
Prva sezona bila je hit, a kad su vidjeli što propuštaju, ljudi iz Ferrarija i Mercedesa povukli su Netflix za rukav i pitali: "Možemo li i mi sudjelovati?" Naravno, prihvatili su ih, i Drive To Survive postao je jedan od najgledanijih realityja na Netflixu.
Max Verstappen i još neki vozači žalili su se da su neka rivalstva prenaglašena, da se traže senzacije gdje ih nema i da se neke stvari pretjerano dramatiziraju. Čak i ako je to točno, neke scene nisu se mogle namjestiti.
Grosjean živ gorio
Kao ona na Velikoj nagradi Bahreina 2020. godine, kad su svi vozači i ljudi u boksevima zajedno s milijunima gledatelja smatrali da uživo gledaju kako će Romain Grosjean živ izgorjeti. On se u prvom krugu utrke s 220 kilometara na sat zabio u zaštitnu ogradu. Sila koju je njegovo tijelo pretrpjelo bila je 67 g. Usporedbe radi, pri polijetanju zrakoplova sila na ljudsko tijelo je 0.7 g.
Bolid se raspao na dva dijela i zapalio se u sekundi. Sve momčadi zajedno s Grosjeanovom suprugom šokirano su buljile u televizijske ekrane. Krenule su i suze, a vozači koji su prolazili kraj njegova bolida panično su preko radija vrištali: "Je li živ? Je li živ?"
Grosjean je u plamtećem bolidu sjedio 28 sekundi da bi potom poput feniksa sam izašao iz buktinje i prošao samo s opeklinama po rukama i natučenim tijelom. U sljedećoj sceni sam je prepričao te zastrašujuće trenutke.
Je li Netflix režirao 2021. godinu?
Iz prve ruke gledatelji su mogli vidjeti i epski rasplet sezone 2021. godine kad je Max Verstappen u zadnjem krugu utrke u kontroverznim uvjetima prestigao Lewisa Hamiltona. Legenda kaže da je Netflix intervenirao i da je napravio sve da Verstappen pred njegovim kamerama s trona skine Lewisa Hamiltona.
Kako god bilo, u fantastičnoj režiji vidjeli smo kako se Red Bullov šef Christina Horner moli za pobjedu i kako Mercedesov šef Toto Wolff urla na direktora utrke smatrajući da je donio krivu odluku.
To su samo neki od detalja koji su gledatelje zalijepili za televizijske ekrane i Drive To Survive, ali i za prijenose utrka, koji su dovedeni do savršenstva, što je upravo ono što je Liberty Media želio. A brojke su zaista nevjerojatne.
Od početka emitiranja Drive To Survivea gledanost Formule 1 globalno je porasla za 36 posto. Ne 3.6 posto. Trideset i šest. Gledanost u SAD-u porasla je za 40 posto, a sedam od deset najgledanijih utrka u povijesti ovog sporta održano je u tom periodu.
Nevjerojatne brojke
Vrijednost TV prava u SAD-u povećala se nevjerojatnih 18 puta, a prosječna starost gledatelja globalno je pala s 37 godina na samo 32, upravo ono što je Liberty Media označio kao glavni cilj. Na utrci u Austinu u listopadu prošle godine bilo je rekordnih 440.000 ljudi tijekom cijelog vikenda, u međuvremenu je dodana i utrka u Miamiju, a ove godine vozit će se noćni spektakl u Las Vegasu.
Drive To Survive počeli su gledati i ljudi koji inače nisu preveliki fanovi Formule 1, a među fanovima Formule udvostručio se broj žena. Sve to iznenadilo je i sam Netflix, koji nije očekivao takav uspjeh serijala.
"Znali smo da će tradicionalni fanovi sigurno gledati seriju, ali iznenadilo nas je kako su se na nju navukli ljudi koji inače nemaju veze s Formulom 1. Publika je potpuno drukčija od one koju smo očekivali. Željeli smo da se ljudi zaljube u jednog Kevina Magnussena isto kao i u Lewisa Hamiltona i u tome smo uspjeli", rekao je Ian Holmes, direktor marketinga F1.
Formula 1 na društvenim mrežama ima milijune pratitelja. Iako u godini ima samo dvadesetak utrka, njezini kreatori trude se da cijelu godinu postoji neki insajderski sadržaj, snimke detalja koje se nisu mogle vidjeti u prijenosima, a to je sadržaj koji ciljana populacija najviše konzumira.
I Netflix se iznenadio
TV prava za Formulu 1 ne koštaju ni blizu kao prava za NFL, NBA ili nogomet u Europi, a problem za F1 je to što se, recimo, u Americi utrke mogu gledati na ESPN-u, koji je besplatan svima. Sljedeći korak je prebacivanje Formule na servise poput Facebooka, Apple TV-a i ostalih koji bi u budućnosti mogli prenositi utrke.
Liberty Media uveo je i salary cap momčadima kako bi smanjio razliku između najjačih i najslabijih, a omogućio je navijačima i pretplatu na F1 Pro. Riječ je u aplikaciji preko koje se mogu gledati prijenosi svih utrka na način na koji se ne može pratiti nijedan drugi sport na svijetu.
Korisnici mogu birati kamere koje će gledati, vozače koje će pratiti, a sve to uz tisuće podataka u realnom vremenu, kao i snimke starih i legendarnih utrka, intervjue s vozačima i sav ostali sadržaj.
"Nevjerojatan je utjecaj koji je Drive To Survive imao na Formulu 1. Naš sport sad prati potpuno nova publika. Od 25 partnera s kojima smo potpisali suradnju u zadnje tri godine, 21 je bio iz SAD-a. Netflix je od nas napravio obitelj Kardashian na kotačima, ali sjajno je kako je uspio približiti Formulu 1 milijunima novih fanova. Uspjeh je ogroman", rekao je Red Bullov šef Christian Horner.
