Index doznaje: Završen natječaj za savjetnika za autoceste, Vlada odabrala najjeftinijeg ponuđača

Foto: Index

GRUPA ponuditelja kojima je na čelu austrijska Erste Group Bank, a koju čine još i Deloitte Savjetodavne usluge i Wolf Theiss Rechtsanwälte pobijedila je na natječaju za konzultanta za koncesiju hrvatskih autocesta. Ponuda konzorcija okupljenog oko Erste Banke bila je najniža i iznosila je 50,8 milijuna, a zbog manjka dokumentacije bili su gotovo diskvalificirani na početku natječaja.

Iako je Marija Hrebac, predsjednica povjerenstva za izbor savjetnika za monetizaciju, nakon otvaranja ponuda kazala da cijena nije jedini kriterij, vlada je očito ograničena budžetom odabrala najjeftinijeg ponuđača dok su otpale najveće svjetske banke i konzultanti poput Goldman Sachs International i Intercapital vrijednosni papiri čija je ponuda bila najviša (86,2 milijuna kuna), J.P. Morgan sa Zagrebačkom bankom (66,7 milijuna kuna) i australski Macquarie Capital (71,5 milijuna kuna).

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Najbolji svjetski konzultanti su najskuplji

"Izbor najjeftinijeg konzultanta nije uvijek najsretniji, dapače, najbolji svjetski konzultanti koji vam mogu donijeti i najbolje kupce obično su skupa roba zbog znanja i iskustva kojeg nemaju drugi.",  tvrdi za Index Davor Štern, jedan od poznatijih hrvatskih konzultanata. Štern smatra da bi pri odabiru savjetnika za kapitalne investicije ključan kriterij trebale biti njegove reference u obavljanju tih ili sličnih poslova.

"Pri tome bi bilo važno znati koliko je takvih poslova obavio i kakvi su rezultati, te da li su njihovi klijenti zadovoljni. Nažalost sve naše vlade su se rukovodile drugačijim kriterijima, pa su o najvećim hrvatskim privatizacijama odlučivali političari bez ikakvog iskustva u sklapanju velikih ugovora, ili različiti lobisti bliski politici.", tvrdi Štern. Napominje da kod nas takvih stručnjaka nema, ili su toliko rijetki i "tvrdoglavi" u profesionalnom smislu da ih politika izbjegava.

"Većina naših ekonomskih stručnjaka prilagođava se politici i mijenja mišljenje po potrebi. Nažalost zbog toga nas čekaju traumatična suočavanja s globalnim tržištem koje se ulaskom Kine i Indije mijenja u povijesnim razmjerima. Svi veliki poslovi poput koncesija za autoceste, ili privatizacije INA-e, dio su globalne ekonomije i Hrvatska za to mora biti spremna.", zaključuje Davor Štern.

Nakon izbora savjetnika za koncesiju, povjerenstvo za izbor konzultanta odredilo je rok od 15 dana za eventualne žalbe, a ako ih ne bude konzultant odmah počinje s traženjem ponuđača za monetizaciju autocesta. Da podsjetimo, Vlada je kao razloge za monetizaciju autocesta navela pribavljanje novca potrebnog za druge investicije u infrastrukturi, ali i rješavanje pitanja visoke zaduženosti HAC-a i ARZ-a. Konačni cilj Vlade je monetizirati autoceste po cijeni od 2,5 do 3 milijarde eura na rok od 30 godina.

Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu?
Učitavanje komentara