Povjerenik Mimica "na mukama": Zašto hrvatsko pravosuđe ne prati probleme potrošača?

Foto: ec.europa.eu

HRVATSKA  je zemlja s relativno niskom kulturom zaštite potrošača, rekao je novi europski povjerenik za zaštitu potrošača Neven Mimica u petak u Zagrebu gdje je predstavio ciljeve svog mandata, a zamjerke potrošačkih udruga iznesene u javnoj raspravi upućuju da 28. članicu EU u tome čeka obiman posao. Rasprava na temu "Potrošačka politika - što ima u tome za građane?", održana je u predstavništvu Europske komisije u Zagrebu u sklopu prvog službenog posjeta Hrvatskoj otkako je prije nekoliko mjeseci Mimica postao povjerenik za politiku zaštite potrošača.

"Hrvatska je zemlja s relativno niskom kulturom zaštite potrošača", rekao je Mimica u javnoj raspravi te ocijenio da je to obilježje i drugih tranzicijskih zemalja koje imaju iskustvo upravljanog, a ne tržišnoga gospodarstva, dok je primjerice u Velikoj Britaniji zaštita potrošača najviša. Zato je "edukacija važna", rekao je pomoćnik ministra gospodarstva Vedran Kružić koji je predstavio rad svog ministarstva na zaštiti potrošača.
 
No javna rasprava koja je slijedila pokazala je da Hrvatskoj predstoji dug put do skladne suradnje udruga i vladinih ustanova u sektoru zaštite potrošača te u primjeni propisa o zaštiti. Predstavnici udruge "Potrošač" odbacili su kao netočnu Kružićevu tvrdnju da je Nacionalni program za zaštitu potrošača donesen kroz suradnju niza aktera te da je "širok i kvalitetan" okvir za zaštitu.
 
"Imali smo rok od tri dana" da podnesemo primjedbe, rekla je predsjednica te udruge Jadranka Kolarević i i požalila se na izostanak suradnje s ministarstvom te dodala da je problem Hrvatske "užasna kolizija" propisa. Mimica je rekao kako želi osigurati da do kraja njegova mandata Vijeće i Eruopski parlament usvoje važne zakonodavne prijedloge, među kojima su paketi bankarskog, zdravstvenog i paket sigurnosti proizvoda. Prioritet su i bolja komunikacija s potrošačima, platforma za rješavanje sporova putem interneta te olakšati i pojednostaviti pravnu zaštitu putem sudova.
 
Odgovornost u zaštiti potrošača podijeljena je, pa tako EU donosi zakone, a za njihovu provedbu i nadzor skrbe se same države članice, poručio je Mimica.
 
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Mladen Dragičević, odvjetnik udruge Potrošač, upozorio je da hrvatsko "pravosuđe ne prati probleme potrošača" te je citirajući neke sporove, primjerice tužbu protiv HT-a, rekao kako se "stječe dojam da se pravosuđem pokušava ugušiti prevelika zaštita potrošača". Tomislav Lončar, tajnik Hrvatske udruge za zaštitu potrošača smatra da i udruge trebaju biti u radnoj skupini za izradu zakona o zaštiti potrošača te da je važno potrošačima osigurati kvalitetnu pravnu pomoć.
 
Mimica je u svome izlaganju istaknuo kako je za zaštitu potrošača važna transparentnost, no Lončar je upozorio na probleme u energetskom sektoru gdje izračun potrošnje plina ne izgleda "transparentno".
 
Upitana za objašnjenje HERA-e je odgovorila "To od nas traži EU", kazao je Lončar i zaključio "ako je tako u EU, onda to nije transparentno".
 
Josip Kos, predsjednik Suda časti pri Hrvatskoj gospodarskoj komori, iznio je pozitivna iskustva svoje ustanove u rješavanju sporova nagodbama, za što se i Mimica zalaže u svome radu. Od 150 predmeta godišnje, 30 posto riješi se nagodbama, rekao je Kos. Izrazio je nadu da će se drugi put na sastanku povjerenika Mimice u ministarstvu gospodarstva naći i predstavnici svih udruga, te je upozorio na kašnjenje s prevođenjem uredbi i direktiva Europske unije na hrvatski jezik.
Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu?
Učitavanje komentara