Budućnost interneta je u - Indiji. Evo zašto

Budućnost interneta je u - Indiji. Evo zašto
Foto: EPA

JAMNA Devi dobila je svoj prvi mobitel otprilike prije godinu dana. Uređaj ima mali zaslon i tipke s brojkama. Radi se o onoj vrsti mobitela koji je postao prava rijetkost u doba Androida i iPhonea. Njeno selo u indijskoj pokrajini Rajasthanu prilično je izolirano. Tek nakupina kuća usred pustinje. Jednom dnevno prolazi autobus, jedina veza s najbližim gradom koji je udaljen više od 80 kilometara.

Da bi uhvatila signal i razgovarala sa svojom djecom i rodbinom, Jamna se mora popeti na krov svoje kuće. "Razgovori su mogući samo s krova. I to ponekad. Inače je mobitel neupotrebljiv", kaže Jamna.

Jamna Devi, baš kao i gotovo 900 milijuna ljudi u Indiji, nikad nije koristila smartphone ili se spojila na internet. U utrku za milijunima nepovezanih potencijalnih korisnika, kao i za naklonost 500 milijuna Indijaca koji već koriste internet, uključile su se velika tehnološka imena, koja pritom oblikuju budućnost interneta.

"Otprilike polovica svjetske populacije već je online, što znači da 3,5 milijarde ljudi ne koristi internet", rekao je za CNN Business Rajan Anandan, operativni direktor Googlea za Indiju.

Što je potrebno da bi se i ti ljudi pretvorili u korisnike i da bi počeli koristiti prednosti interneta? Ananadan smatra da odgovor na to pitanje treba tražiti upravo u Indiji i njenih 900 milijuna stanovnika koji nisu online.

Povezati nepovezane

Broj korisnika interneta u Indiji već je u ogromnom porastu, zahvaljujući državnim investicijama u modernizaciju infrastrukture i želji tehnoloških kompanija iz Silicijske doline da se uključe u veliko indijsko tržište. Google je pomogao opremiti besplatnim WiFi signalom više od 400 željezničkih stanica širom Indije, a započeo je i program digitalnog opismenjavanja kako bi indijske žene iz ruralnih područja naučile koristiti internet.

Kroz svoju Express WiFi inicijativu, Facebook namjerava postaviti 20.000 hot-spotova koji korisnicima omogućavaju da se spoje na internet za samo 14 dolarskih centi dnevno. Indijska vlada, pak, planira postaviti 250.000 hot-spotova u selima širom zemlje. "Mislim da digitalnu infrastrukturu trebalo više nego fizičku", kaže Amitabh Kant, viši savjetnik indijske vlade.

Međutim, vjerojatno najveći poticaj indijskog online booma bio je potez najbogatijeg Indijca. Mukesh Ambani pokrenuo je u rujnu 2016. godine 20 milijardi dolara vrijednu mobilnu mrežu Reliance Jio i korisnicima ponudio besplatan internet pri ugovaranju usluge. Svaki novi korisnik dobiva šest mjeseci besplatnog 4G brzog interneta. To je pokrenulo cjenovni rat s ostalim mobilnim providerima koji su također morali bitno smanjiti cijene.

Dvije godine nakon pokretanja poslovanja, Jio ima 250 milijuna korisnika, a Ambani procjenjuje da će Indija biti kompletno pokriveno 4G signalom do 2020. "Svaki mobitel u Indiji imat će mogućnost spajanja na 4G mrežu, a svaki korisnik imat će pristup 4G signalu. Naša je namjera spojiti sve i svakoga svagdje", rekao je Ambani u listopadu ove godine.

Jio je Gorakhu Danu otvorio sasvim novi svijet. Ovaj 26-godišnjak radi kao dobavljač kamena u gradu Jaisalmeru, oko 65 kilometara udaljenom od Jamninog sela. Prije pet mjeseci Gorakh je nabavio Jiovu SIM karticu i potom za 68 američkih dolara kupio Nokiju, svoj prvi smartphone. Posebno je oduševljen Youtubeom i WhatsAppom, koji najviše korisnika ima upravo u Indiji. Gorakh koristi staru indijsku uzrečicu kako bi opisao utjecaj i važnost Ambanijeve kompanije: "Jio je postao svačiji otac".

Dva smartphonea u sekundi

Indija je drugo najveće svjetsko tržište smartphonea, odmah iz Kine, s oko 400 milijuna korisnika. No, radi se o jedva trećini indijske populacije, pa se proizvođači smartphonea natječu da pridobiju i ostatak. Samsung i kineski Xiaomi dominiraju tržištem, a rastu i dalje. Samsung je u blizini New Delhija početkom ove godine otvorio najveću tvornicu mobitela na svijetu, dok je Xiaomi utrostručio svoje proizvodne kapacitete, te trenutačno u Indiji proizvodi dva uređaja svake sekunde.

"Za razliku od Zapada i Kine, gdje su ljudi pristupali internetu prvo na desktop računalima, pa na prijenosnim računalima i potom na mobitelima, Indijci su preskočili sve te faze i odmah se spajaju preko smartphonea", rekao je Manu Jia, šef Xiaomija za Indiju.

Cijena pametnih telefona glavna je prepreka spajanju na internet. Čak i cjenovno najpristupačniji modeli preskupi su za Indijce, koji prosječno zarađuju manje od 2000 dolara godišnje. Xioami je, ktome, upravo povisio cijene svojih modela zbog pada tečaja indijske rupije. S obzirom na cijenu iPhonea, Apple se teško probija na indijsko tržište i trenutačno drži jedva 2 posto. Kineski brendovi, kao što su Oppo i Vivo, s druge strane bilježe dobru prodaju, ali i njihovi najjeftiniji smartphonei stoje 137 dolara.

Anandan iz Googla ukazuje kako nema smartphonea jeftinijeg od 60 dolara, dok se mobiteli s tipkama mogu kupiti već za 12 dolara.

"Kad bi mi netko obećao ispuniti jednu želju vezanu za internet u Indiji, bilo bi to da smartphonei postanu pristupačni cijenom. Kad bi se to dogodilo, siguran sam da bi se korisnička baza u Indiji doslovce preko noći udvostručila", kaže Anandan.

Postoji li veća nagrada?

Stotine milijuna Indijaca koji već posjeduju smartphone mogu birati između usluga globalnih lidera poput Amazona, Ubera i Netflixa, te njihovih domaćih suparnika Flipkarta, Ole i Hotstara. Amazon namjerava uložiti najmanje pet milijardi dolara kako bi proširio posao u Indiji, a nakon povlačenja iz Kine i jugoistočne Azije Uberov opstanak na azijskom kontinentu ovisi upravo o uspjehu u Indiji. Netflix je početkom ove godine plasirao prvu originalnu indijsku seriju "Sacred Games", a priprema ih još najmanje desetak.

"Indija je jedno od naših najvećih tržišta. Kad pogledate brojnost populacije, dostupnost interneta i mogućnosti za razvoj, postoji li uopće veći izazov i veća nagrada", kaže Jessica Lee, Netflixova dopredsjednica za komunikacije u Aziji.

Razvoj interneta omogućio je i razvoj nekoliko indijskih startupova vrijednih milijarde dolara. Ola nudi uslugu prijevoza u 110 indijskih gradova, čak 80 više nego Uber. Flipkart kontrolira oko 40 posto online maloprodaje u Indiji, dok Amazon drži oko 32 posto tržišta. A Paytm, indijski lider u digitalnom plaćanju, privukao je 300 milijuna korisnika u osam godina.

"Paytm je kompanija razvijena u internetsko doba. Vjerujem da će internet biti glavni pokretač društvenog i gospodarskog razvoja ove zemlje", smatra predsjednik uprave Paytma Vijay Shekhar Sharma.

I ostali globalni igrači planiraju širenje na Indiju ulaganjima u digitalne djelatnosti. Nakon što je Berkshire Hathaway, investicijska kompanija Warrena Buffeta, kupio udio u Paytmu, što je bilo njeno prvo ulaganje u jednu indijsku tvrtku, slijedili su ga i drugi investitori, poput kineskog tehnološkog giganta Alibabe i japanskog SoftBanka, koji posjeduje i udio u Oli. Flipkart je pod kontrolom američkog maloprodajnog lanca Walmarta, koji je ove godine platio 16 milijardi dolara za 77% dionica ove indijske kompanije.

Još jedna velika kineska tvrtka, Tencent, ima udjele i u Flipkartu i u Oli. Disney će kupnjom većinskog udjela u 21st Century Foxu dobiti kontrolu i nad Hotstarom, vodećom indijskom streaming platformom i njenih 75 milijuna korisnika.

Prvo Indija, potom svijet

Mješavina izdašnih investicija i brzog razvoja pretvorila je Indiju u svojevrsni laboratorij u kojoj se oblikuju ideje i proizvodi koji će dominirati internetom i izvan indijskih granica. "Što je Indije tiče, budućnost je već počela", kaže Ankhi Das, jedna od Facebookovih direktorica za jugoistočnu Aziju. U posljednje vrijeme bilo je više proizvoda označenih kao "prvi u Indiji", koji su u međuvremenu plasirani i na druga tržišta.

Uber je lansirao "light" verziju svoje aplikacije za indijske korisnike koji nemaju pristup brzom internetu, dok je aplikacija za upoznavanje Tinder upravo u Indiji ponudio funkciju koja ženama omogućava da bolje kontroliraju započinjanje komunikacije. Obje kompanije planiraju proširi ove novitete i na druga tržišta.

Facebook već godinama koristi Indiju kao poligon za ispitivanje novih funkcija. Tako je još 2011. predstavio verziju svoje stranice dostupnu i na običnim mobitelima. "Indija je naš prioritet. Uvijek je bila u središtu naših interesa", naglasila je Ankhi Das.

Indija i na druge načine utječe na kompanije koje posluju u toj zemlji. Amazon je lansirao svoju aplikaciju na hindskom jeziku, kojim govori većina Indijaca, a uskoro će predstaviti i verzije na ostalim indijskim jezicima. Netflix je u Indiji počeo poslovati u siječnju 2016. godine, baš kao i u još 130 zemalja. Za manje od godinu dana, dopustio je svojim korisnicima širom svijeta da preuzmu sadržaj i gledaju ga offline. Iako usluga preuzimanja nije bila ekskluzivno vezana za Indiju, Jessica Lee kaže kako je Indija imala ključnu ulogu u prilagodi na tržišta u razvoju: "Download, mobilna kompresija, prilagodba datoteka za lakši prijenos, manje bufferinga... Sve tu to funkcije koje smo razvili zbog tržišta poput indijskog".

Posebno inventivan i proaktivan bio je Google, ponudivši offline verziju Youtubea i Google Mapsa, te prilagodivši Google Translate na desetke indijskih lokalnih jezika.

"Svaki proizvod koji smo razvili zbog Indije ili prilagodili indijskim korisnicima dobro nam je došao i na drugih tržištima", kaže Rajan Anandan.

Prvi "glasovni" internet

Indijci čak oblikuju način korištenja interneta, uključujući i središtu točku Googleova poslovanja", pretragu.

"Novi korisnici radije razgovaraju s internetom, nego što tipkaju, pa glasovne pretrage u Indiji rastu po stopi od 270 posto godišnje. Već imamo 'video-first' internet, a čini mi se da ćemo u Indiji stvoriti i prvi 'voice-first' internet", kaže Anandan.

Ni indijski startupovi ne miruju. Ola se prošle godine proširila na Australiju, Novi Zeland i Veliku Britaniju. "Indija je vrlo kompetitivno tržište. Ako uspijete u Indiji, uspjet ćete bilo gdje", kaže Anand Shah, šef strateških inicijativa Ole.

Paytm posluje u Kanadi, a sa SoftBankom kao partnerom planira se uključiti i u japansko tržište digitalnog plaćanja. "Nakon što smo jednom krenuli na međunarodna tržišta, naš je konačni cilj američko tržište", kaže predsjednik uprave Paytma Vijay Shekhar Sharma.

Budući da Indija ima drugu najveću online-populaciju svijeta, njihov je utjecaj na usluge itekako velik. Naime, za razliku od Kineza, Indijci koriste globalno popularne platforme i aplikacije. "Indijci će uskoro biti najbrojnija nacija na Twitteru i Facebooku", kaže Amitabh Kant, viši savjetnik indijske vlade.

Izdavači bollywoodske glazbe i TV-serija uskoro će imati više pretplatnika na Youtubeu nego bilo koji drugi kanal na svijetu.

Primjerena pravna regulacija

Tempo razvoja utječe i na regulaciju, a mogao bi utjecati i na iskustva s internetom i u drugim zemljama. Primjerice, WhatsApp je imao problema sa širenjem lažnih vijesti prema svojih 200 milijuna korisnika u Indiji. Lažne poruke o otmicama djece prouzročile su  nasilje, pa čak i linčovanja širom zemlje. Indijska je vlada od kompanije zatražila da prilagodi način poslovanja i preuzme odgovornost za širenje lažnih vijesti. WhatsApp je zbog toga pristao na neke promjene, poput ograničavanja broja korisnika kojima se može proslijediti određena poruka.

Sve izmjene uvedene u Indiji u međuvremenu su zaživjele i u ostatku svijeta. I imale su učinak na reduciranje širenja lažnih vijesti preko WhatsAppa. No, neke novosti mogle bi ugroziti status Indije kao lidera u razvoju interneta. Posljedice ograničenja u digitalnom plaćanju već osjećaju WhatsApp i Google, dok predložena nova pravila online poslovanja mogu pogoditi Amazonove interese u Indiji. Globalne tehnološke kompanije smatraju da propis koji nalaže da se podaci o indijskim korisnicima mogu pohranjivati samo u Indiji, može negativno utjecati na razvoj.

Nulti dan indijskog interneta

Problematika regulacije iznimno je važna za indijsko digitalno gospodarstvo, koje je umnogome profitiralo zbog odluke Kine da svoje korisnike interneta ne prepusti globalnom tržištu. Google i Facebook nemaju pristup do 800 milijuna korisnika interneta u Kini, pa su zato ušli u velike investicije u Indiji. Kineske su kompanije, pak, također iskoristile svoju priliku na otvorenom indijskom tržištu, tako što su investirale u indijske startupove i upustile se u borbu na tržištu smartphonea.

Predsjednik uprave Paytma, Vijay Shekhar Sharma, smatra da globalne tehnološke kompanije traže previše slobode: "Ako podaci o indijskim korisnicima ostanu u zemlji, znat ćemo na koji se način koriste. Prema tome, ako je vaš biznis ovdje, ako je vaše tržište ovdje, ako su vaši korisnici ovdje, neka i podaci ostanu u Indiji. U čemu je problem".

Bez obzira na konačnu odluku indijske vlade u ovom pitanju, tržište će svakako biti sve veće. Anandan iz Googlea smatra da će Indija najkasnije do 2022. godine imati 800 milijuna korisnika interneta.

"To znači da ćemo za tri do četiri godine imati više ljudi online nego Kina. Trenutačno je samo 30 posto indijskog tržišta na internetu. Ona prava Indija kojoj treba internet i koja se može razviti zahvaljujući internetu, još uopće nije online. Moglo bi se reći da je indijski internet na nultom danu", kaže Rajan Anandan, operativni direktor Googlea za Indiju.

Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu?
Učitavanje komentara