AFERA KUĆICE NA ADVENTU

Doznajemo: Bandić omogućio kraljevima Adventa da kućice dobiju u pola cijene

Doznajemo: Bandić omogućio kraljevima Adventa da kućice dobiju u pola cijene
Foto: Davor Puklavec, Marko Prpić (Pixsell), Index

ZAHVALJUJUĆI potpisu gradonačelnika Milana Bandića od prije desetak dana, tvrtke koje su bez natječaja dobile pravo da na zagrebačkom Adventu ugostiteljima i obrtnicima iznajmljuju kućice oslobođene su plaćanja 50 posto iznosa Gradu Zagrebu za te kućice, doznaje Index.

Primjera radi, Denis Mohenski, koji je dobio najatraktivnije lokacije u centru Zagreba, Gradu plaća malo više od 300 tisuća kuna za 50 kućica. To znači da po kućici Gradu Zagrebu plaća manje od 6 tisuća kuna, a potom ih iznajmljuje po cijeni od najmanje 40 do 100 tisuća kuna.

Neki plaćaju pola cijene, a neki čak ni to

Zašto Grad Zagreb organizatorima Adventa kućice daje u pola cijene, kada ih oni na kraju ionako iznajmljuju višestruko veći iznos? Ured  USKOK-ovog optuženika i još uvijek aktualnog zagrebačkog gradonačelnika Milana Bandića ne želi odgovoriti na to pitanje.

Otkrili smo i neke tvrtke koje zahvaljujući dealu s Turističkom zajednicom ne plaćaju Gradu Zagrebu ni taj, za pedeset posto manji iznos. Štoviše, Turistička zajednica plaća njima.

No, krenimo redom. 

>> Imamo sve detalje: Tri tvrtke vladaju Adventom, sve su povezane s Bandićem

>> Skupo iznajmljuju kućice na Adventu, a Turistička zajednica im daje milijune

>> Grad Zagreb o Adventu: Turistička zajednica nema interes za najbolje lokacije

Advent u Zagrebu najveća je božićno-novogodišnja manifestacija u Hrvatskoj, a prema podacima Porezne uprave na kućicama se u Zagrebu, za vrijeme Adventa od 1. prosinca do 6. siječnja, potroši više od pola milijarde kuna. Stoga je razumljiv interes ugostitelja i obrtnika da dobiju kućice za vrijeme Adventa. 

Ove godine u Zagrebu je postavljeno više od 230 kućica, no Grad Zagreb, za razliku od ostalih gradova, nije raspisao natječaj. Umjesto natječaja, Grad Zagreb i Turistička zajednica dodijelili su pravo pojedinim privatnim tvrtkama da na lokacijama u centru grada ugostiteljima i obrtnicima iznajmljuju kućice. Takvo pravo ne može dobiti svatko. Kao što smo već objavili, organizatori Adventa znaju se puno ranije nego što uopće dobiju dozvolu. Naime, tek tjedan dana nakon što su na posebnoj konferenciji za novinare predstavljeni organizatori Adventa koji su poslove dobili bez natječaja, Grad Zagreb izdao je dozvole tim tvrtkama prema kojima mogu iznajmljivati kućice trećim osobama. Te dozvole su dobili 22. studenog.

Manifestacije od posebnog interesa

Dobili su status "manifestacije od posebnog interesa", koji im omogućava popust od 50 posto

Tu, kako otkrivamo danas, nije kraj privilegijama.

Zahvaljujući Pravilniku Grada Zagreba i odluci gradonačelnika Bandića, organizatori ne plaćaju ni punu cijenu Gradu Zagrebu za kućice jer imaju pravo na popust od 50 posto. U prosjeku oni tako Gradu Zagrebu plaćaju od 2600 do 6000 kuna za kućice, dok te iste kućice iznajmljuju krajnjim korisnicima od 25 tisuća do preko 100 tisuća kuna.  

Kako je to moguće? Ovako: između službene konferencije za novinare i dobivanja dozvole od gradonačelnika Bandića događaji u organizaciji tvrtki koje su dobile lokacije za Advent proglašene su "manifestacijama od posebnog interesa za Grad Zagreb". Prema Pravilniku o kriterijima za određivanje zakupnina i naknada za korištenje javnih površina, za postavljanje kioska i drugih objekata organizatorima, čija se manifestacija ukazom gradonačelnika proglasi manifestacijom od posebnog interesa za Grad, naknada se umanjuje za 50 posto.

Zagrebu oko 700 tisuća kuna, a kraljevima Adventa od iznajmljivanja oko 12 milijuna kuna

"Ako za vrijeme trajanja gospodarske, turističke i druge slične manifestacije gradonačelnik na prijedlog nadležnog gradskog ureda zaključkom manifestaciju proglasi od posebnog interesa za Grad, naknada će se ponovno obračunati sukladno stavku 6. ovoga članka i organizatoru će se izvršiti povrat preplaćenog iznosa naknade za razdoblje od dana proglašenja manifestacije od posebnog interesa za Grad do dana završetka manifestacije", stoji u tom gradskom Pravilniku.

Tri dana prije nego što su dobili dozvole da mogu iznajmljivati kućice, manifestacije „Adventski vjenčić“, „Advent zagrebačkih obrtnika 2019.“, „RECI BOŽIĆ“ – prvi održivi Božić u Zagrebu, „Advent na Strossu“, „Advent u Zapruđu“, „Advent s pričom“, Advent na Vranicanijevoj poljani, „Advent na Europskom trgu“,  „Božićna bajka“, „Caffe de Matoš“, „Filmski advent na Tuškancu“ i  „Fuliranje“ proglašene su manifestacijama od posebnog interesa za Zagreb. Dodatak da su organizatori manifestacija oslobođeni plaćanja 50 posto Gradu Zagrebu uveden je još 2015. godine.

Od iznajmljivanja kućica organizatorima Adventa Grad Zagreb na kraju bi trebao uprihoditi oko 700 tisuća kuna, dok organizatori koji su taj posao dobili bez natječaja, odnosno ukazom gradonačelnika Bandića, mogu računati na oko 12 milijuna kuna prihoda samo od iznajmljivanja kućica. Neke tvrtke poput Svibanj projekta, Katapult eventa i Katapult promocije te Dobre note mogu računati i na subvencije Turističke zajednice te prihod koji dobiju od sponzora manifestacija. Naime, osim najma kućica, novca od Turističke zajednice, organizatori Adventa računaju i sponzore koji im plaćaju reklame koje su postavljene na pojedinim lokacijama.

Bandićev Ured ne želi odgovarati na pitanja ni pokazati dokumente

Grad Zagreb o svemu ovome ne želi odgovarati na upite. Zanimali su nas detalji oko proglašenja pojedinih događaja manifestacijama od posebnog interesa odnosno kriteriji po kojima se donosi takva odluka. Zanimalo nas i je zašto brigu o posebnim manifestacijama vodi Gradski ured za gospodarstvo, energetiku i zaštitu okoliša pročelnice Mirke Jozić, a ne Ured za prostorno planiranje pod vodstvom pročelnika Dinka Bilića, koji se i brine o kućicama i kioscima.

Zatražili smo i rješenja, odnosno Odluke za zauzimanje javne površine za ovogodišnji Advent tvrtkama Pepermint d.o.o., Demo Rebus i Kokoš ili jaje d.o.o., no iz Grada Zagreba i o tome šute. Ne žele nam reći ni koliko je Grad Zagreb uprihodio temeljem Odluke za zauzimanje javne površine za ovogodišnji Advent.

Činjenica da su organizatori Adventa predstavljeni tjedan prije nego što su dobili dozvole dokazuje kako su te tvrtke dovedene u povoljniji položaj u odnosu na druge koje bi se eventualno prijavile na natječaj za te poslove (kad bi natječaj postojao).

No, vratimo se na same organizatore.

Platiš 300 tisuća, dobiješ 3 milijuna

Tvrtka Demo Rebus vlasnika Denisa Mohenskog dobila je pravo na iznajmljivanje 50 kućica na najatraktivnijim lokacijama - u Gajevoj, Bogovićevoj, Petrićevoj, na Cvjetnom trgu, u Varšavskoj i na trgu ispred HNK. Ta tvrtka već godinama organizira Advent na najfrekventnijim lokacijama, i to bez natječaja, pa Mohenskog mnogi nazivaju i kraljem Adventa. Sam Mohenski, kad je čuo da smo novinari, prestao nam se javljati na mobitel. Pokušali smo i pismenim putem, no bez uspjeha.

No, saznali smo da je Demo Rebus Gradu Zagrebu obvezan platiti oko 310 tisuća kuna za 50 kućica. Kako smo neslužbeno saznali, raspon cijena za krajnje korisnike je od 40 tisuća pa sve do 100 tisuća kuna, pa bi mu tako prihod od iznajmljivanja ugostiteljima i obrtnicima mogao biti veći od 3 milijuna kuna - deset puta više nego što je za kućice dužan platiti Gradu Zagrebu.

Gradu plaćaju 10 posto od onog što uprihode

Tvrtka Kokoš ili jaje, povezana s Damjanom Ljuštinom, sinom Bandićeva dugogodišnjeg bliskog suradnika Duška Ljuštine, dobila je Trg Josipa Jurja Strossmayera, gdje se održava manifestacija pod nazivom "Fuliranje". Ne žele odgovarati na pitanje o tome kako su dobili Bandićev popust od 50 posto, ni koja je cijena kućica za krajnje korisnike. Kako doznajemo, Gradu Zagrebu platili su 180 tisuća kuna za 37 kućica koje na kraju iznajmljuju po cijeni ne manjoj od 50 tisuća kuna po kućici.

Njihov prihod od iznajmljivanja mogao bi biti oko 1,8 milijuna kuna, a Gradu Zagrebu, prema računici s gore navedenim brojkama, u konačnici plaćaju svega 10 posto tog iznosa.

Središnji zagrebački trg za sitniš

Tvrtka Pepermint, kojom upravljaju Tomislav Ricov i Boris Kovaček, ove je godine dobila istočni dio glavnog zagrebačkog trga. Riječ je o tvrtki koja, između ostalog, drži zagrebačku Gradsku kavanu, a Ricov, začetnik Weekend Media Festivala, svojedobno je bio i dobitnik gradskog natječaja za upravljanje Arenom Zagreb. Osim toga, Bandićeva savjetnica Jelena Ricov je sestra Tomislava Ricova.

Ta je tvrtka platila Gradu Zagrebu 132 tisuće kuna za 16 kućica na središnjem zagrebačkom trgu, a neke od njih, po dostupnim informacijama, iznajmljuju i za iznos od 100 tisuća kuna, pri čemu najam najjeftinije iznosi oko 40 tisuća kuna. Prihod od iznajmljivanja mogao bi im biti oko milijun kuna.

Lokaciju dobili u pola cijene, a onda i subvenciju Turističke zajednice

Tvrtka Dobra nota koja je dobila pravo na lokaciju Strossmayerovo šetalište dobila je prošle godine subvenciju od Turističke zajednice od 230 tisuća kuna, a Gradu Zagrebu platili su pravo na iznajmljivanje 10-ak kućica malo više od 32 tisuće kune. Prosječna cijena kućice (za krajnje korisnike, ugostitelje i obrtnike) im je oko 60 tisuća kuna pa je računica više nego jasna.

Prema odgovoru koji smo dobili od Turističke zajednice Grada Zagreba, ta će tvrtka i za ovaj Advent dobiti subvenciju, no iznos će biti poznat nakon Adventa.

Po kućici plaćaju 2900 kuna, a najjeftiniju iznajmljuju za 16 tisuća kuna

Tvrtka Svibanj projekt dobila je prostor Europskog trga na kojem organizira manifestaciju "Advent na Europskom trgu". Ta tvrtka osnovana je 2014. godine i odmah su iste godine dobili pravo na organiziranje Adventa na toj atraktivnoj lokaciji. Na Europskom trgu ove godine su dobili pravo na 33 kućice.

"Po pozivu na uplatu Grada Zagreba, za korištenje javne površine izvršili smo uplatu naknade u iznosu od 94.848,60 kn, a koja se naknada odnosi na komercijalni dio. Pritom se ističe kako nema naknade za pozornicu, dj kućicu, štand za dječji program, dekorativne borove, scenografske instalacije, dva foto kutka i ograđeno odlagalište za otpad jer se radi o kulturno turističkoj manifestaciji u kojoj je naglasak na programu i doživljaju, a ne na komercijalnim aktivnostima. Upravo iz tog razloga predali smo zamolbu za dodjelom statusa projekta od posebnog značaja za turističku ponudu Grada Zagreba", kaže za Index Viktorija Car iz tvrtke Svibanj projekt.

Iz tog odgovora jednostavnom računicom proizlazi da za jednu kućicu plaćaju nešto manje od 2900 kuna. Kako doznajemo, kućice iznajmljuju po cijeni od 16 tisuća za suvenirnice, dok se cijena ugostiteljskih kućica kreće oko standardnih 40 tisuća kuna. Svibanj projekt prošle je godine od Turističke zajednice dobio 280 tisuća kuna subvencija, a pravo na subvenciju Turističke zajednice dobili su i ove godine.

Legende se žale da ne mogu bez sponzora

Ove godine u Advent je ušla i udruga Legende. Dobili su organizaciju događaja "Filmski Advent" na Tuškancu te dio kućica na Strossmayerovu šetalištu.

"Udruga Legende Zagreb je Gradskom uredu za prostorno uređenje, izgradnju Grada, graditeljstvo, komunalne poslove i promet platila ukupno 46.613,28 kn za 14 kućica na Strossmayerovom šetalištu (istočni dio, kod Matoša na klupi) od kojih je 13 ugostiteljskih i jedna suvenirnica. Manifestacija Advent kod Matoša održava se na Gornjem gradu te time spada u manifestacije od posebnog značaja za Grad Zagreb sukladno programu revitalizacije starog Zagreba. Nastavno na to Udruga je dobila spomenuti popust od 50 posto koji je unaprijed uračunat u iznos koji smo platili", kažu nam iz udruge Legende. To znači da u prosjeku za kućicu Gradu Zagrebu plaćaju 3300 kuna.  

Cijena najma kućica za krajnje korisnike na lokaciji kod Matoša je od 25.000 kuna do 55.000 kuna, koliko stoje dvije najveće kućice, kažu nam iz udruge Legende.

"Sama manifestacija uključuje: dnevni besplatni glazbeni program (koncerti, DJ program), autorska prava (ZAMP), tehniku (razglas, rasvjeta), scenografiju i uređenje lokacije, zbrinjavanje i odvoz otpada (Čistoća d.o.o.), struju na cijeloj šetnici, zaštitarsku službu, marketing i promociju, tim ljudi koji svakodnevno brinu o tijeku događanja i čistoći šetnice te, naravno, i ugostiteljstvo", kažu iz ove udruge pa dodaju kako prihod od najma kućica nije dovoljan za pokrivanje svih navedenih troškova te da ovise o sponzorima.

"Prihod od najma kućica nije dovoljan za pokrivanje svih gore navedenih troškova te mi, kao organizatori (kao i svi drugi organizatori), ovisimo o sponzorima kako bismo mogli financirati sve troškove manifestacije", kažu na kraju iz udruge Legende.

Katapult ne plaća kućice, mi plaćamo njima

Na kraju dolazimo i do Katapult promocije i njenih tvrtki kćeri. Oni su u organizaciji Adventa još od početaka, dakle od 2010. godine, a ove su godine dobili Zrinjevac, Maksimir i Trg kralja Tomislava. Sudeći prema njihovom odgovoru na Indexov upit, Gradu Zagrebu za kućice ne plaćaju - ništa. Naime, oni ni ne prijavljuju manifestaciju, nego umjesto njih to čini Turistička zajednica, koja Gradu Zagrebu ne plaća najam.

"Projekte Advent na Zrinjevcu i Ledeni park realiziramo od samih početaka u partnerstvu s Turističkom zajednicom grada Zagreba, a Advent u Maksimiru u partnerstvu s Turističkom zajednicom grada Zagreba i Javnom ustanovom Maksimir. Za navedene projekte, javljamo se na javni natječaj Turističke zajednice grada Zagreba, a koja od Grada Zagreba dobiva suglasnost za realizaciju događanja na spomenutim lokacijama", stoji u odgovoru Katapulta za Index.hr.

Iz tvrtke Katapult kažu nam kako su za Advent na Zrinjevcu dobili pravo na 19 gourmet kućica, tu su i humanitarne kućice putem kojih se skupljaju donacije i čiji prihodi odlaze u humanitarne svrhe, a one su besplatne. Imaju i 26 suvenirskih kućica. Na Ledenom parku imaju 20 gourmet kućica, a na Maksimiru njih 12.

"Najam ugostiteljskih kućica na Zrinjevcu za svih 40 dana stoji 29.000 kuna, a suvenirskih 8.000 kuna. Najam ugostiteljskih kućica na Trgu kralja Tomislava za svih 40 dana stoji 27.000 kuna, a najam ugostiteljskih kućica na Maksimiru za svih 40 dana stoji 25.000 kuna", kažu iz Katapulta na upit o tome koliko krajnjim korisnicima naplaćuju najam kućica.

Među troškove nabrajaju trošak električnih instalacija i potrošnje struje, sakupljanje otpada, s odvojenim spremnicima za plastiku, papir te miješani komunalni otpad, sakupljanje otpadnih voda i ulja, pokretne WC objekte, naknadu ZAMP-u, zaštitarsku službu, trošak razglasa i rasvjete, produkciju glazbenih i drugih programa, dekoracije, plinske grijalice (tzv.gljive), čišćenje lokacije te troškove promocije i marketinga svih događanja.

Podsjetimo kako je tvrtka Katapult od Turističke zajednice dobila pola milijuna kuna subvencije za organizaciju Adventa prošle godine. I ove je godine na popisu za dobivanje subvencije, no još uvijek nije poznat iznos.

Originalno objavljeno na Index istrage

Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu?
Učitavanje komentara