Godišnjica vlaka smrti: Šteta dosad veća od 35 milijuna kuna, ali nije konačna

Foto: Mario Todorić/Cropix

SUTRA se navršava godišnjica najveće tragedije u željezničkom prometu u neovisnoj Hrvatskoj. Šest putnika nagibnog vlaka iz Zagreba poginulo je u izlijetanju u Rudinama kod Kaštela. Danas je na mjestu nesreće ministar prometa Božidar Kalmeta položio vijence, no javnosti još uvijek nisu predočeni rezultati rada povjerenstva koje je HŽ osnovao sa ciljem utvrđivanja okolnosti koje su dovele do katastrofalne nesreće.

Pitali su novinari Kalmetu što je s povjerenstvom, on se, pak, pravio nevješt i govorio kako je završena sudska istraga i podignuta optužnica. Nakon novinarskog inzistiranja kazao je kako Povjerenstvo ima puno širu zadaću od suda.

Tko će prihvatiti odgovornost?

Povjerenstvo se raspalo zimus, nakon što su ga napustila dva člana Vuče vlakova, tvrtke u čijem se vlasništvu nalazi potpuno uništeni Bombardierov nagibni vlak. Njima daljnja istraga nije imala smisla jer su došli do istih zaključaka kao i istražni sudac Davor Svalina, koji je utvrdio da je krivac retardant TG-300 američkog proizvođača Universal Fire Shield. Nakon obavljenog pokusa, za njih više nije bilo dvojbe. Retardant nije smio doći na tračnice. Na dan nesreće uz vlak smrti na kontaminiranoj dionici od Kaštela Starog do Labina proklizala su još dva vlaka. 

Mišljenje ne dijeli HŽ Infrastruktura, dio HŽ-a zadužen za tračnice. Direktor Infrastrukture Branimir Jerneić zatražio je da se obave dodatna ispitivanja vlaka smrti, koji već punu godinu dana trune u Solinu pod budnom paskom zaštitara. Koliko to sve košta, Kalmeta nije znao. On misli da se vlak čuva zbog sudskog postupka?! Cijelo vrijeme mu je nešto na uho došaptavao Jerneić, koji se na koncu ipak odvažio stati pred mikrofon.

"Troškovi su ugovoreni sa našom zaštitarskom tvrtkom kćeri. Dok traje sudski postupak postoji mogućnost da bilo tko od unesrećenih traži bilo što na vlaku", kazao je Jerneić.

Radi se zapravo o unutarfrakcijskom sukobu u HŽ-u, jer su nalazi povjerenstva, među ostalim, trebali prokazati i krivca za nesreću. U pitanju je i plaćanje milijunskih odšteta obiteljima stradalih i ozlijeđenima u nesreći.

Direktor HŽ Holdinga Zoran Popovac obavijestio je novinare kako su prošlog tjedna isplatili 3,6 milijuna kuna obiteljima petoro poginulih. Dosadašnji troškovi izvanrednog događaja u Rudinama popeli su se na preko 35 milijuna kuna, no cifra još nije konačna. Većina otpada na štetu na vlaku koja je totalna i iznosi 28 milijuna kuna. Šteta zbog poremećenog prometa iznosi oko 800 tisuća kuna, šteta na teškoj motornoj drezini koja je također izletjela s tračnica je 1,5 milijuna kuna...

Razloga za zabrinutost, kaže Popovac, nema, svi oštećeni su zbrinuti, obrađeno je 28 slučajeva ozlijeđenih u nesreći, za ostale se čeka liječnička dokumentacija. "Pruga je sigurna. Od Zagreba do Splita", konstatirao je Popovac, premda na spornoj dionici nije napravljeno gotovo ništa, osim što je brzina ograničena na 60 kilometara na sat.

Optužnica vraćena - neizmijenjena

U godinu dana, ni optužnica državnog odvjetništva nije postala pravomoćna. Izvanraspravno vijeće splitskog Županijskog suda vratilo ju je prije dva tjedna na doradu, jer suci nisu sasvim uvjereni da bi se radilo o teškom kaznenom djelu protiv sigurnosti počinjeno neizravnom namjerom. Njima se prije čini da se radi o nehaju, što za sobom povlači i znatno blažu sankciju. Optuženi šef HŽ Infrastrukture Ivan Medak te ekipa iz tvrtke Intrade koja je obavljala prskanje retardanta mogli bi se tako izvući čak i sa uvjetnom kaznom.

Državno odvjetništvo vratilo je, pak, ovog tjedna optužnicu sudu, i to neizmijenjenu. Šef tužilaštva Michelle Squiccimarro nije mijenjao ni činjenični opis, ni kvalifikaciju djela. Ostao je pri svom. Što sad?

Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu?
Učitavanje komentara