ŠTRAJK U ŠKOLAMA

Hoće li učenici zbog štrajka u škole morati subotama i praznicima?

Hoće li učenici zbog štrajka u škole morati subotama i praznicima?
Foto: Pixsell/Dusk Marusic

AKO se štrajk nastavnika nastavi, zasigurno će se morati odrađivati praznicima ili subotama, rekao je za Index Željko Stipić, čelnik sindikata Preporod.

Stipić tumači da je to nešto što zna iz dosadašnje štrajkaške prakse.

Postoji samo nekoliko rješenja

"Meni je ovo već 14. štrajk i nastava se u principu uvijek nadoknađivala, osim u onima koji su trajali vrlo kratko", rekao je Stipić.

"Ovo nije najduži štrajk. Daleko od toga. Najduži je bio 1994. godine i trajao je tri tjedna i jedan dan u srednjim školama. Mi smo još jako daleko od toga. No kalendar školske godine definiran je unaprijed. On je sastavni dio kurikula škole koji je donio školski odbor. Tu je u principu sve zadano. No sila zakon mijenja. Tako štrajk znači da ako se želi ispoštovati zakon, a to je 170 nastavnih radnih dana, to znači da će se morati nadoknađivati. To se može na nekoliko načina. Mi smo za sada na granici budući da su za sada sve škole štrajkale samo po tri dana. Prostor za nadoknadu toga uglavnom postoji u rezervi škola. Ne nužno u svim školama. To ovisi o tome što su škole ugradile u svoje kurikule. No svi dani štrajka koji idu od ovog tjedna nadalje, morat će se nadoknađivati. Na koji način će se to raditi, to je pitanje. Može se mijenjati kalendar školske godine koji donosi Ministarstvo, a u njemu su kroz zakonske akte određeni proljetni, jesenski i zimski praznici. To se sigurno može skraćivati, što je jedna varijanta. Druga varijanta je da se propušteno nadoknađuje subotama. Glavnina škola u Hrvatskoj nema nastavu subotama. Stoga će se većina vjerojatno odlučiti za rad subotama. Tu ne postoji prostor izvan toga. Nešto malo ima ga još u srednjim školama za famozne preraspodjele kada u drugoj polovici svibnja odu maturanti pa ostane mjesec dana za navlačenje nadoknada. Ne treba biti posebno vidovit - tu je jasno da će se nadoknade odvijati na jedan od ta tri načina. Sve ovisi o tome koliko će se štrajk još odužiti", tumači Stipić.

Prednost rotacijskog štrajka

Stipić ističe da je prednost rotacijskog štrajka u kojem jedan dan štrajka dio škola, drugi dan drugi dio, a treći dan treći, to što se vlasti i javnost drže u napetosti i svijesti o problemu, a da se pritom manje gubi od nastave.

"Mi bismo bili u velikom problemu da su do danas u Hrvatskoj sve osnovne i srednje škole već 10. dan u štrajku. To bi bio veliki problem", govori nam čelnik Preporoda.

"Ovaj štrajk je specifičan"

Dodaje da je ovaj štrajk specifičan u odnosu na prijašnjih 13 po tome što je već sada jasno da će rezultata biti jer je premijer Andrej Plenković tako najavio.

"Teško je da će se on sada povući. Neki rezultat će biti. Hoće li svi sindikati njime biti zadovoljni, drugi je par rukavica. Zanimljivo je da smo već sličan rezultat imali kada je Ivo Sanader 2006. doletio iz Atene i potpisao onih famoznih 6+6+6. Tada se kroz tri godine ostvarilo to povećanje, svake godine po 6%. No potom je došla kriza pa nam je oduzeto 6% koje smo dobili 2009. Zbog toga se još uvijek u našem sporom pravosuđu vode sporovi. Posljedice jednog štrajka kod nas se mogu otegnuti desetljećima. Eto, vlada je i sada najavila 6% i sindikati traže 6%", tumači Stipić.

Stipić uvjeren da će štrajk biti plaćen

Smatra da će štrajk nastavnicima biti plaćen jer se vladi tako najviše isplati. U protivnom bi, ističe, morala plaćati prekovremene sate i rad subotama i praznicima, što joj se manje isplati nego da uredno plati štrajk.

Ministarstvo potvrdilo Stipićeve najave

Iz Ministarstva su nam potvrdili da će se nastava morati nadoknađivati.

"Sukladno propisima, škola mora realizirati propisani minimalni broj nastavnih dana, a u slučaju potrebe za nadoknadom, svaka škola zasebno može donijeti odluku o načinu i vremenu u kojem će to napraviti. Morate uzeti u obzir da je u svakoj školi drugačiji opseg štrajka tako da se eventualne nadoknade moraju prilagoditi pojedinom slučaju.

U svakom slučaju, o bilo kojim opcijama u ovom je trenutku prerano govoriti. Važno je da se učenicima omogući stjecanje potrebnih znanja i vještina te da se nastavi dijalog i nađe primjereno rješenje za odgojno- obrazovne radnike", tumače u MZO-u.

Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu?
Učitavanje komentara