I HDZ i SDP složno protiv Velolučana, a za Šegonovu marinu u Veloj Luci

I HDZ i SDP složno protiv Velolučana, a za Šegonovu marinu u Veloj Luci
Foto: Inicijativa za hitno zaustavljanje radova, Hina, Index

"NE VIDIMO temelj za zabranu radova na ovom projektu", glasi odgovor iz ureda dubrovačko-neretvanskog župana Nikole Dobroslavića (HDZ) kada smo ga upitali da nam komentira peticiju građana Vele Luke koji su protiv izgradnje marine u Veloj Luci na postojećoj lokaciji. Načelnicu mjesta Katarinu Gugić (SDP) još prije pet dana upitali smo za komentar oko pobune Velolučana protiv marine obitelji Šegon, no za razliku od HDZ-ove županijske vlasti, ova lokalna SDP-ova nije nam se udostojila odgovoriti. S druge strane Velolučani su pokrenuli i online peticiju protiv izgradnje marine, a uskoro će biti organiziran i prosvjed u samom mjestu. No, krenimo redom.

>> Pobuna stanovnika Vele Luke: "Hitno zaustavite radove na marini Branka Šegona"

Podsjetimo, građani Vele Luke pobunili su se protiv projekta izgradnje Luke nautičkog turizma u tom mjestu naglašavajući kako im nikada nije prikazano kako će zapravo marina izgledati te da bi ona mogla narušiti vizuru ovog mjesta i pridonijeti onečišćenju ove uvale. Organizirano je i skupljanje potpisa protiv izgradnje marine jer smatraju da "marina nije u skladu s konceptom održivog razvoja", kao i da će "navedeni projekt umanjiti vrijednost prirodnih i kulturnih resursa Vele Luke".

Gdje su studije?

Naglašavaju da nijedna druga ekonomska studija do danas nije javno dostupna ili ne postoji. Elaborat ne uvažava ni specifičnosti uvale i lokacije zahvata u samoj uvali, a lokacija se nalazi 7 kilometara unutar zaljeva na čijem se kraju taloži mulj.

"U elaboratu koji je investitor projekta, LNT Vela Luka, naručio od tvrtke Interkonzalting d.o.o., stoji da će krajobraz, odnosno izgled lokacije biti trajno promijenjen izgradnjom i korištenjem ovog zahvata, no s obzirom na ekonomsku korist koju bi zahvat trebao donijeti Općini, smatra se prihvatljivim. Međutim, nigdje ne postoji vizualna studija, model ili fotomontaža koja prikazuje tu trajnu izmjenu krajobraza, iako se radi o preko 5 metara visokim objektima i zatvaranju jedinog pogleda koji uvala ima prema otvorenom moru. Na temelju čega se onda procjenjuje da se isplati tako agresivno intervenirati u prostor i trajno mijenjati vizuru mjesta ako uopće nije testirano kako će to u konačnici izgledati u prostoru Vele Luke?", stoji u peticiji.

Župane, jeste li vidjeli kako će izgledati marina?

Valja naglasiti kako je u rujnu prošle godine Ivo Šegon, sin Branka Šegona, bivšeg pomoćnika ministra financija Slavka Linića, potpisao unosan ugovor s dubrovačko-neretvanskim županom Nikolom Dobroslavićem o koncesiji na gospodarsko korištenje Luke nautičkog turizma, marine u Veloj Luci. Potpisivanjem ovog ugovora krenula je realizacija projekta uređenja i izgradnje marine u Veloj Luci kapaciteta do 200 vezova, a vrijednost projekta je 47 milijuna kuna. Tvrtka Ovalis Nova najnovija je u obitelji Šegon, a osnovana je u travnju prošle godine, točnije 21. travnja, za samo 20 tisuća kuna. Osnivačica tvrtke je Ivna Šegon, supruga Branka Šegona i bivša članica Uprave Financijske agencije (FINA).

Tvrtka koja je dobila ovaj vrijedan posao osnovana je dva tjedna nakon što je Županija raspisala natječaj. Taj natječaj za koncesiju za izgradnju marine u Veloj Luci objavljen je 5. travnja, tvrtka je osnovana 21. travnja, a već je 8. svibnja dobila ovaj unosan posao!

Upitali smo stoga župana Dobroslavića kako komentira peticiju za zabranu radova na marini u Veloj Luci, a koja naglašava manjkavosti elaborata te činjenicu da nitko nije znao budući izgled marine. Zanimalo nas je i je li župan Dobroslavić osobno bio upoznat s izgledom marine prilikom potpisivanja ugovora o koncesiji, a i smatra li da bi marina mogla narušiti vizuru ovog mjesta i pridonijeti onečišćenju ove uvale.

Nema temelja za zabranu radova

"Marina u Veloj Luci nalazi se u prostornim planovima Dubrovačko-neretvanske županije i Općine Vela Luka, a koji su prošli postupak javnih izlaganja i sve druge radnje predviđene za usvajanje dokumenata prostornog uređenja. Projekt marine dobio je pravomoćnu lokacijsku dozvolu što znači da je u skladu s važećim prostornim planovima. Marina je u javnom natječajnom postupku dobila koncesionara (na tu odluku nije bilo žalbi), a koncesionar je sukladno pozitivnim zakonskim propisima ishodio građevinsku dozvolu i započeo s radovima. Ne vidimo temelj za zabranu radova na ovom projektu", stoji u odgovoru koji smo dobili iz Županije.

Iz općine Vela Luka od ponedjeljka vlada šutnja. Ne odgovaraju na upite niti pokazuju nikakvu volju da bi se pojasnila cijela priča. Mogući razlog leži u tome što se Općina u vrijeme prihvaćanja projekta pravila da je izuzeta iz procesa. Sve se prebacivalo na Županijsku lučku upravu da bi organizatori peticije došli do saznanja da je njihova Općina odobrila projekt i izdala rješenje na temelju kojeg je resorno Ministarstvo donijelo odluku da za zahvat ne treba ocjena prihvatljivosti utjecaja zahvata na okoliš niti studija utjecaja.

Parkiralište 

Dok SDP i HDZ i dalje složno brane novi projekt obitelji Šegon, Velolučani ne miruju pa je, osim peticije koja skuplja potpise u samom mjestu, organizirana i online peticija

Tekst peticije prenosimo u cijelosti:

Smatramo da izgradnja "parkirališta" na moru u uvali Vele Luke u okviru projekta izgradnje Luke nautičkog turizma, nije u skladu s konceptom održivog razvoja te da će navedeni projekt umanjiti vrijednost prirodnih i kulturnih resursa Vele Luke.

Vela Luka je luka svih njenih stanovnika koji moraju biti uključeni u donošenje odluka o intervencijama u prostor, a pogotovo onih koje će trajno izmijeniti izgled uvale. U slučaju navedenog projekta stanovništvo je većinom izuzeto te se zbog toga i ostalih činjenica (koje navodimo u nastavku) u potpunosti protivimo izgradnji kapaciteta LNT Vela Luka na odabranoj lokaciji koja se odnosi na morski obalni pojas od Šimetova (Inglezova) mosta do sadašnjeg trajektnog pristaništa na Badu.

ostor - s čistim i otvorenim pogledom na mitski Ošjak - temelj je identiteta naše opjevane vale. Taj prostor je omiljena šetnica Velolučana i posjetitelja te predivan zaljev s tri gradske plaže koje su tu otkad je i Vele Luke. Na tom prostoru je Vela Luka nastala i razvijala se do danas. Što je Vela Luka sutra bez tog jedinstvenog pogleda na svitanja i zalaze s Bada?
Uvidom u elaborat ovog projekta, stajališta smo da će izgradnja i opterećenje veloluškog akvatorija kapacitetima luke nautičkog turizma na odabranoj lokaciji prouzročit trajnu štetu imidžu i identitetu Vele Luke, prvenstveno stvarnu fizičku štetu veloluškoj uvali, što će onemogućiti daljnji održivi razvoj mjesta.

U elaboratu koji je investitor projekta, LNT Vela Luka, naručio od tvrtke Interkonzalting d.o.o., stoji da će krajobraz, odnosno izgled lokacije biti trajno promijenjen izgradnjom I korištenjem ovog zahvata, no s obzirom na ekonomsku korist koju bi zahvat trebao donijeti Općini, smatra se prihvatljivim.

Međutim, nigdje ne postoji vizualna studija, model ili fotomontaža koja prikazuje tu trajnu izmjenu krajobraza, iako se radi o preko 5 metara visokim objektima i zatvaranju jedinog pogleda koje uvala ima prema otvorenom moru. Na temelju čega se onda procjenjuje da se isplati tako agresivno intervenirati u prostor i trajno mijenjati vizuru mjesta ako uopće nije testirano kako će to u konačnici izgledati u prostoru Vele Luke?

U istom elaboratu obrađen je i ekološki aspekt utjecaja zahvata. Analizom utjecaja zahvata na morsko dno i pripadajuću biocenozu utvrđeni su negativni ekološki utjecaji. Uočeni su negativni utjecaji zahvata na kvalitetu morske vode i ekološku raznolikost.

Takvi utjecaji su zanemareni iako 90 posto turista koji posjećuju Hrvatsku u anketi koju je proveo Institut za turizam ocijenilo upravo čisto more kao glavni motiv dolaska u Hrvatsku. Bez vidljive procjene zaključeno je da su svi ti negativni utjecaji prihvatljivi u odnosu na ekonomski aspekt zahvata. Unatoč tome što je akvatorij Vele Luke, njegove zaštićene i strogo zaštićene vrste, staništa i dna, proglašeno područjem od osobnog interesa Općine Vela Luka, RH I EU, izdana su dopuštenja za zahvat.

U niti jednom poglavlju elaborata LNT Vela Luka nije obrađen taj ekonomski aspekt niti je tvrtka Interkonzalting ekonomski profilirana. Nijedna druga ekonomska studija do danas nije javno dostupna ili ne postoji. Slijedom navedenog, stajališta smo da se ovdje radi o eventualnom profitu užeg broja pravnih I fizičkih osoba, a na štetu današnjih I budućih generacija Velolučana.

Elaborat ne prilaže ni usporedbe sa sličnim primjerima u Hrvatskoj i svijetu unatoč faktoru koji se u slučaju ove studije nije smio izuzeti, a odnosi se na specifičnosti uvale i lokacije zahvata u samoj uvali. Lokacija zahvata nalazi se 7 km unutar zaljeva na čijem se kraju taloži mulj. Unatoč zakonskim regulativama koje nalažu da se izgradnja luka nautičkog turizma vrši na lokacijama koje osiguravaju protočnost, ovdje se radi o zahvatu u skoro najužem području zaljeva.

U elaboratu se navodi rješenje za pristupni parking LNT Vela Luka koji se odnosi na 40 mjesta na do danas javnosti nepoznatoj lokaciji. Nigdje nema procjene mogućnosti niti posljedica izgradnje takvog parkinga u Veloj Luci, ako je takvo nešto uopće izvedivo s obzirom na to da je problematika parkinga u mjestu već prisutna i ista koči razvoj i realizaciju strateških projekata Općine.

S obzirom na sve navedene I druge nepravilnosti te s obzirom na to da su stanovnici Vele Luke dosad uglavnom bili izuzeti iz procesa razmatranja i usvajanja projekta LNT Vela Luka od strane nadležnih institucija i Općine Vela Luka, ponajviše zbog netransparentnosti samog projekta, odnosno izostanka javnog prezentiranja istog i njegovih dugoročnih učinaka, tražimo urgentno zaustavljanje radova na sadašnjoj lokaciji izgradnje 1. faze LNT Vela Luka.

Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu?
Učitavanje komentara