Medijski startup iz Japana donosi vijesti prije konkurencije zahvaljujući robotima
13. VELJAČE prošle godine, kad je polubrat sjevernokorejskog diktatora Kim Jong-una ubijen nervnim otrovom na aerodromu u Maleziji, jedan japanski startup imao je prijelomnu vijest prije svih velikih televizijskih i novinskih kuća u toj zemlji. A da stvar bude još nevjerojatnija, riječ je o tvrtki koja nema ni jednog jedinog novinara.
Maleni medijski startup po imenu JX Press Corp. osnovao je poduzetnik i samoprozvani "avionski šmokljan" Katsuhiro Yoneshige dok je još bio brucoš na fakultetu, A njegova aplikacija za vijesti objavila je vijest o atentatu više od pola sata prije svih ostalih, iako JX Press uopće nema novinare, kamoli reportere na terenu.
Tajna u kombinaciji društvenih mreža i umjetne inteligencije
"NewsDigest je imao ekskluzivu u 19.52, a TV postaje su imale vijest tek u 20.30. Televizija je postala spori medij", komentirao je sociolog Noritoshi Furuichi na Twitteru.
U čemu je tajna JX Pressa? U kombinaciji društvenih mreža i umjetne inteligencije, piše Bloomberg. Yoneshige i njegov tim razvili su, koristeći umjetnu inteligenciju, odnosno strojno učenje, alat koji pronalazi prijelomne vijesti među bezbrojnim objavama na društvenim mrežama. S obzirom na to, nije previše čudno da su u ovoj redakciji zaposlene 24 osobe, od kojih su dvije trećine računalni inženjeri i nijedan novinar.
Njihova dva glavna proizvoda su medijski servis za prijelomne vijesti koji se temelji na pretplati, Dast Alert, i besplatna mobilna aplikacija za vijesti, NewsDigest. Fast Alert pretražuje objave na društvenim mrežama i analizira njihov tekst, fotografije, čak i interpunkciju, služeći se pritom geolokacijom i podacima o područjima koja su na udaru elementarnih nepogoda, prometnih nesreća i drugih opasnosti. Isto tako nadzire inozemne medije i Twitter profile koje smatra vjerodostojnima kako bi prvi otkrio i objavio prijelomne vijesti iz svijeta. A kad ih otkrije, vijesti piše sam računalni algoritam.
"O izvještavanju NewsDigesta o Kim Jong-namu bilo je mnogo govora među TV postajama u Tokiju. Dobili smo mnogo upita o našim medijskim institucijama. Željeli su isprobati naš sustav", kaže Yoneshige.
Yoneshige: Mediji imaju previše zaposlenih, a premalo zarađuju
Ovaj 29-godišnjak tvrdi da je shvatio u kakvoj se alarmantnoj situaciji nalaze japanski mediji dok je pisao za avijacijski portal, još kao učenik u srednjoj školi. Medijska industrija ima previše zaposlenika, a zarađuje premalo novca, tvrdi on. U Japanu je taj problem još izraženiji zbog izuzetno loše demografske situacije koja kao posljedicu ima sve veći nedostatak radne snage.
JX Press očito nema financijskih problema, budući da među investitorima ima poznate tvrtke Mitsubishi UFJ Capital, Cyber Agent Ventures i medijskog giganta Nikkei. Nadalje, među klijentima koji plaćaju mjesečnu pretplatu ima najveće japanske televizije: NHK, TV Asahi i Fuji Television.
Zamjenik urednika TV Asahija, Koichiro Nishi, izjavio je da je Fast Alert postao "obavezan alat" u njegovoj redakciji koja ga je počela koristiti još krajem 2016. Zahvaljujući ovom servisu, ponekad dobivaju vijesti o požarima, prometnim nesrećama i zločinima i prije same policije ili vatrogasaca. "To je u biti svijet od 100 milijuna kamermana", zaključio je Nishi.
Tvrdi da algoritam može eliminirati 99 % lažnih vijesti
Iako su računalni algoritmi kakve koriste internetski giganti poput YouTubea i Facebooka notorno nepouzdani po pitanju odvajanja lažnih vijesti od pravih, Yoneshige tvrdi da Fast Alert može eliminirati lažne vijesti u čak 99 % slučajeva. Kao primjer navodi potres koji je pogodio grad Kumamoto 2016., nakon čega je društvenim mrežama počela kolati fotografija lava koji je navodno pobjegao iz zoološkog vrta. Ali Fast Alert "shvatio" je da je fotografija ustvari iz Južne Afrike.
Iako JX Press ne objavljuje podatke o svojim prihodima ni dobicima, objavio je da je prodaja njegova dva glavna proizvoda porasla čak 613 % u siječnju ove godine u odnosu na 2017. Investitori stoga sve češće kontaktiraju Yoneshigea, a on planira ponuditi dionice tvrtke na burzi do 2021.
Ipak, svjestan je jednog specifičnog rizika u ovoj branši, onoga što zove "rizik društvenih mreža". Primjerice, JX Press se morao prestati služiti Instagramom kao izvorom vijesti nakon što je ova tvrtka u vlasništvu Facebooka promijenila svoju politiku o vanjskom korištenju podataka. A na dugi rok, Yoneshigeu je i dalje san izgraditi osnovati svoju aviokompaniju. "Bio sam avijacijski šmokljan prije nego sam postao novinski šmokljan", kaže.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati