Može li Zagreb postati "Zelena prijestolnica Europe"?

Može li Zagreb postati "Zelena prijestolnica Europe"?

Foto: Luka Stanzl/PIXSELL

JUČER je u Zagrebu održan okrugli stol u organizaciji zastupnika u EU parlamentu Davora Škrleca, "Zagreb kao Zelena prijestolnica Europe".

Okrugli stol je otvorio Mladen Iličković, moderator tribine, a uvodni govor je održao domaćin Davor Škrlec, europarlamentarac, rekavši kako je predstavljanje Zagreba kao Zelene prijestolnice Europe od velikog utjecaja na turistički plasman grada, ali i općenito plasman u Europi. Prošle godine je Ljubljana tu mogućnost sjajno iskoristila i može poslužiti kao dobar primjer gradu Zagrebu, kao glavni grad susjedne nam države, ali i kao grad iz države novije članice Europske unije.

Nažalost, pozivu Europarlamentarca su se odazvala samo tri kandidata za gradonačelnika/cu grada Zagreba, a to su Anka Mrak Taritaš (HNS/SDP), Tomislav Tomašević (Zagreb je NAŠ) i Ivan Valek (nezavisna lista). Od izaslanika kandidata za gradonačelnika, pojavio se jedino Ratko Bedeković, kako kandidat za dogradonačelnika, mjesto Marka Sladoljeva (MOST).

Da bi zadovoljila kriterije, europska Zelena prijestolnica mora zadovoljiti sljedeće kriterije: klimatske promjene, gradski prijevoz, zelena urbana područja u kojima se zemljište koristi na održivi način, priroda i bioraznolikost, čistoća ambijentalnog (vanjskog) zraka, kvaliteta akustičnog (zvučnog) okruženja / razina zagađenja bukom, gospodarenje otpadom, upravljanje vodama, tretiranje otpadnih voda, eko-inovacije i zeleni poslovi, energetska učinkovitost i integrirano upravljanje okolišem.

"Treba uspostaviti održivo upravljanje sirovinama"

Prvi se obratio kandidat Zagreb je NAŠ, Tomislav Tomašević koji je naglasio kako je za početak bitno uspostaviti održivo upravljanje sirovinama, zatvaranje Jakuševca, održiva vodoopskrba, proširenje tramvajske pruge, dodatne biciklističke staze, zelena industrijalizacija i društveno poduzetništvo, održivo upravljanje energijom, zelena javna nabava i lokalna proizvodnja hrane samo su neke od ideja koje predlaže stranka Zagreb je NAŠ.

MOST-ov kandidat za zamjenika gradonačelnika Ratko Bedeković ističe dislociranost industrije van grada kako bi i se i građani tako orijentirali, što bi automatski smanjilo broj automobila, pa samim time i gužve u gradu. Također, zagovara širenje tramvajske pruge, pogotovo trasu prema zračnoj luci. Ideja oko javno-privatnog partnerstva je u vidu garaža ispod zelenih površina na rubnim dijelovima Zagreba, gdje obitelji znaju imati i po dva-tri automobila, i još niz drugih ideja uglavnom vezanih uz otpad i zaštitu okoliša.

Uzori Amsterdam i Kopenhagen

Anka Mrak Taritaš, kandidatkinja za gradonačelnicu Zagreba od strane HNS-a i SDP-a smatra kako su njoj ipak uzori za Zelene prijestolnice Amsterdam i Kopenhagen. Ukratko je izložila povijest prostornog planiranja grada Zagreba. Smatra kako najveće težište mora biti na prostornom planiranju grada, koji sada apsolutno nema nikakvu logičnu strategiju takvog planiranja. Gradovi se uglavnom razvijaju prema rijeci, nikako od rijeke. Vrijeme je da se to posloži. Potrebno je razviti mrežu javnih i zelenih površina. Zagreb mora biti grad prilagođen svim generacijama i skupinama, smatra Mrak Taritaš. Bit će potrebno puno vremena, pogotovo po pitanju selektiranja, zbrinjavanja otpada i naplate otpada.

Zadnji se obratio Kandidat Ivan Valek (nezavisna lista), koji naglasak stavlja na zagađenosti gradske vode, za koju smatra kako je više od 50 % zagađena te svakim danom sve više. Također smatra kako se previše i nepotrebno utrošilo na pročistače vode. Navodi ekstremno visoku cijenu vode koju građani plaćaju te se zalaže za zaštitu voda. Ima ideju prebaciti željeznički kolodvor preko Save i zabraniti prijevoz u najužem zagrebačkom centru.

Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu?
Učitavanje komentara