SPLIT KAO SILICIJSKA DOLINA MEDITERANA "Ne morate ići u Dublin i Muenchen, i tu ima dobrih tvrtki"
Foto: Open Coffee
U SPLITU skupina mladih entuzijasta IT stručnjaka radi na tome da jednoga dana grad podno Marjana, osim po turizmu, bude prepoznat i kao ni manje ni više nego Silicijska dolina Mediterana. 28-godišnji Toni Trivković vlasnik je IT tvrtke s desetak zaposlenika. Već devet godina održava Open Coffee meet up, sastanke mladih stručnjaka i poduzetnika s ciljem širenja informacija i promoviranja Splita kao centra informatičke tehnologije.
"Već sam u srednjoj školi imao poslovna iskustva te sam se upoznao sa svijetom rada. Pauzirao sam s fakultetom jer sam dobio priliku raditi za jednog Australca. Krenuo sam s freelanceom, radio iz jedne sobe na izradi web stranice. Nakon godinu i pol pokrenuo sam svoju firmu, a paralelno krenuo i s radom na community aspektu. Osjećao sam se usamljeno radeći iz sobe, pretpostavio sam da u Splitu ima još ljudi u sličnoj poziciji. U gradu nismo imali nikakav događaj na kojemu bih upoznao ljude sličnih interesa. Gledao sam po internetu što postoji vani i tako doznao za koncept Open Coffee, kojeg je pokrenuo suosnivač Skypea 2007. godine u Londonu, kako bi spojio zajednicu poduzetnika i informatičara. Odlučio sam sličan model aplicirati u Splitu, spojiti lokalne stručnjake, entuzijaste, studente", priča Trivković.
Spajanje ljudi i ideja
Krenuli su u rujnu 2009. godine. Početak je bio skroman u kafeteriji na Gripama s par entuzijasta. Nedavno je, pak, organiziran stoti susret. Na Žnjanu se okupilo 130 ljudi.
"Taj meet up pomogao je da se u lokalnoj zajednici spoje informatičari. Super je jer nema neku formalnu agendu. Nađemo se, svatko se kratko predstavi. Na samim ljudima je kako će iskoristiti event. Netko će sjesti, a netko će se gurati van comfort zone i pokušati upoznati što više ljudi. To je model koji ja promoviram, jer znam koliko je to meni koristilo. Moj motiv od starta je bio da se spajaju ljudi i ideje", kaže Trivković.
Kakva je situacija za mlade poduzetnike danas i u vrijeme kada ste prije deset godina pokretali posao?
"Mene nervira kada moje kolege danas gledaju stvari negativno. Situacija je puno bolja. Ni te 2008. godine nisam gledao stvari negativno, premda sam imao razloga za to. Nije postojao lokalni start up sustav, a danas imamo coworking prostore, još sedam-osam drugih aktivnih meet upa koji spajaju informatičare vezane uz određene interese, imamo studentski poduzetnički inkubator, klub mladih, dosta novih tvrtki. Situacija je danas puno bolja. Pokušavamo kroz svoje djelovanje osvijestiti ljude da stvari ipak nisu tako crne kao što oni na njih možda gledaju. Nisu bajne, ali u ovom sektoru su puno bolje nego u ostalima. Pokušavamo pokazati ljudima da se i iz Splita može raditi u dobrim tvrtkama, da ne moraju ići u Dublin ili Muenchen da bi se ostvarili", otkriva inicijator Open Coffeea u Splitu.
"Svaki mjesec u Splitu boravi stotinjak digitalnih nomada"
Na druženje na Žnjanu svratio je i Burak Canboy, vlasnik tvrtke win.rar. Odnedavno živi u Splitu. Kaže da je upravo u tom gradu našao odličnu ravnotežu života i rada. Nije jedini, otkriva nam Trivković. Stranaca u Splitu ima, rade i žive u tom gradu i svi su oduševljeni njime.
"Burak, vlasnik tvrtke win.rar, jedan je od primjera. U Splitu na mjesečnoj razini ima stotinjak digitalnih nomada. To su uglavnom IT stručnjaci koji rade u tvrtkama ili imaju svoje tvrtke, a onda uživaju u tom remote lifestyleu. Putuju svijetom, istražuju nove kulture i gradove. Postoji agencija koja baš u Split dovodi svaki mjesec novu grupu nomada. Kako čujemo, svi su oduševljeni Splitom.
To nam je jedna od glavnih karata u rukavu za promociju Splita. Malo zajednica u Europi ima ovakav lifestyle. Split ima dosta vrijednosti u IT sektoru koje, međutim, nisu jasno prikazane. Osijek se počeo reklamirati kao software city, Zagreb je centar, ali ni Split nije daleko. Događaju se stvari, ali ljudi nisu skloni zajedničkom djelovanju, nema dijeljenja, pa nije jasna ta vrijednost koju Split ima. Zato sam s kolegom Antonijom Šerićem odlučio pokrenuti udrugu Startup.hr koja radi slične stvari kao Open Coffee. Cilj nam je spajati tvrtke, profesionalce individualce, freelancere i druge organizacije kako bi zajedno surađivali, eksterno prikazivali vrijednosti koje Split ima, a interno gradimo stvari šireći određeni mind set kroz svoje djelovanje, predavanja, radionice, članke, društvene mreže", kaže Trivković.
"Stranci otvaraju urede u Splitu, zapošljavaju ljude i daju im natprosječne plaće"
"Ideja Splita kao svojevrsne Silicijske doline nije maglovita. Teško je replicirati taj sustav, ali možemo usvojiti njihov sustav vrijednosti. U Splitu je glavni problem što se informacija ne dijeli. Ljudi je ne dijele iz straha, sebičnosti, i to pokušavamo razbiti. Pokazati da smo zajedno jači ako informacije brže prolaze. Vani informacije puno brže kolaju, to je ono što pokušavamo replicirati u Splitu. U prvoj godini od osnutka udruge puno smo napravili isključivo volonterskim angažmanom. Za sve je zaslužan entuzijazam. Odlučili smo se otvoriti prema firmama i individualcima koji žele biti dio udruge. Siguran sam da će Split nakon toga biti prepoznat kao IT grad. Radit ćemo na međusobnoj povezanosti. Ciljevi su povećati broj IT stručnjaka, firmi, start upova. Želimo postići globalnu prepoznatljivost Splita kao zajednice, kako bismo privukli prilike iz cijeloga svijeta. Već sada postoje dobre priče sa strancima koji su odlučili otvoriti svoje urede u Splitu. Tu zapošljavaju ljude, daju im natprosječne plaće. Primarni cilj je pokrenuti našeg čovjeka da se trgne i napravi nešto", kaže Trivković.
Kerum se neki dan sjetio da je Split povezan s cijelim svijetom jer ima more. Kao da je zaboravio na internet.
"Bitno je imati internet, ali je lijepo što u našemu gradu imamo i more. To je super kombinacija koja sigurno može privući dosta dobrih prilika iz cijeloga svijeta", uvjeren je Trivković.
Za sada političari nisu prepoznali njihova nastojanja.
"Suradnja s gradom ne postoji, sve radimo neovisno od potpore grada, županije i države, no nadamo se da će prepoznati ovo što radimo i dati nam neki vjetar u leđa, tako da se i Split počne brendirati kao IT grad. Split je trenutno prepoznat kao turistički grad, što je super. Međutim, raste i u smjeru IT-a. Šteta je ne staviti i na to prioritet, pogotovo zato što ne zahtijeva previše ulaganja", kazao nam je Trivković.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati