Ustavna stručnjakinja spustila Puhovskom: "Profesor nije u pravu"

Ustavna stručnjakinja spustila Puhovskom: "Profesor nije u pravu"

Foto: FaH/Facebook/Wikipedia

PROFESORICA na Pravnom fakultetu u Rijeci i stručnjakinja za ustavno pravo Sanja Barić reagirala je na tvrdnju Žarka Puhovskog prema kojem Hrvatska nije sekularna država ni po svom Ustavu.

>> Puhovski za Index: Hrvatska ustavno nije sekularna država, evo tri argumenta za to


Podsjetimo, Puhovski je jučer u razgovoru za Index iznio tri argumenta za tvrdnju da Hrvatska ustavno nije sekularna država.

Barić je potom na Facebooku objasnila zbog čega sekularnost ne mora biti izrijekom spomenuta u Ustavu da bi se Hrvatska i dalje smatrala sekularnom, odnosno zemljom u kojoj su vjerske zajednice odvojene od države.

Status Sanje Barić prenosimo u cijelosti:

"Nažalost, prof. Puhovski nije u pravu. Da, u Ustavu nema izrijekom riječi sekularizam. Kao što nema ni izrijekom riječi solidarnost. Ili duhovnost. Ili pravičnost. Itd.

Nažalost, njegove teze su larpurlartističko igranje riječima i formalizmom. Prvo moramo shvatiti što sekularizam sve uključuje, a to svakako nije samo jedna npr. francuska varijanta. Postoji ekstremni sekularizam i postoji ekstremna teokratska država. Sve ostale, ugodne, poželjne i kvalitetne zajednice su negdje između.

Potom moramo shvatiti da RH počiva na ustavnim vrednotama izrijekom nabrojanim u članku 3. Ustava RH, koje vrednote su nadređene ostatku ustavnog teksta i služe za tumačenje cijelog Ustava RH (kao što to tako izrijekom i piše). Naravno da je odvojenost vjerskih zajednica (i njihova JEDNAKOST pred zakonom) istovremeno ODVOJENOST države od vjerskih zajednica u smislu da sve one, uključujući RKC, imaju djelovati u okviru Ustava i zakona (a ne obrnuto, da se ustavne vrednote imaju povinovati vrednotama pojedine vjerske zajednice!), pri čemu Ustav pruža više, šire, uključivije i tolerantnije okruženje od bilo kojeg vjerskog učenja.

I na kraju, valja shvatiti da je temeljna vrednota ustavnopravnog poretka RH - sloboda (čl. 3.). Sloboda u izboru puta prema vlastitom samoispunjenju. U tom smislu, uopće ne treba gledati sekularnost kao kontrapunkt vjeri, baš naprotiv: sloboda da se u vjerskom, humanističkom, duhovnom, filozofskom, ljudskom opredjeljenju raste u željenom pravcu. Sekularnost treba isticati kao vrlinu i spas za vjerske zajednice, za sretan suživot svih.

Nažalost, nismo naivni i svijesni smo da se negiranje sekularizma ističe upravo iz suprotnih razloga: zbog veličanja isključivo jednog vjerovanja/dogme/ideje ispravnog puta. I upravo zato, ono što prof. Puhovski ističe, ma koliko može biti zanimljivo u okviru nekih dobronamjernih povijesnih i komparativnih rasprava, u ovom je trenutku deplasirano i ne odgovara na suštinu teza koje se pogrešno iznose (voljela bih iz puke nespretnosti, ali bojim se iz tendecioznih poriva) nekih crkvenih krugova i osobnih prelatura. I ne, ukazivanje i prokazivanje tih krugova i tih prelatura nije vrijeđanje tuđeg uvjerenja, već ukazivanje na realne okvire takvih uvjerenja. Koja su samo to: nečija uvjerenja, ali ne i opća norma zajedničkog inkluzivnog, tolerantnog, širokogrudnog društva. A ako pak smatramo da ne uspijevamo ostvariti svrhovitu toleranciju, to je samo zato što ne poštujemo vlastiti Ustav, odnosno što propuštamo jasno i glasno braniti svoj Ustav i kvalitete koje su njime zagarantirane. Ne zato da branimo svoj stav, već zato da branimo SLOBODU da se može imati svoj stav i svoju slobodu življenja, ma u što vjerovali, ma tko bili, ma gdje išli. S jedinom ogradom - da ne štetimo drugima. Što nas ponovo vraća na isto: sloboda=ljubav za bližnjeg svojega", napisala je Barić.

 

Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu?
Učitavanje komentara