Hoće li se smanjiti maksimalna dozvoljena brzina na autocestama?

Foto: EPA

SVE glasniji su prijedlozi za smanjenje maksimalne dozvoljene brzine na autocestama. 

Nestašica energenata je u Europi sve očitija, a po svemu sudeći, većinu europskih zemalja čeka duga i hladna zima. Neke zemlje se već pripremaju i predlažu konkretne mjere. I dok Europa zaziva već sada smanjenje potrošnje energije pod geslom "Štedi plin za sigurnu zimu“, neki žele da se te mjere preslikaju i na sustav cestovnog transporta.

Francuzi već voze sporije

Osim štedljive vožnje kojoj sve više vozača pod pritiskom rasta cijena goriva pribjegava, sve su glasniji prijedlozi da se smanje ograničenja brzine na autocestama. Francuzi tako još od ožujka pozivaju da se brzina smanji za samo 10 km/h, na 120 km/h. Naime, prema navodima Međunarodne agencije za energiju, time bi se uštedjelo 290.000. barela nafte dnevno, a ako se ograničenje proširi s automobila na dostavna vozila, uštedjelo bi se još 140.000 barela. 

Francuski Caradisiac je opet aktualizirao ovu temu navodeći nastojanja tamošnje vlade da smanji potrošnju energije za 10% u odnosu na 2019. godinu. Magazin je testirao u praksi što znači smanjenje maksimalne brzine - 100 km prešli su s tek 4 minute "kašnjenja“, a potrošnja je pala za 14%. Uračunate li u to 23.550 automobila koji svaki dan voze autocestom, radi se o ogromnim uštedama. 

 

Podsjetimo, francuski predsjednik je još 2020. godine predlagao smanjenje ograničenja na 110 km/h, što bi donijelo i 20% manje emisije CO2. Najbolje je da su Francuzi doista počeli voziti sporije (prosječno 120.9 km/h), pa bi novo ograničenje bilo samo formalnost.   

Njemačka zasad odbila ograničenja

U Njemačkoj su još rigorozniji. Tamo su zbog smanjenja CO2 tražili da se smanji maksimalna brzina za 30 km/h, kao i da se uvedu ograničenja na dionicama koje do sada nisu imale ograničenje brzine. Još uvijek se radi o prijedlozima, a za sada je službeno odaslana tek preporuka da se vozi sporije, ali i da se vozi manje. Greenpeace predlaže ograničenje brzine od 100 km/h na autocestama, 80 km/h na državnim cestama te 30 km/h u gradovima

Konačno, Međunarodna agencija za energiju je dala deset prijedloga koji bi omogućili smanjenje potrošnja nafte za oko 2.7 milijuna barela dnevno, što je razina potrošnje nafte Kine. To su:

  • smanjiti maksimalnu dozvoljenu brzinu za 10 km/h na autocestama
  • rad od kuće 3 puta tjedno
  • uvesti nedjeljom zone bez automobila u gradovima.
  • pojeftiniti javni transport, popularizirati pješačenje i vožnju bicikla
  • uvesti naizmjenično korištenje vozila 
  • poticati štedljivu vožnju i dijeljenje vozila
  • poticati štedljivu vožnju za dostavna vozila
  • koristiti vlakove umjesto aviona
  • izbjegavati poslovna putovanja avionom kad je to moguće
  • poticati korištenje štedljivih i električnih vozila.

Pročitajte više