Zaboravite vlasništvo, kredit ili leasing. Novi je trend autopretplata

Foto: Porsche

LJUDI žele biti mobilni. Izum parobroda prije 300 godina bio je prekretnica. Uslijedila je 1825. godine prva željeznica, zatim avion i automobil - a automobil na vašem pragu brzo je postao statusni simbol.

Postao je kao rezultat društvenih pitanja kao što su održivost i zaštita klime, kao i razvoja onoga što je poznato kao ekonomija dijeljenja - privremeno posuđivanje ili dijeljenje vozila. Na primjer - broj ljudi koji su promijenili svoje zahtjeve u vezi s automobilima je naglo porastao posljednjih godina. A potražnja transformira ono što se nudi. Jedan od novih proizvoda je i autopretplata.

Postoji od 2017. godine

Ugovori o pretplati za časopise, TV i “streaming” glazbu su klasika. Ali funkcionira li ovo i za automobile? Prvi ponuđači vozila po paušalnim cijenama pojavili su se na tržištu 2017. U početku su to uglavnom bili neovisni start-upovi. Zatim su slijedili Volvo, Jaguar Land Rover i nekolicina drugih proizvođača.

U pravilu operativnu odgovornost preuzimaju unutarnje financijske službe u sjedištu proizvođača. To su, takoreći, automobilske banke koje se tradicionalno bave financiranjem i leasingom vozila.

Konvencionalne tvrtke za iznajmljivanje automobila kao što su Europcar, Hertz i Sixt također su uskočile u vlak i sve se ubrzalo. Mali automobili kao što je Opel Corsa te srednje velike i luksuzne limuzine kao što su Volkswagen Passat i Audi A4 postali su dostupni na osnovi pretplate. Ali i sportski automobili poput Porschea 911. Potražnja za pretplatama na automobile brzo raste. 

U Njemačkoj više od 50.000 ugovora

Prema procjeni Porsche Consultinga, 2021. broj ugovora sklopljenih u Njemačkoj već je premašio 50.000. Načelo: korisnici plaćaju paušalnu mjesečnu naknadu za korištenje vozila tijekom trajanja ugovora. U mjesečnu ratu uključeni su svi troškovi: održavanje, pad vrijednosti, servisi, osiguranje, porez na motorna vozila, gume...

Kao pretplatnik, kupac mora platiti samo gorivo - ili električnu energiju u slučaju električnog automobila - plus put do autopraonice.

Koja je razlika između pretplate i leasinga automobila? Prije svega, rok trajanja ugovora je kraći: dok leasing traži obvezu na najmanje dvanaest mjeseci, neki davatelji pretplate na automobile mame kupce na rok od samo mjesec dana. Moguća su i razdoblja ugovora od tri, šest ili devet mjeseci.  

Fleksibilnost bez premca

Mjesečni trošak za automobil kreće se od nekoliko stotina eura do preko 3000 eura, ovisno o marki i modelu.  Korisnik pretplate tako je relativno kratkoročno vezan obvezom pa može vrlo fleksibilno upravljati svojim financijama. 

Evo i primjera: ako znate da ćete naporno raditi tri mjeseca na nekom projektu i tijekom toga samo rijetko paliti automobil, uzet ćete neki najjeftiniji ili tijekom tog vremena uopće ne koristiti pretplatu. Trošak je malen ili nula.

Međutim, ako znate da vam za šest mjeseci dolazi u posjet rodbina iz Australije, za taj period od mjesec ili dva ugovarate veliki SUV. Pa ga onda vratite i prijeđete na vozilo kakvo vam je uobičajeno potrebno.

U velikoj većini dostupnih vozila oprema je već konfigurirana. Promjene uglavnom nisu moguće. Uvjeti ugovora i detalji kao što su naknada za registraciju, minimalna dob (između 18 i 25 godina, ovisno o pružatelju usluga), broj dodatnih ovlaštenih vozača navedenih u ugovoru, rok isporuke ili naknada za kilometražu slični su onima za dugotrajni terminski najam automobila.

Ako pretplatnik prijeđe više kilometara od dogovorenog, obično i to na kraju mora dodatno platiti. Kao i kod leasinga, korisnici nisu vlasnici vozila.

Ali kakve koristi tvrtke imaju od ovog poslovnog modela? Većina pružatelja usluga pretplate više je zabrinuta za srednjoročne i dugoročne ciljeve na ovom novom tržištu. Mnogi pružatelji trenutno ulažu u ove nove poslovne modele kako bi saznali koliki je potencijal.

Studija instituta za istraživanje tržišta Puls iz 2020. otkriva da je ovakva vrsta korištenja automobila najviše privlačna za osobe od 30 do 50 godina; gotovo 40 posto ispitanika u ovoj dobnoj skupini smatra ponude pretplate za automobile "vrlo zanimljivima". 

Idealno za pokretanje elektromobilnosti

Pretplata za automobil također je prikladna kao testno tržište za proizvode elektromobilnosti, budući da je ih koriste neki zainteresirani kako bi saznali ima li električno vozilo smisla za njih u svakodnevnom životu.

Masovni proizvođači, koji proizvode milijune vozila godišnje, također koriste pretplatu na automobile kako bi dodatno pogurali jedan ili drugi model iz svoje ponude. Povrati leasinga i dijeljenja automobila također se mogu ponovno prodati putem pretplata.

U Hrvatskoj ovakvi servisi još ne postoje, ali nema dileme kako brojne kompanije vrlo ozbiljno razmišljaju o tome i rade svoje kalkulacije. Naravno, glavno je pitanje jesmo li kao potrošači spremni na činjenicu da nismo “gazde” nego samo korisnici svog automobila. 

Pročitajte više